|
|
|
|---|---|
| Har haft e28 e46 e39 e61 och nu f07. Måste säga att e61 känns som en icke äkta bmw. Körde 6000mil med den och förutom alla småfel som alla har med dom så kändes bilen icke premium. Tror att hade bmw fortsatt på det spåret hade kunderna försvunnit. Vad tror ni? | |
|
Jag har ägt 4 st e39 och en e61a. e61an har ett antal kända "typfel" som kablage till baklucka, kompressor till nivåreglering, rostproblem baklucka, webasto. Ovanstående är åtgärdat på min drygt 5 år gamla e61a och jag har under drygt 3 års ägande och 6 000 mil endast drabbats av en trasig PDC-givare. Två besiktningar UA och övrig service enl bok inkl tidsbundna åtgärder om bromsvätskebyten och filter. Har nu gått 13700 mil på samma bromsskivor och minst 6 000 mil på samma belägg. Min verkar i alla fall hålla ihop bra! Det jag uppfattar vara ett steg bakåt gentemot e39 är kablagen. Kan inte jämföra mot f11. |
|
|
Jag håller med dig kamel. Ägde förut en 523i e39 inom familjen. Det kändes premium och lite lyx. Allt man rörde i inredningen kändes dyr. Några år senare köpte min kompis 520i e60. Första gången jag satta mig i den blev jag besviken direkt. Kändes inte alls BMW, mer som en billig japansk budget bil. Inredningen kändes plastig.. Jag har heller aldrig gillat inredningens design och gamla Idriven. Notera att detta är mina personliga åsikter.. |
|
|
Håller inte med, de båda E60 jag haft mest kontakt med är hur stabila som helst i motsats till E39. Rostskyddet är mycket bättre på E60 och några småfel har det nästan inte varit. C-lås höger bakdörr är det enda som behövts åtgärdas på två bilar i övrigt felfritt. E28 känns som en billig bil i jämförelse, gäller även tidiga E34 och E32. Sena E34:or är som natt och dag mot tidiga. Men det kanske är värre på pre LCIbilar och på Touring?! Nej E60 är inte en avstickare. Mvh Stephan |
|
| @Stephan735i: Intressant med skillnaden på sena och tidiga E34. Gäller det alla, inklusive M5, menar du? | |
|
E60 var väl aldrig nån höjdare, en polare till mig hade en 06:a 545i som han sålde vidare och enligt BMW verkstaden han lämnar in till som jag dessutom känner har det varit otaliga problem hela tiden...kan ha varit ett måndagsexemplar.... E39 var nog BMWs topp vad gäller kvalitet, otroligt gedigen i konstruktionen, annars kändes E34 otroligt gedigen dom senare årgångarna också.... |
|
|
Min personliga åsikt om kvalitetskänslan bidrar inte så mycket i debatten. Däremot är det ju skönt att Chris Bangle är borta ur bilden. Gillade inte designen på bilarna under hans tid inom företaget, även om jag hade en 550 E61:a i ett år. Nu ser det ju onekligen mycket bättre ut (igen). Ska det vara premium så ska även designen vara premium.... |
|
|
Lite typiskt bmw är att när man fixat småfelen som alla har så funkar dom fint. Många fel hade jag kring 10k mil sedan väldigt enkla fel upp till 16k mil när jag sålde iväg bilen. Mer som Malleru skriver. Ett exempel är att Inredningen inte knirkade i e39 men i e61 kunde man inte ens ta i inre dörrhandtaget utan att höra att det var gjort av plast... F10/11/07 har iallafall kvalitén åter på inredningen sån tur är men bmw tog rejält betalt för lyftet jämfört med tidigare modellen :-) |
|
|
Utifrån alla problem som beskrivits genom åren här på forat av E39, E6x och F1x så tycker jag E39 sticker ut ganska rejält med alla fel. Nu är givetvis e39 ganska så mycket äldre, men även när den var aktuell så var det mycket fel som togs upp. Ska vi sedan blanda in rost i frågeställning så faller e39 bort ganska så rejält. Även om de yngre kusinerna inte helt är befriande från varken rost eller andra problem. |
|
|
Den här diskussionen har vi haft förut och jag håller fortfarande E60/E61 högt, högre än E39 och även jag upplever att den har stuckit ut i forumet tillsammans med t.ex X5 E53. Jag tycker att E6x är mer BMW, framför allt eftersom jag förknippar märket med kontroversiell design och ny teknik (där gav E6x konkurrenterna på nöten) men även eftersom jag tycker att E38/E39 ser lite tråkiga ut. Det är vackra karosser och suveräna bilar men en BMW skall dela upp folk i två läger och inte passa alla. Angående kvalité är det som alltid med BMW en bra grundplåt, i bildlig bemärkelse inte bokstavlig med tanke på vissa rostproblem, som håller väl men kräver ett visst minimum av underhåll för att hålla och kan dras med lite mindre men irriterande fel. Med det sagt så har domedagsprofeterna än så länge haft fel, nu i december besiktigades den sex år gamla 535d med drygt 25.000mil på mätaren och bortsett från en ny lucka på rostskyddsgaranti skiftet 2010/11 har inget av typfelen som påstås drabba "alla" E61 visat sig. Än så länge men vem vet belackarna kanske får rätt och bilen trillar ihop likt en clownbil inom kort? Ett tecken i rätt riktning är att jag har ingen bekant som kör E61 och har drabbats av problem, än så länge? En bil (25i-05) skall dock säljas och en (35d-06) blev i våras exporterad till Schweiz eftersom ägarna har ett hus där, den lär inte rulla så mycket framöver men hade cirka 13.000mil på mätaren när den åkte ner. Men jag tror det finns olika utgångspunkter. -Några har köpt en bil och drabbats av problem inom kort, läst om ännu mer problem och dragit sina slutsatser. -Andra har klarat sig undan, får lättare och lättare att avfärda problemen ju mer förtjusta de blir i sina egna exemplar (även om något fel skulle dyka upp senare) och utgår från det. -Sedan finns det förmodligen alla möjliga variationer där mellan. Men om man skall använda forum som utgångspunkt så finns det en 13 sidor lång tråd om problem på F10/F11 som startades inom ett år efter att första versionen lanserades, många diskussioner om skrammel eller andra ljud (även interiört, t.ex låsknappar) och framför allt verkar små men konstanta vibrationer i bilen reta en del. Betyder det att den nya modellen är hopplös, sämre än E39/E60/E61 eller är det ännu ett fall där främst de missnöjda gör sig hörda? //Bjersér |
|
rsarits |
Har haft E12, E28, E34, E39 och har nu E60, jag tycker att kvaliteten har stadigt förbättras, jag har kört bilarna till 30-40 tusen mil, E60, 535D -06 jag har just nu har gått 29700mil, besiktad den 23:e u.a. Fullständigt rostfri, har inga som helst problem med bilen, vare sig mekaniskt eller elektriskt. En mycket bra bil enligt mig (och snygg!) Micke |
|
E39 var under flera år i absolut topp hos bilprovningen. Den var bättre där än Toyota avensis. På samma gång låg bmw även i topp var gäller nöjdaste ägarna. Visst kan man gilla designen hos e60/61 mot e39 som är 7år äldre i sin design. Men titta o känn på inredningsdetaljer på en 2004 E60 mot 2003 E39 så går det inte att missa steget ner i kvalitet. Många motorjournalister var kritiska till e60. Bmw ryckte upp kvalitén något i samband med Facelift 2007. Men enligt mig bmw känsla åter hos F10. |
|
|
Lite sånt här har man läst och själv få känna på som E61 ägare: Länk |
|
|
Bara 9 år gammal artikel. Fanns inget äldre? Vad är det som är den goda kvalitetskänslan hos E39 egentligen, är det rosten, pixelfelen eller den frusna vevhusventilationen som det sitter i? ------- //Lövet |
|
| Bangles perioden var en parentes i BMWs historia som vi tur nog har passerat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.