|
|
|
|---|---|
|
Hej, Begreppsförvirring: Min E36/320i -97 har en klimafläkt som tystnat, men paneldisplayen ser ut att funka fint ändå. När jag letar - så som man ska - efter fläktmotståndet bredvid gaspedalen hittar jag inget som liknar den varianten som har tre spiralfjädrar: Länk Istället sitter där en klumps som ser ut som ett "slutsteg". Har inte skruvat ut det, men det är sannolikt denna: Länk (Men min är en Bosch). 1) Är dessa två samma sak? Eller ska jag fortsätta leta efter spiralvarianten? 2) Vad säger det mig om min bil att jag har en sådan här istället? (I så fall) 3) Om "motståndet" behöver bytas, varför - mer exakt? Vad har motståndet för uppgift och hur kan ett motstånd bli sämre? Stort tack / Calle //Good things happen to good people! | |
|
Om du har klima (med automatreglering av fläktens hastighet) så har du alltid ett elektroniskt effektsteg ett "slutsteg" som styr fläktmotorns varvtal. Om du däremot har ett reglage med tre eller fyra distinkta steg som styr fläktens hastighet manuellt så har du ett passivt motståndspaket som kopplas in i serie med fläkten. Det är ett sånt du visar på din första bild. Spiralfjädrarna är själva motstånden, det går höga strömmar här och det hela måste sitta inne i luftkanalen för att kylas. Motstånden blir bokstavligen glödheta, vid fel brinner de av eller lossnar i sina fästen. Vid avbrott i ett eller flera av motstånden funkar fläkten endast på högsta hastigheten, då är motstånden alltid urkopplade så ett fel spelar därför ingen roll. Glöm att försöka löda fast dessa vid fel som man ibland läser om, det faller på det faktum att värmen överstiger lodets smältpunkt... Även effektstegen blir varma, de sitter därför också monterade i luftkanalen. I folkmun kallas båda varianterna för fläktmotstånd ungefär som att kalla all slags korv för grillkorv... alla går ju att steka eller grilla...) Det underlättar vid felsökning, reservdelsbeställning osv om man benämner rätt. Steglös fläkt = effektsteg. FP |
|
|
Stort tack, Folke! Utmärkt svar minsann :-) Ok, min bil har alltså har en automatisk steglös klima och har därför ett "effektsteg" istället för "motstånd". Båda funkar som grillar som värmer upp luften - men man har antingen det ena eller det andra. Rätt? Toppen. Eftersom min panel Länk verkar lysa och funka normalt kan man ju anta att det är motståndet som är slut, eller fläkten som behöver bytas. Kan jag genom att ta ut effektsteget testa det på något sätt - därmed kanske slippa joxa med fläkten? /Calle //Good things happen to good people! |
|
|
Nja, man kan inte säga att man värmer upp luften.. men för att kyla komponenterna och slippa bygga dem onödigt stora så utnyttjar man luftströmmen. Det är inte ovanligt att effektsteget lägger av, antingen med en fläkt som inte snurrar alls eller med en fläkt som inte går att stänga av och lever sitt eget liv även med bilen avstängd. Enklast är att prova med nytt. Fel i motstånd däremot kan bara göra att vissa steg på fläkthastigheten inte fungerar, men du har inget fläktmotstånd i din bil. FP |
|
|
Ok, tack, Låter som att det kan vara både effektsteget och fläkten som lagt av - pga varandra. Du tycker alltså att man lämpligen inköper ett effektsteg först och provar, därefter fläkten? Hmm, eller så kanske jag måste gräva mig in till fläkten i alla fall och testa den. Låter som ett julpyssel om något... Trevlig helg Folke, /Calle //Good things happen to good people! |
|
|
Det är mera sällan att själva fläktmotorn har lagt av. Testas enkelt i kablaget på den 5-poliga kontakten som du kan jacka loss ur effektsteget. Bygla brun till brun/gul (jord) och grön/brun till grön/gul (plus) så kör fläkten igång på högsta fart. Det sitter även ett relä och en 30A säkring i kretsen, reläet drar när du vrider nyckeln till körläge. FP |
|
|
Dina tips är guld värda. Ska ner och testa idag. Eftersom du verkar vara bra på elsystemet, jag har ett sista litet problem - som i och för sig är ett problem man kan leva med - men ändå... Centrallåset i bakluckan låser inte. Man får låsa manuellt. Alla andra lås funkar. Jag har provat med en annan låsmotor utan skillnad, så det verkar som att drift- eller styrström inte kommer fram. Sladden ser ok ut där den borde ha nötts ut. Utgår från att man bör titta på själva centralenheten i bilen - vilken det nu är. För några år sedan var de en verkstad som joxade med elen av andra skäl och jag tror att det var efter det som bakluckans låsning inte klickade. Felkoppling känns inte troligt, men kanske har man glömt en kontakt någonstans. Eller så kanske det är ett kabelbrott som inte syns utanpå. Var hade du börjat? //Good things happen to good people! |
|
|
Hej Folke, Nu har jag byglat och testat men utan ett ljud från fläkten. Jag får ta ut den efter julafton och mäta. Om det nu är säkringen, var finns den i såvfall? Handskfacket? //Good things happen to good people! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.