AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.558

Återkommande proble i hjulhuset

ma
1
marialinna
BMW 3281 -13
Äger en Bmw3281-13 och nu i somras började det komma missljud höger bak i bilen. lämnade in den till verkstan och det visade sig att hjullagret va helt slut. Det byttes och ljuden försvann. 3 mån senare kom dom tillbaka, lämnade in bilen igen och då byttes gummibussning, hjullager, bärarm,bult. dom hade aldrig nåt liknande och varför detta har hänt en så pass ny bil finns det inget svar på. Nu några veckor senare har missljuden kommit tillbaka. och ska nu igen ringa till Verkstaden! Nybilsgarantin löper också ut nu i Januari, och jag är mycket nervös över att detta problem kommer kosta mig stora pengar. Vad kan jag göra? Känns som att detta är ett tydligt fabrikationsfel?
Vet inte vad jag ska göra längre o vad beror detta på?
Alla tips o förslag är mycket Välkomna
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Nummer ett är ju att missljudet kommit alldeles för tidigt, om nu inget riktigt allvarligt inträffat och påverkat. De finnas ju helt klart ett bakomliggande problem som sätter fart på karusellen. Känslan är ju att delar bör "inspekteras" ordentligt.

Sitter en eller flera skruvar lösa, finns de felaktiga mått, löper hjulaxeln in som smör eller med presspassning i hjullagret? Allt har en förklaring.

Verkstaden bör hitta felet om de är BMW själva eller en duktig auktoriserad verkstad. Jag reder själv ut mekaniska så som elektriska problem dagligen och de är nervknäckande ibland.

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Är felet påtalat/rapporterat under garantitid och inte fixat så ska du inte behöva betala för det efter garantitiden gått ut. Men bäst är att ha en bra dialog med verkstaden så de inte får för sig att problemet är löst. Bara för att de bytt det dåliga hjullagret (som ska hålla mycket längre än 2 år) så betyder det inte att de har löst problemet.

Lämpliga orsaker till att hjullager tar slut i förtid.
1) Det går för varmt, att tex broms/handbroms ligger an och gör att det blir för varmt så att fettet i det kapslade lagret försvinner.

2) Hjulinställning, är hjulupphängningen feljusterad blir det extra belastning på hjullagret.

3) Dåliga stag/bussningar i hjulupphängningen, glapp och liknande.

4) Tidigare krockskador, om du köpt bilen ny och vet att den aldrig varit krockskadad kan du bortse från denna punkt. Om nu bilen varit krockskadad tidigare kan det hända att någon av bakvagnens infästningar inte sitter där de ska. För att se detta bör bilen monteras i riktbänk med mätsysten för att kolla så att allt sitter där det ska.

5) Fel däck, har bilen haft punktering någon gång, kanske det har monterats fel däckdimension. Dock genererar fel däcksimension oftast andra fel som att ABS och Antispin varnar och slutar att fungera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.