AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.988

325 -09a går dåligt efter biltvätt (underspolning)

Hej

325an var inne på biltvätt för en dryg vecka sedan och efter det gick den bra hem. Morgonen efter så började den rycka och ha sig vid acc, spec på 2an och 3an vid 1500-2000 rpm ungefär. Man märker att bilen inte har tillräckligt med kraft som innan. Brukar acca mjukt och starkt men nu märker man att det är något som håller emot lite.

Har haft bilen inne på verkstad men mecken sa att den gick hur bra som helst trots att jag påtalade att man måste ha folk i bilen eller köra i backe för att känna rycken ordentligt. Det luktar också soppa när bilen står still tex vid ett rödljus. Tänker mig att det inte luktar när bilen rör på sig pga fartvinden.

Så, vad kan vara värt att kolla över? Jag tänkte ta en titt på spolarna först då många säger att de verkar vara boven vid kärvig gång efter tvätt. Något annat jag kan ha dragit in fukt i?

mvh Max
Kika ner i tändstifts brunnarna. Har du haft underspolning, så kan det sprutat upp på huven/kåpan över motorn och sedan runnit ner i brunnarna.
Torrt och fint i brunnarna, börjar överge att det skulle vara spolarna eller något där. Dock hör jag ett tickande ljud på höger sida av motorn som kommer och går. Ett ljud jag inte hört förut. Var också ute och körde med bilen idag och ryckningarna uppenbarar sig absolut bäst i svagt sluttande backe med 4an i, då man har lite fart dvs och då lutningen pågår en bit. När ryckandet har hållit på i ungefär 10 sek så tänds motorlampan för att efter man varit förbi krönet sluta lysa. Under tiden motorlampan lyser så är bilen totalt orkeslös, som att den går in i någon typ av fail-safe.

Motorlampan tändes även innan jag var på väg till verkstan för att kolla upp det men mecken kunde inte se en enda felkod. Raderas dem från minnet när motorlampan slutar lysa?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Nej det ligger kvar en kod som förmodligen kan leda dig på rätt spår..
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
Du ha nog det typiska tändspole+högtryckspump problemet, för 325or från dom åren, sen att det hände i samband med nån typ av tvätt är nog mera slumpen.
vet att du är lack över att det hände din kärra, men jag är mer hoppfull över att det är något annat :) bilen är inne nu på analys iaf
4e spridaren som var defekt. Verkstaden byter samtliga nu då jag har bytt 2 ganska kort innan detta. Verkar vara ett vanligt problem med dessa motorer.
J-
534
J-A
325i T -08
15 spridare byta under 7500 mil. Efter sista bytet blev det bärgning efter 40 mil.
Såg i ett forum att det nu är ver 11 av spridare sedan 2007.

Japp, så är bilen tillbaka på verkstan igen, samma problem som tidigare trots att alla spridare är nya. Hämtade bilen i lördags, gick som en dröm hela lördagen, söndagen och måndagen. Tisdag morgon började bilen bete sig underligt och rycka samt lukta soppa. När jag skulle hem senare på dagen och startade bilen var den svårstartad, luktade mycket soppa och gick riktigt dåligt. Det är frågan vad i sjutton det kan vara som spökar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.