AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.151

BMW E83 - dålig motortemperatur

Os
1
Oskarh
BMW X3 E83
Hej alla glada!

För ett par veckor sedan så köpte jag mig min första BMW - en X3 (e83) 20d -05.

Jag märkte när jag fått den i min ägo att den inte går upp i 90 grader (svårt att upptäcka det under provkörningen, är Ju en disel och körde inte så långt). Det händer att man lyckas, men då är det enbart när det är full fräs med kalluft och ACn är igång, drar man på värmen så sjunker den FORT(!) ner till 50, för att sedan stiga till runt 75-80 där den ligger stadigt. Man kan även komma upp i 90 med lite värme i bilen på motorvägen i höga hastigheter, men så fort man kommer till en avfart droppar den ner till 75-80 stadiga.

Lämnade in den hos en Fordonsmäklarnas verkstad eftersom det är 3 års garanti, där det bytte termostat, eftersom att jag gissade att det var felet. Utan att göra någon felsökning så bytte det delen åt mig och det fungerade faktiskt, den höll sig på 90 grader med värme i bilen i stadskörning. Dagarna efter så var det samma fel igen. Ska nu lämna in den igen och de ska felsöka. Vad tror ni kan vara felet? Min nuvarande gissning är givarna, eller är jag helt ute o cyklar?

Utöver detta fel så hörde jag här om dagen att när man kört bilen "varm" och parkerar så bubblar det i någon minut efter att man stängt av motorn, enligt internet så låter det som rätt allvarliga saker, men kan det ha ett samband? Att det läcker in kylarvätska någonstans? Eller kan det vara så att de inte luftat efter de bytt termostaten?

tack på förhand och god jul till er alla!

Oskar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.