|
|
|
|---|---|
|
Problemet med bilen är att motorlampan tänds och indikerar Egr fel lågt flöde. Det hela började med att bilen ibland inte svarade på gas varken på pedal eller farthållare. Jag åkte till era kollegor BMW verkstad som kollade bilen och hittade att avgasgrenröret var sprucket samt spjället till insuget (Innan egr ventilen) ej fungerade. Åkte hem och demonterade grenröret (ganska mycket jobb eftersom jag demonterade ventilkåpa och spridare för att komma åt ordentligt) grenröret lagades av en firma i Oskarshamn som även riktade och fräste upp monteringshålen eftersom det inte stämde ordentligt. allt monterades igen med nya packningar och ett spjällhus från en bilskrot, men bilen var likadan. och blev bara sämre och sämre, på väg hem en kväll stannade den t.o.m. som om den inte fick bränsle!! Efter ytterligare information byttes turbon till en ny eftersom regleringen ibland koksade fast och även laddtrycksgivare byttes men inte heller det hjälpte. lämnade bilen till en verkstad i Oskarshamn som tog fram alla felkoder och det var hur många som helst men efter återställning kvarstod ”Partikelfiltersystem avgasmottryck orimligt” och differenstryckgivare signal för hög”. förkatalysator och partikelfilter gjordes rent efter alla konstens regler med varmt vatten och tryckluft tills klart vatten kom ut vid genomspolning även mottrycksgivaren byttes. efter återställning av felkoder gick bilen som en dröm igen men efter en dag tändes motorlampan med felkod på lågt flöde i egr system, men bilen gick fortfarande bra. återställde felkoden själv och lampan slocknade. men tändes återigen efter någon dag och verkade vara i samband med stadskörning. den här gången slocknade lampan utan återställning och jag trodde felet var löst tills vi körde lite längre en dag, då bilen först startade och stannade igen precis som om bränslet tog slut, flera gånger gjorde den så och motorlampan tändes, till slut fick jag igång bilen men nu gick den som när det hela började, svarade inte på gas men med lite gaspådrag så lyckades vi ta oss nästan ända hem, den stannade och gick bara igång några sekunder för att sedan stanna igen. dagen efter gick den att köra sakta hem igen. samma felkoder på egr + partikelfilter. gjorde rent partikelfilter igen väldigt grundligt samt hela egr systemet med ventil och kylare, även luftmassemätaren byttes och felkoder återställdes av firman i Oskarshamn igen och de var ungefär samma som tidigare. efter ett par dagar tändes motorlampan igen med P0401 EGR dåligt flöde. bilen går rent och bra, startar lätt även när det är kallt. men den drar onormalt mycket bränsle minst 2dl mer än vanligt samt motortemperaturen är låg max 70 grader och då får man köra länge. Termostaten är bytt även den lilla på egr kylaren. bilen är relativt nyservad med nytt bränsle- och luftfilter, olja och oljefilter mm. Vad gör jag?? Detta börjar bli hopplöst! Kan det bero på att motortempen inte går upp? Varför gör den inte det i så fall? Twin Diesel | |
thekinglives |
randow: "avgasmottryck orimligt" tyder på att givaren är paj. Jag tycker du verkar kollat ALLT som relaterar till problemet. Jag hade velat se "livedata" när bilen körs, där kan man b.l.a se avgasmotryck, hur mycket turbon laddar, diverse temp..... Du skriver att du bara når 70 grader? Partikkelfiltret regenererar inte vid denna temp. Hur noga har du kollat diverse vaakumslangar? (lågt flöde egr). Bränsletryck? även där vore "livedata" önskvärt. |
|
Avgasmottrycksgivaren är ny, livedata har jag kollat delvis men kan inte kolla avgasmottryck. vaccumslangar har jag kollat visuellt men kan inte se något. Bränsletryck har jag inte kollat däremot kördes bilen uppkopplad hos BMW verkstaden och de kunde inte se något mer än att laddtrycket var lågt och det berodde på det spräckta grenröret. Jag ska kolla om min verkstad i Oskarshamn kan köra livedata. |
|
|
köp olaOs inpa instrument för ett par hundralappar så kan du kolla felkoder och få upp livedata hemma.. Så slipper du fara med bilen och betala verkstäderna pengar för felkodsläsning etc :) |
|
| Tack för tipset, hittade ett direkt på blocket | |
thekinglives |
Randow: Jag hade plockat väck PF och ersatt med ett "rör". Ferrita har. förmodligen löser det inte hela problemet eftersom du hade låg temp o.s.v. Dock vet du ju då att du inte har ngt stopp i PF.... Märkligt med tempen...Du hade bytt huvudthermostat och den till EGR? Är det en automat du har? isåfall sitter en värmeväxlare till automatlådan, där olja från lådan möter kylvätskan, på kylvätskesidan sitter en thermostat som även den kan göra att tempen i motorn blir låg. Annars är det väl bara tempgivaren kvar. Lågt flöde egr...vad ger den felkoden? borde det inte vara ventilen vid insugsröret som kärvar alternativt vakuumläcka? eller igensatt värmeväxlare,eller lyckades ni på ngt sätt att täppa till utgången på grenröret till egr? |
|
Byt EGR-ventil, troligtvis den som hänger sig ibland. / Mathias |
|
|
Det enda jag inte kollat till egr är magnetventilen, allt är öppet från grenrör till insug. När jag har rengjort PF så är det bra flöde igenom, men något gör att motorn går för fett och sotar igen filtret verkar det som eftersom den drar för mycket soppa också. Kan tempen påverka så mycket? Twin Diesel |
|
thekinglives |
Randow: I ditt första inlägg i denna tråd skriver du att du plockat väck spridarna, när du återmonterade dem, fick du samtliga på samma plats? Hur går bilen med MAF urkopplad, ngn skillnad? Du skriver att du bara når 70 grader, ingen regenerering sker alltså. Kanske är filtret så slut att den rengörning du gör manuellt räcker i ngt dygn, och då går bilen som den ska. Sedan kanske grundproblemet är att du inte når önskvärda 88 grader. Detta kanske beror på eventuell vvx till automat, eller trasig tempgivare...... Tror du måste hitta ngn som kan läsa "livedata"... Om du anlitar verkstad bör du anlita ngn som kan dessa motorer, ingen random mekonomenverkstad med autocom som byter delar på måfå och släcker felkoder.'' Du måste ju ha bytt delar för 30kkr snart? |
|
Har beställt grejor så jag kan läsa livedata, samt ska kolla verkliga temperaturen samtidigt, Turbon var lite dyr annars har det inte kostat mycke pengar men mycket tid, Bilen går likadant med maf urkopplad, hur kan oljekylaren till automaten påverka motorns kylarvätska, om det sitter en termostat till lådan bör den vara på oljan? Twin Diesel |
|
thekinglives |
Nej. Termostaten sitter på kylvätskesidan, oljan vill av andra skäl ha kontinuerlig cirkulation. Hoppas du får inpa att funka, jag gav upp då det var ett "helvete" att installera, köpte ett färdigt paket med en clon av ICOM. Lite dyrare men ovärderligt att ha till dessa komplexa bilar. |
|
Efter byte av termostat igen går motorn i rätt temperatur igen och nu kommer inga felkoder på pf! men 0401 på Egr finns kvar samt 3ff0 på luftmassa mätaren. När jag kör livedata med Inpa får jag väldigt höga värden på luftmassa, Jag får samma värden med luftmassemätaren urkopplad. Vad är det mer som ger dessa värden? Twin Diesel |
|
| På min förra 535d -06 fick jag felkod lågt egrflöde. Jag bytte ställventilen till egr och problemet var löst. Systemet "vet" inte om den fungerar, bara att det inte är avbrott i elkretsen. När den försöker öppna egrventilen så ska luftmassemätaren visa ett lägre flöde eftersom egr ska ge ett avgasflöde in i motorn, det är så den detekterar egrflödet. Mitt tips är att byta ställventilen för egr, alt känna om du har undertryck i slangen till egrventilen när bilen går på tomgång. (driftsvarm motor, ej "kallt" ute samt att bilen inte ska ha gått på tomgång mer än några minuter. under dessa förutsättningar så ska egrventilen vara öppen) | |
|
Menar du magnetventilen? Har precis kollat den genom att aktivera den med spänning och suga i slangen som går till egr ventilen och den verkar funka! Kan kolla igen när jag monterat insuget igen om det blir något vaccum i slangen. Twin Diesel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.