AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.028

E70 indikerar bromskloss byte efter 1600 mil.

Bytte bromsklossar för lite mer än 1 år sen på en Meca. (Dumsnålt, men BMW tog hutlöst betalt). Har nu kört 1600 mil och fick service lampa idag, 80 mil kvar på klossarna fram.

Vad gäller? 1600 mil måste ju innebära undermålig kvalité? Vad tror ni om garanti chanserna?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW tar 5kkr, give or take? för ett par frambelägg med byte. Om man inte kör rally i enbart hetsig stadstrafik håller de 7000 - 10000mil är min erfarenhet på nyare, tyngre V8-or och V-12:or.

På slitagedelar gäller inte slitagegaranti mig veterligt. Andra får tillägga om mer specifik sakkunskap finns att tillgå. Prova maila meca-verkstaden, det kostar ju inget. Inte bytt slitagevarnare eller nollat systemet kan ju påverka?

Din postning visar(tyvär, tragiskt för din del) att en produkt med BMW-stämpel produceras enligt deras normer. Ibland kan samma fabrikslinje tillverka samma fysiskt storleksmässiga produkt men till skillnad från de som levereras till BMW så måste de fungera på det viktigaste stället, insidan, på det sättet som Bmw föreskriver och kan ta betalt för också till slutkund.

Kineser är väldigt flinka på lågkvalitativa kopior på det mesta, de behöver inte ens bry sig på samma sätt här i denna kultur såsom miljö och arbetarskydd mm.

Kristallkulan är tyvärr på service men i lumpen fick jag lära mig gör om, gör rätt. Har själv gjort valet av billigprodukter och dess helhetsfäöljder, det är så man lär sig

Mvh
Askenbä
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Börja med att fysiskt kontrollera klossarna... Känns oerhört konstigt att de skulle slitas så fort.....
Det kan nog mycket väl stämma med piratbelägg. Har köpt piratbelägg EN gång i mitt liv och gör aldrig om det igen. Piratbeläggen var s.k OEM som såldes på mekonomen. De tog slut på 1500 mil (normal körning). Bilen var en BMW 320.

Köpte original och bytte själv, hann köra bilen 1500 mil innan den såldes och slitaget på klossarna var knappt märkbart.

Köp original och byt själv, det är inte svårt. Finns mkt dokumentation kring detta. Då blir totalkostnaden ändå samma som pirat+jobbkostnad fast du har "riktiga grejer".

Gällande reklamation tror jag blir svårt. ev om verkstaden går med på goodwill. Hur ser skivorna ut? Om de är slitna kan det slita mer på klossarna. Rätta mig om jag har fel här.
Bmw var dubbelt så dyra - (ca 9000 för klossar runt om), därav mitt beslut. Som jag kanske nu får ångra ja. Men 1600 mil för s.k "Orginaldelar" som Meca säger. Jo tjena.

Borde vara slitagevarnaren känns det som.. men om inte så blir det BMW grejor - såklart!
Vad kan man räkna för mig på skivorna? 10 000?
Det jag tycker är lite knepigt är att datorn har inte varnat något för breaking pads, (de låg långt ner i listan) sen helt plötsligt var det 80 mil kvar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men än har du inte tittat på klossarna, utan går enbart på vad bilens dator säger? Att direkt döma ut klossarna och för den delen alla klossar som inte saluförs via BMW är att hoppa fram 2-3 steg i processen.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Har aldrig varit med om klossar som är slut så fort. Känns mer som något knas med varnare eller dylikt. Att det finns olika kvalitet på eftermarknadsdelar är känt men verkstaden har förhoppningsvis monterat av bra kvalitet.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du är medlem i bmwcs har du bla 10% på reservdelar och service hos de flesta åf. En bra verkstad svarvar skivorna istf byter, mkt kostnadsgynnsammare. Länk tex

Mvh
Asken
Varför skulle det vara dumsnålt att byta på meca förstår inte rikigt.
När du bytte på meca varnade den för bromsbeläggen då?

Och hur ser de ut idag?

Tom Biltemas belägg håller mer är så, så har du inte kört på bana så är något rejält fel.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hur slits dina bak belägg? Det kan vara så att dina belägg bak är "glasade" vilket innebär att beläggen smälter, ändrar struktur och får en hård yta med låg friktion. Då kommer dina fram belägg slitas mycket mer.

Jag tror dina belägg är slut fram och att sensorn visar rätt eftersom du skrev att den plötsligt bara hade 80 mil kvar. Datorn har räknat ut en viss körsträcka på dina fram belägg men eftersom dom slitits ut fortare än beräknat så räknar den också ner snabbare. Om det var ett fel på sensorn så borde det bli "larm", typ lysa rött.
Om de är rejält slitna köp ett par belägg och byt själv.
Och de behöver inte köpas på Bmw det finns en uppsjö av bra märken.
Tack för alla svar.

Verkstaden är stängd under julen. Det blir byte på BMW istället. Det ska bara funka, kan inte riskera att åka runt med dåliga bromsar med familjen.

Får se resultatet nästa vecka.

Det jag känner nu är ju vad Asken säger. Skulle gått direkt till BMW istället och det kommer göra i framtiden. Men man lär sig.

Återkommer med resultatet efter bytet!

(O ja - bilen indikerade för byte fram och bak för ett år sen. Nu står det 6000 mil på beläggen bak.)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
De är troligen inte slitna alls, säkert bara nollningen som inte gjordes korrekt.
Får se. Har dock sett normalt ut under 1 år.

Håller med detta måste ju vara en räknare eller något.
Tag en fick lampa eller lys med mobilen genom fälgen och titta hur det ser ut.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Osäker på konsumentskyddet men en direktkontakt och tfn till verkstaden gör väl tråden komplett? Samt gissningar visar dig:-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.