|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har upplevt rassel/skrammel från motorn förmodligen kring kamkedjan och igår genomfördes ett byte av kamkedjesträckaren (nyare versionen) med hopp om att få bukt på problemet. Kedjan är i gott skick och efter bytet finns ca 10 mm kvar på spännaren att nyttjas. Dock kvarstår missljudet/rasslet till och från vid start och nuddar framför allt när du nuddar gasen och ökar varvtalet en aning. Vid högre varv (över 2500) slutar det och den går som en klocka. Vid låg fart och man släpper gasen hörs rasslet tills dess att motorn får gå ner på tomgång. Efter en kort stund slutar det och tomgången är tyst. Kan det ha något att göra med oljetrycket/tillförseln till sträckaren/spännaren som gör att den inte "flexar" rätt vid vissa varvtal? Efter bytet läste vi av felkoder från motorn och det som kvarstår är: - 2782: Kamaxelgivare, avgassida Oklart dock om den givaren har påverkan på problemet? Har läst en del trådar här kring rasselproblem och vad det verkar så löstes problemet av att byta kamkedjesträckaren. Någon som har någon teori vad det kan vara? Tacksam för svar! | |
|
Hej mpunkt, jag hade exakt samma problem efter bytet av kamkedjan och kamkedjesträckaren på min bil, 316ti n42 -2001. Den rasslade vid start och till ca 2500 varv, men efter bytet av vanosenhet ins. ( 11367500032 ) och vanosenhet avg. ( 1136170731 ) gar bilen som den ska. Jag är helt hundra att det är vanosenheten på avgassidan . lycka till Uwe |
|
|
Hej Uwe, Tack och ursäkta sent svar. Var beställde du dessa ifrån? vanosenhet ins. (11367500032) vanosenhet avg. (1136170731) Fick pris av BMW på 3600/enhet tyckte det lät lite mycket? Mvh Micke |
|
|
Hej mpunkt, du har fått ett privatmedelande Uwe |
|
|
Uwe Har du möjlighet att berätta för mig också var du fick tag i enheterna? Myggjagarn |
|
|
Hej myggjagarn, jag har skickad ett pm Uwe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.