|
|
|
|---|---|
|
LCI E60 och E90 låser ju som bekant vid lockupen vid 30km/h. Automatlådan är kapabel enligt tillverkaren att göra det mycket tidigare än så men BMW har valt att hålla den öppen tills du når 30km/h. Varför? Förbrukningen i långsam stadskörning skulle säkert bli ännu lägre om den låste direkt från start. Detta måste på något sätt att programmera om? Är det inget som lyckats ta sig förbi krypteringen i lådprogrammet? Ni som åker F30 och F11, hur tidigt låser era lock-uper? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) | |
|
Är ganska intresserad av ni som åker F30 och F11, hur tidigt låser era lock-uper? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Hej Undrar hur märker du av att lådan låser turbinen ? Att den bestämmer sig för en växel vid köbildning ? Har faktiskt aldrig förstått detta med lock up. Vet att lådan låser växeln vid låg belastning så att turbinen inte står och slirar ? Man känner då att man får motor broms i det hela om man släpper gasen sakta istället för att den är mjuk och växlar ner ? Har för mig att om man har den på sport så går lock upen in tidigare ? om jag förstått det rätt ? |
|
|
Låg belastning? Min låser även vid fullgas.. Kan segdra den från alla växlar på fullgas utan slir så länge jag är över 30 km/h. Ta tex en E39 eller E46 med dubbelvanos motorn. Då låser den bara vid låg belastning.. ger du för mycket gas så släpper den lockupen direkt och börjar slira. Du känner när den låser, innan den låser har du Gummibandskänslan :D När den har låst är den precis som en manuell. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Min låser nånstans kring 20-30 km/h. Har inte tänkt på det egentligen. Det funkar förträffligt på alla sätt och vis. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.