AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.653

E46 330i Touring -03 Elektronikfel ABS, Antispinn m.m

Hej, Har fått ett fel som kommer ibland på min 330, Det som händer är att ibland när jag kör får jag upp massa felmeddelanden m.m, Felen är: Hastighetsmätaren och bensinförbrukningsnålen ställer sig på noll, Varvräknaren fungerar, ABS/Antispinn/Handbroms symbolen kommer upp, allt händer samtidigt.

Driften av bilen påverkas inte men jag antar att antispinn osv ej fungerar undertiden som det här håller på.

Någon som har nåt tips om vad man kan kolla eller vad det kan vara?

Tack.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen vänstra bakre abs-givaren som är kass!

Hastighetssignalen tas från den och alla funktioner du nämner är beroende av den signalen...

Vanligt fel!
Brukar börja intermittent för att komma allt tätare (speciellt i väta) för att sedan lägga av helt.

Det finns många trådar om detta - gör en sökning.

Generellt tips:
Köp INTE några billiga kinatillverkade no-name-givare eller annat billigt skräp, utan satsa på en känd OEM-tillverkare som "BMW-original", Bosch eller VDO-Siemens!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Som Johan B anger, vänster bak ABS-givare. För att vara helt säker bör du läsa felkoder. Det finns flera felkodsläsare på marknaden.

Titta på den här länken för några exempel.

Länk

På en äldre e46 är en felkodsläsare en mycket effektiv investering och nästan nödvändig om man ska kunna göra något själv.

ABS-givaren på e46 är inte svår att byta (komma åt) men skruven som håller den på plats kan sitta fast ordentligt. I värsta fall kan man tvingas borra bort / kapa av den.
Själva jobbet:

Julafton i garaget!

E
Det har fungerat hela sommaren men nu när det har varit lite kallt / blött med salt som inslag så har det börjat komma så det stämmer nog med vätan.

Känner en som har felkodsläsare så får ta det med han som nog gärna spenderar julafon i garaget med min bil. Tack för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.