|
|
|
|---|---|
|
Halloj allesammans! Är helt ny på detta så ber om ursäkt i förväg.. Som rubriken lyder så är jag en ny bilägare av en BMW 320i 2005 som alldeles nyligen passerat 8000 mil. Är supernöjd med bilen och körglädjen har överträffat mina förväntningar rejält! Men då bilen kostade mig i princip hela min besparing så är jag otroligt nojig över missljud och diverse saker som kan vara fel på bilen.. Fick en 3 månaders garanti av bilfirman som sålde och detta täcker då inte slitagedelar. Kan även poängtera att jag inte kan ett smack om bilar mer än att fylla på spolarvätska (knappt det) och andra väldigt simpla saker, så ha lite tålamod hehe :) Mitt mål med att starta den här tråden är att jag förhoppningsvis hittat en grym sida som man kan spendera många timmar på och även lära mig ett och annat om bilar men viktigast av allt, få reda på vad som kan vara fel eller om jag möjligtvis bara är överparanoid.. När jag vrider fullt på ratten (höger eller vänster) så är det som ett knarrande ljud, ungefär som en stor fjäder som stretchas ut om ni förstår vad jag menar? Det knarrande ljudet börjar precis när ratten nästan är fullt vriden, oavsett höger eller vänster. En annan sak är att jag upplever att ratten är liite tungstyrd, bilsäljaren sa att det var så de modellerna var och jag fick helt enkelt köra på magkänsla då jag inte provkört liknande bilar förut. Så vad säger ni? Ska de vara lite tungstyrda eller? Inte så att jag måste kämpa för att vrida på ratten och det går absolut inte trögt, servostyrningen är det inget fel på men jag har kört en ca 10 tal bilar och många kunde man ju ratta på med 2 fingrar, liite svårare i den här bilen känner jag. Det tredje oromomentet jag upplever just nu är att det låter nästan som ett skramlande när jag kör i farthinder/gupp (kör självklart i rimlig fart) Ungefär som att det skulle vara något verktyg som är löst i bagageluckan som slår emot något, inget extremt högljutt eller så, måste ha musiken avstängd för att höra det och det låter inte i alla gupp, har upplevt att ljudet skiftar mellan bak/fram sida av bilen. Vill ha en felfri bil och betalar mer än gärna en slant för det också, men ni som är bilkunniga, är min beskrivning tecken på större fel eller kan det vara lite smågrejer som inte kostar mer än ett par tusenlappar? Uppskattar all info enormt mycket! Hälsningar Sami | |
|
Jag har nyss införskaffat mig en 320d -10 och precis som du så upplever jag styrningen som lite trögare än vad jag var van vid innan. Jag har aldrig kört en bil med styrservo+bakhjulsdrift förut så jag vet inte riktigt hur det ska vara men jag gillar att det är lite motstånd. Hade det varit något fel på servon så litar jag på att bilen hade sagt till i form av nån lysande lampa eller något. Vad det skramlande ljudet i din bil kan vara har jag tyvärr ingen aning om, ett tips kan ju vara att ha någon stå och lyssna utanför bilen medan du kör över ett gupp för att försöka lokalisera ljudet lite bättre. Hoppas det hjälpte lite iaf. Mvh Sebastian TV-spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det. |
|
|
Skrammel bak - då tänker jag på verktygslådan i bagageluckan. Kanske har man stoppat i ett icke standard verktyg där som slår emot något annat verktyg. Nyckelbulten är vanlig att det blir lite lös också och inte på sin plats. Sedan domkraft vid reservhjulet - kolla så den är skruvad på sin plats. Hade min bil på verkstad körande på reservhjulet - och fick tillbaks med grejerna bara slängda på reservhjulet - slöfockar. Varningstriangel kan också föra lite liv vid gupp om inte under gummisnoddar. Knarr uställda hjul - be någon kolla att fjäderben och allt ser ok ut i hjulhusen. Kanske en koll framvagninställning om tidigare ägare varit hemmafixare och bytt saker som styrleder eller liknande. Men om större däckdimension och fälgar med icke standard offset kan räcka för att ändlägen skall ta i någonstans. Så ta det först kanske. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.