|
|
|
|---|---|
|
hej Har nu ägt min bil i drygt 1 månad och tycker den drar väl mycket soppa, Bor i Umeå så stadskörning innebär till och från jobbet 5 km i vardera riktningen ett trafikljus lugnt tempo så ligger jag på drygt 1,3L/milen. Är iofs Automat men känns väl drygt. Långväg lugnt tempo 110-120 kmh utan speciellt många omkörningar då ligger jag på 0,93. Att jämföra med min 9-5:a med nordi uhr chipp och automatlåda som snittat 1,1 i stan och under 0,8 på längväg. Fråga är min förbrukning normal om inte vad bör kollas upp? /lars | |
| Lite statistik från Tyskland kan du hitta här, Länk | |
| Står bilen ute eller inne när den startas? Om den står ute är din förbrukning snål så här års. xDrive + automat är inte soppasnålt. | |
| Har du problem med din nox sensor då får du hög förbrukning. Problem med denna får man om man kör mycket kortkörning i lugnt tempo vilket du också gör. Lämna in och läs av på BMW | |
|
Bilen står i varmgarage och med motorvärmare på jobbet. Ska kolla upp nox sensorn. Sen så är det ju lite roligt att 9-5 ska dra 1,5l/m i stadstrafik officiellt men drar 1,1 Medans BMWn officiellt ska dra 1,12L/m i stadstrafik men drar 1,3. Allt med samma körsätt och med samma typ av körning! |
|
| Tycker inte det låter som särskilt onormala siffror för en 3liters sexa med fyrhjulsdrift och automat | |
| Min far hade en 325 ix -07 från ny och i fyra år och hans förbrukning var inte i närheten av min. Min motor skall ju vara mer ekonomisk än den som satt i en 07:a eller? | |
|
Hade han automat eller manuell? ------- //Lövet |
|
|
Han hade iofs manuell men ungefär samma typ av körning i stan. Enda skillnaden att han inte hade varmgarage utan carport. Har bokat en tid nu för att hos BMW för att se om det är nått problem med nox sensorn. |
|
| Fast en hyfsat modern automat brukar inte dra speciellt mycket mer än en manuell. Fyrhjulsdriften tar nog mer än automat. Som jag brukar min manuella rwd ligger den oftast runt litern små/stadskörning och 0.7-0.8 långkörning. Lite beroende på vägtyp och fart såklart. | |
|
Det ÄR automatlådan som är boven i dramat. Varje start, varje lågfartskörning drar betydligt mer på en automat än manuell. Att vispa runt stora mängder kall olja i en automat drar iväg förbrukningen. ------- //Lövet |
|
| Tycker 0,93 låter rätt högt på långkörning, där låg vår 325iA ganska mycket lägre. Dock ingen fyrhjulsdrift, den plussar förstås på lite till. Stadskörning är svårt att avgöra, som Lövet säger så drar det iväg om det blir lite start och stopp. Till jobbet körde jag på 1,1 ungefär, då var det en blandning av 50 och 70-vägar med lite rondeller, trafikljus och smått och gott. Men det är svårt att jämföra med någon annans stadskörning som kan innebära något helt annat. | |
|
Låter normalt med tanke på körcykeln. Inte konstigt att 9-5 drar mindre, den saknar två cylindrar och fyrhjulsdrift vilket gör mycket på kortare sträckor. Sen är inte heller den 6-stegade steptrniclådan lika snål som de senaste lådorna. |
|
|
Så nu har jag äntligen fått tummen ur, hade bilen på Lindholms bil i dag och där konstaterades att noxsensorn hade dött. De kunde utläsa att den hade dött redan innan bilen gått 4000 mil, har gått drygt 6000 mil nu. Sensorn byttes på Goodwill vilket jag tackar för. Nu ska jag se hur detta påverkar min förbrukning! |
|
| Mindre bränsleförbrukning med ny nox-sensor? | |
|
8cl-10cl ungefär per mil har jag läst rapporter om tidigare. ------- //Lövet |
|
|
Har inte kört så mycket ännu men ligger nog drygt 10% lägre i stan iaf dvs knappt 1,2 vilket iofs är mer än grannens 325ix-07 som ligger på 1,1. Ska se vad den vill ha på landsvägen i helgen. Ett udda fenomen är att ibland när jag släpper gasen och trycker på bromsen vid lugn stadskörning så slår visaren för bränsleförbrukning i taket! Överlag så sticker slår mätaren ofta i botten trots litet gaspådrag. Fick rådet av BMW att hårdköra motorn då och då för att bränna ur nox-katten om inte så blir nox-givaren åter svavelförgiftad! |
|
|
Så då har man gjort en liten tripp Umeå-Övik ToR ca 22 mil, farthållaren på 110 km/h. Kanske 8 omkörningar som krävde lite extra fart. Resultat 0,85. Bra eller anus? |
|
|
Fullt rimligt ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.