|
|
|
|---|---|
|
AMG komemr bara öka och öka med snart två jätteliak AMG centers snarti Sverige. Man ska vara glad om ma nens hittar en M bil i ett vanligt showrrom hos en BMW handlare i Sverige: bara 320d och 520d, även hos "M Approved" BMW ÅF. Starkt jobbat AMG i Sverige och man hade ju önskat att det fannst fler "riktiga BMW M" centers i Sverige. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det skulle vara kanon om det fanns M-Center i Sverige, men tyvärr finns pengarna i att sälja 320d och 520d, inte M-bilar. Kanske skulle BMW-handlarna ha ett hörn med M-bilar istället så det känns mer exklusivt istället för att dom står bland alla "vanliga" bilar. |
|
Hur många M approved återförsäljare finns det i Sverige? Och var finns de? M-bilar i Västerås är väl en? |
|
| Jag har för mig att M-bilar samt AMG endast är för att lyfta varumärket. Inget som bilföretagen gör stora vinster på, om de ens gör vinst? Som tidigare skrivit är de stora säljvolymerna på de mindre dieselmotorerna. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
MB är på offensiven, ska blir kul se när de kommer med sitt nya koncept också som är en ripoff av BMWs då... Länk Är man i Tyskland så brukar ju handlarna ha en M hörna, så de borde ju även funka i Sverige på stora handlare. |
| Det är ingen vacker syn gå in på en av dom stora BMW handlarna idag då det endast man ser är tråkiga SUVar och 520d osv.... | |
|
F.ö. så är det ett KRAV (eller var...) att alla BMW M certifierade BMW handlare alltid ska ha minst en BMW M modell i hallen samt en till provkörning... Varför lyckas AMG i Sverige men inte BMW M? Man borde ha ett BMW M + ALPINA center, som t.ex. Hammer Gruppe i Hamburg :) Men finns nog mer M och Alpina dårar som oss i Hamburg än i Svedala :( |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag är inte säker om M-bilar i Västerås är "M-approved", men alla gånger jag har varit inne där har jag alltid sett nån M. Men någon renodlad M-hörna har dom inte. |
|
Det finns några M certifierade handlare, bara att kolla här: Länk |
|
|
musse05 Se där M-bilar i v-ås är inte M approved. Men däremot är de det i örebro. Najs. |
|
|
Håller med Gustav M- och Alpinacenter vore trevligt. Skandal egentligen att det inte går att beställa en Alpina via BMW-återförsäljare i Sverige. Har kollat med BMW Sverige om det skulle kunna gå att beställa en Alpina som "Special Request" men NEJ, man vill inte lägga ner det arbetet som krävs och att marginalerna blir så små var svaret...... /Janne |
|
|
De borde åtminstone kunna ha en dedikerad avdelning för M-Bilar precis som de har en avdelning för Mini i Haga Norra tex. Skulle höja statusen på M brand:et. Samt ha en M bil för demo där säljaren åker med alt kör så köparen får sig en upplevelse.. skulle säkert sälja 20% fler, då många köper annars 335i 435i, 535, 550 och tänker att det är inte så stor skillnad rent effektmässigt på pappret. Sedan det som finns i lokalen säljer, och det man inte visar upp säljer inte.. |
|
|
M-bilar Västerås är en filial till M-bilar Eskilstuna (eller EM-bilar Eskilstuna som bolaget heter) och är alltså M-certifierade även de. /Anders |
|
|
Jag vet att BMW ökat kraven på de M-certifierade handlarna de senaste åren gällande vilken typ av bilar som måste finnas i hallen, hur dessa ska exponeras och hur leverans och hantering ska ske. Även på verkstadssidan har förändringar skett. Med det sagt, när jag hämtade min M3 så visste jag mer om bilen än säljaren. Men jag kanske inte är representativ som kund. Den bästa informationen hämtas alltid hos andra entusiaster. Sen tror jag tyvärr inte att Sverige är en superprioriterad marknad för BMW. Det märkte man om inte annat när 40d X5:orna levererades med fel njurar och hur det sköttes från BMW Sverige och i Tyskland. Det ska bli intressant att följa Mercedes satsning. De attackerar från alla fronter nu. Nya modeller, otroliga rabatter på tjänstebilssidan och intressanta AMG-modeller. BMW får se upp. |
|
Verdi |
Det säljs ju säkert flera hundra 520d på en M5 så omsättningen och vinsten på M-bilarna är ju marginell även för den störste handlaren. Tror därför inte att det finns nån ekonomi i det där. Det kostar nog för mycket. Sen har väl inte M3 och M5 problem med status och image direkt? Finns väl knappt någon mer ikonisk bil? |
|
Stockholm och Göteborg är ju bombade av G63 AMG och även några ML63 / GL 63 sen ser man väldigt sällan X5M eller X6M. När de nya kommer tycker jag de bore satsas lite på dom. AMG Center Gbg har ju S63 AMG i hallen, CLS63, E63, CLA45 osv. Vad har BMW, en M4 om man ahr tur. Och detta i Sthlm som har mkt stötte köpkraft än Gbg. Sen tycker jag att handlarna borde kansek tänka lite på den poteniella marginalen på en individual M5 eller M6 som kanske i kr räknat är tio "tjänsebils" 520d i marginal räknat :) Men visst, stora volymen är de tråkiga 20d dieselbilarna. |
|
|
Jag pratade med en handlare om detta och han sa att de numera inte vågade ta in M-bilar i hallen eftersom de inte säljer lika många som förut och sen måste de sälja utställningsbilen för billigt. Blir nog lite moment 22, ingen satsar för att det "inte säljer som förr" och det säljer inte som förr för att ingen satsar. Nu var detta endast ett uttalande från en handlare och jag har inte kollat registreringsstatistik på t.ex. M3 E36 vs E92 vs F3x så om det är allmängiltigt ska jag låta vara osagt. OM det stämmer att det säljs färre M nuförtiden så är det ju intressant vad det beror på? Är det ett eventuellt statusproblem som denna tråd diskuterar eller är det så att konsumenternas preferenser har ändrats pga omvärldsfaktorer? Köpkraften har ju inte gått ned, snarare tvärtom. Man kan ju tänka sig att i blir det nya M eller ett iM skulle vara framtiden. Personligen tror jag många idag med mycket pengar också vill profilera sig på andra sätt än att bara ha den snabbaste bilen, miljömedvetenhet och välgörenhet är idag till viss del statusfaktorer och då är bilar som både kombinerar exklusivitet och miljömedvetenhet intressanta. Om jag var ute efter en sportbil så skulle jag alla dagar i veckan köpa en i8:a före Ferrari och Lamborghini just för att den är något nytt och tar ett steg mot framtiden. |
|
|
Det var mer status i Sverige förr med kvalitetsbilar, har väl sett denna utveckling också och beror väl mycket på den politiska agenda som förts Sverige och utvecklingen på bränslepriset under åren har väl en sammankoppling. Jag kommer ihåg på början 90-talet när man gick in hos BMW tex i Solna så stod en hela avdelning med M-bilar och även ett stort utbud fina begagnade M-bilar. Man har profilerat sig idag på det man tjänar mest på tyvärr, kvantitet framför kvalitet. Dom riktiga entusiasterna hänger ju kvar till stor del fortfarande men många vet jag har fått andra intressen av förståeliga skäl, man har inte samma respekt mot varandras bilar idag som förr, då menar jag detta med att smälla upp dörren i grannbilen på parkeringar som verkar blivit en normal företeelse hos många idag, finns flera skäl till varför det inte är samma köpkraft till dessa bilar i Sverige längre, så pass dålig att man får leta sig ner i Tyskland på begagnatmarknaden om man ska hitta en vettig bil, tyvärr..... Idag är det inte ens kul att tex besöka en BMW handlare, Suvar i dess oändlighet och annat tråkigt som inte intresserar en... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.