|
|
|
|---|---|
|
Hej har tänkt köpa en kompressor jag ska ha i garaget. Kommer använda din för att skifta hjul samt tryckluft. Hur stark kompressor behöver jag för att kunna skifta hjul? | |
|
En liten mutterdragare drar nog sällan över 200lit/min. Och den används ju inte kontinuerligt under längre tid, så vid sådana applikationer kan man tillåta att verktyget tar mer luft än vad kompressorn ger. Du bara tömmer tanken på en del luft, vilket kompressorn kämpar ikapp medan du flyttar domkraften och dina prylar till nästa hjul. Titta lite på förbrukning på de verktyg du vill använda så är det lättare att välja kapacitet på kompressor. Stora luftslukande slipmaskiner som man nöter länge med kan inte dra nytta av den reserv som finns i trycktanken om du inte har en gigantisk tank vill säga. Alla verktyg som skall jobba kontinuerligt, från 3-4 minuter och uppåt bör ha en kompressor som ger minst lika många liter i minuten som verktyget kräver. |
|
|
Om du skall ha för mutterdragare behöver minst denna storlek, Länk Länk Länk Och för mutterdragare behövs 3/8"-slang. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Till en mutterdragare för det trådskaparen ska använda den till, allmän renblåsning av diverse saker, däckpåfyllning och dylikt så räcker en 1.5hp 25liter kompressor. Denna från Biltema för 749 SEK räcker alldeles utmärkt. Länk Jag har en med likadana specifikationer (min är en gammal 1.5hp 25liter som jag fick från min pappa) och den har fått slita men den tuffar på fint ännu. Lägg sedan restern av pengarna på en lite bättre mutterdragare som verkligen orkar lossa rejält åtsittande muttrar och skruvar. Det är här den stora skillnaden är. Jag köpte för många år sedan en Scorpio YU-1281T och enligt specen ska den kunna dra och lossa upp till 1350 Nm (det får nog ta med en nypa salt men upp mot 1000 Nm borde den gå). Som Kane säger ska du sedan ha så grov slang som möjligt, kör med 10 mm slang. Ha sedan så lite saker som möjligt emellan, brukar fungera bra även med en vattenavskiljare och tryckregulator emellan. Skulle jag någonsin behöva maximal kraft (tror det hänt 3-4 gånger) så tar jag luften direkt från kompressorn (dvs jag kör utan vattenavskiljare och tryckregulator). Eftersom det är rent hobbybruk (och inte industriellt bruk) så har jag ingen dimsmörjare, ett par smörjdroppar ned i lufttrycksverktyget då och då fungerar alldeles utmärkt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.