|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en modell nyare BMW. Har nyligen fått vetskap om att den har en trimbox. Vilket förra ägaren inte berättade för mig. Tyvärr. Går det ens att sälja en bil med trimbox i dagsläget? Tar bilfirmor emot bilar med trimbox som inbytesbil? Jag kan ju givetvis ta ut trimboxen - Är det då min skyldighet att berätta att bilen haft en trimbox i sig? Eller "har jag rätt" att hålla tyst om det? Tack på förhand | |
|
Du kan ta bort den och inte berätta något för firman. En BMW aukt ÅF som verkligen kollar noga - de ser dock att den varit trimmad. Det är mest upp till hur gott du vill sova om nätterna. ------- //Lövet |
|
|
Hmm.... Men vad händer rent praktiskt menar jag. Säg att bilfirman säljer bilen vidare, kunden som köper bilen av firman upptäcker via en verkstad i nåt ärende att bilen varit trimmad. Åker jag då dit på det hela? och som sagt... Finns det en "marknad" för effektoptimerade bilar? Är det t.ex. döfött att lägga ut bilen på blocket? |
|
|
Bilar med trimbox på blocket finns det inte så mycket av.. Förmodligen för att folk plockar av boxen just för att situationen som du beskriver inte skall uppkomma. Fanns en artikel i ViBilägare för inte så länge sedan om en spekulant som köpt en Ford med dieseltrimbox. När bilen gick dåligt lämnade han in den på verkstad utan bättre vetande och fick en liten överaskning. I det fallet så monterade verkstaden bort boxen och delar byttes på garanti/goodwill från Ford vill jag minnas. Jag skulle ta bort boxen och be verkstaden göra en koll på om bilen tagit skada, har den det så får man fundera på åtgärd. Har den ite det så kan man sälja bilen med gott samvete tycker jag. Du är ju bara skyldig att uppge kända fel. Har bilen friskt papper så finns ju bevisligen inga fel. Jag kommer iallafall att vara ärlig med min bil när jag säljer den och berätta hur, vad och när det optimerats. Mest för att jag är j*vligt nöjd med hur bilen blev och att jag inte har några problem med bilen. 2c //Anders |
|
|
En box förstör inte bilen direkt utan det den gör är att öka slitaget på växellåda, partikelfilter osv. Det är inte ägare 2 som kommer få problem av boxen utan snarare ägare 5. ------- //Lövet |
|
|
Tack för svar! Om jag plockar bort boxen, har jag då även skyldighet att nämna att bilen har varit trimmad tidigare. Eller är det som du säger, är jag bara skyldig att nämna kända fel? Tack på förhand EDIT: Jag är verkligen inte ute efter att lura någon. Bilen går hur bra som helst. Men jag behöver få den såld. Och det känns enklare om den är utan trimbox... |
|
|
Mellan privatpersoner så har man väl en rätt så hög undersökningsplikt som köpare. Osäker på hur stor upplysningsplikt du har som säljare. Undrar om man skulle kunna få igenom en hävning om man köper en trimmad bil hos en bilfirma i tron om att den är original? I så fall hävda att bilen inte motsvarar det som står i annonsen eller nåt sånt. |
|
|
Du har ingen skyldighet ens att nämna om bilen varit krockad tidigare så nej, du behöver inte nämna att bilen varit trimmad. Bara trimmet innebär inte att bilen är felaktig. En säljare behöver bara upplysa om sådant han känner till eller rimligen bör känna till. De kraven är _låga_. Det går utmärkt att sälja bil med oljeläckage osv eftersom det inte anses normalt att ligga under bilen och kräla. (Bara ett exempel). ------- //Lövet |
|
|
" Men vad händer rent praktiskt menar jag. Säg att bilfirman säljer bilen vidare, kunden som köper bilen av firman upptäcker via en verkstad i nåt ärende att bilen varit trimmad. " För det första så är det bara så länge bilen har nybilsgaranti som det finns risk för att verkstaden kollar om bilen varit trimmad, försäkringsbolagen kollar sällan sådant. Även då är det bara extremfall som kollas upp, tex om motorn totalhavererar när bilen endast har gått 2000mil. Jag vet inte hur långt tillbaka det går att kolla, men några månader efter att trimmet är bortplockat så är nog även alla spår efter det borta.. |
|
|
Simon menar du vad som eventuellt händer för dig i efterhand, eller vad som händer för den som har köpt bilen? Handlaren kan ju komma i en rätt besvärlig situation i det läget som du beskriver: Nämligen att någon köper en trimmad bil och något dyrt sedan går sönder pga den fula trimningen. Handlaren är ju fackman och om jag köper t.ex. en 320d -13 i hallen hos handlaren (speciellt om det är en BMW-handlare) så förväntar jag mig ju att det är 184 hkr i bilen och inte 245 med något fultrim. I det läget så skulle nog bilen anses som felaktig enligt konsumentköplag 16§. Lusläser man också köplagen (som är tillämplig vid köp mellan privatpersoner) 17-19§§ så inser man att bilen nog är felaktig även vid köp mellan privatpersoner eftersom det är just allmänt känt att en 320d -13 har 184 hkr och inget annat. Vet du att bilen då har ett fultrim och 245 hkr så kan ju även du hamna i en besvärlig situation när köparen ringer två månader senare. Enklast är ju att alltid tala sanning och vara ärlig och tänka dig in i köparens situation och vad han sannolikt vill veta eller inte veta om bilen. Alltså: Tala helt enkelt om att bilen är trimmad, och se till att det står i kontraktet så slipper du med 100% allt trubbel i framtiden. |
|
|
Alexander, Jag citerade TS andra inlägg i tråden och svarade på vad jag anser troligt. Vad som kan hända om han säljer bilen med borttaget trim. Jag la inte in några personliga värderingar om vad som är rätt att göra eller inte. |
|
|
Alexander: Orden "jag visste inte det" skyddar säljaren mellan privatpersoner. Du förväntas inte ens öppna huven som privatägare. Kan inte köparen bevisa att det är just du som monterat trimmet (hur ska han göra det?) kommer han ingen vart. ------- //Lövet |
|
|
Tack för alla svar. AlexanderK: Jag kommer inte sälja en trimmad bil isåfall. Jag kommer sälja en bil som har varit trimmad. Med trimbox. Ingen ändring i programvaran har skett i bilen. Jag var och snackade med auktoriserad verkstad idag. Man kan tydligen aldrig spåra att en bil varit effektoptimerad med trimbox. Om inte annat är det mycket, mycket, MYCKET svårt att spåra enligt den person jag pratade med. Har du däremot ändrat programvaran i bilen, så verkade det lättare att spåra. Men återigen, inte helt enkelt. |
|
| Så här funkar det: Om du lämnar in en bil med tex havererad motor till en BMW-verkstad, så kan de koppla upp datorn till bilen och kolla hur saker såg ut när olyckan hände. Tex vilket laddtryck turbon hade, vilket varvtal motorn hade, vilken växel som låg i osv.. Var då bilen trimmad så finns det risk för att laddtrycket var högre än vad det borde vara och på så vis kan de se att bilen varit trimmad. Det är mig veterligen det enda sättet de kan se det på och det går nog inte att kolla detta så långt tillbaka i tiden. | |
|
Passar på att skjuta in en fråga som gäller ett något så när lika "problem": Jag funderar på att skaffa BMW PPK. Det ger ju fortsatt garanti osv, men hur ställer sej en sådan bil på till salu-marknaden? Vad säjer ni, är det positivt, neutralt, eller rent ut sagt negativt om en bil har PPK? Ska jag sätta mej in i hur jag själv skulle tänka så hamnar jag nog på "neutral". dvs mera HK är plus, men att ägaren gillar HK KAN tyda på hårt körd bil, dvs minus. Sedan betyder ju såklart intrycket man får av säljare mest. För mej kostar det ju 10-20k att montera. Förlorar jag dessutom pengar när jag säljer är ju det något jag bör ta med. |
|
|
Ställer mig neutral till svagt positiv till PPK. Du kommer inte få igen pengarna utan ta dem på nöjeskontot. ------- //Lövet |
|
|
e39: Det här är faktiskt en rätt så intressant fråga. Svaret är nog att det beror ganska mycket vem det är som kommer och köper. Är det en hyfsat BMW-orienterad människa som köper den så kanske han tycker det är bra - är det däremot en hyfsat okunnig så blir nog resonemanget annorlunda. En någorlunda försiktig köpare skulle nog säga "nja, den där är visst trimmad, och det är en kille på 25 som äger den, han har nog kört sönder bilen, varför skulle han annars trimma?" och sedan dra slutsatsen att det finns många andra 520d (om det nu är en sådan) som är i originalskick. En köpare som uppskattar de ca 15 extra hästrkafterna skulle nog tycka det var roligt, och eftersom BMW och försäkringsbolaget fortfarande lämnar samma garantier och försäkringsomfattning både med och utan PPK. Men då kvarstår ju frågan om han är beredd att betala något extra för det och det är ju inte säkert han är. Då kanske han lika gärna väljer att gå upp på en 525d? Jag själv - och jag är en BMW-kunnig förare skulle nog tänka lite av både och "M, kul med lite piggare motor, men hur är bilen egentligen körd". Därför är det nog tveksamt om det ökar bilens värde. |
|
|
Simon76: Men om trimboxen inte är kopplad till turbons laddtryck går det inte att se va? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.