AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.474

Self Level susp inact. e39 740il 2000

Har tagit över farsans bil och de är en massa fel på den.
Tänkte försöka beta av dessa och har nu kommit fram till det som titeln antyder.

Har surfat runt en hel del och får en del svar.
Det normala när jag surfat runt är det som skiljer denna, nämligen att dom flesta om inte alla har nivån satt i botten. Jag har den troligtvis i översta läget.
Detta gäller bak. Fram skulle jag tro den är normal, men som sagt bak ser de ut som en gammal raggarbil.
Dessutom tycker jag den känns hård och studsar ganska rejält.
Detta känns som det inte då borde vara lekage i nån del som många andra verkat råka ut för.

Jag tror men är inte helt säker på att detta uppstått då en bekant till min far satte dit vinterhjulen strax innan jag skulle hämta bilen. Det var då punktering på ett av dom och han satte därför dit ett av sommarhjulen.

Som alltid tacksam för alla svar.

Ps. Har provat att ta bort polerna på batteriet och nollat de som nollas kan

Hej,
Jag antar att du har en E38? Inte E39, väl?
E38, 740 iAL, -00, utgår jag från.

Nivåregleringen är hydraulisk och styrs via en ventil framför, och kopplad via en länk till, bakaxelns krängningshämmare. Du ser rörledningarna, som ser ut som bromsledningar. Oljetrycket kommer från servopumpen.

Endast bakvagnen styrs, inget fram. Nivån kan visserligen justeras in men bara vid den nämnda ventilen. Det görs bara en gång. En fast inställning, alltså. Inget man sitter och reglerar inifrån bilen.

Om bilens bakvagn är hopsjunken, finns det en mängd förklaringar, men alla har med systemets oljetryck att göra. I värsta fall är stötdämparna slut. Dyra, men går att få renoverade. I enklaste fall saknas det bara olja, men då lär det också finnas en läcka. Rostiga rör, kanske?

Jag kommer inte åt realOEM nu, så jag kan inte länka, men där hittar du bilder på systemet, så kanske min beskrivning blir lite klarare.

/Lennart
Kanske jag skall gardera...

Din rubrik låter lite som ett felmeddelande i Check Control. Jag t r o r inte att E38:ans system ger upphov till ett sådant. Jag hde fel på min förra -95 utan det "hördes", men på en -00 kanske BMW kommit vidare?

Om du verkligen har en E39, och i så fall en 540 iA, har du, så vitt jag vet, en luftstyrd nivåreglering med en kompressor och luftbälg i bakvagnen. Det systemet kanske larmar vid fel.

/Lennart
Sorry my bad. Klantigt att blanda till de.

De är en e38 och inget annat

Får upp detta meddelande i informationsfältet framför ratten (under hastmätaren)

Som jag skrev så är den extremt hög i bak nu och känns hård och stötig.

Tacksam för kommande svar

Hej,
Där ser man... Med "gammal raggarbil" föreställde jag mig något nedsjunket , à la de sommar-amerikanare som jag mött ett flertal av på vägarna den senaste säsongen.

Istället handlar det alltså om att bakvagnen s a s ställt sig på tå och då är mitt grundtips, att någon har varit på den tidigare nämnda reglerventilen, detalj 1 här:

Länk

Det är nämligen lätt (jag har gjort det själv ;-) ) att koppla den lilla länkarmen från krängningshämmaren fel på så sätt att ventilens axel kommer att vrida sig åt fel håll. Så här:

På ventilens axel sitter det en hävarm - den böjda arm som delvis syns på ventilens bortsida på bilden. Om vi tänker oss, att länkarmen kommer rakt ovanifrån, men är så lång att du måste vinkla ventilens hävarm något för att kunna få in länkarmens skruv i ventilarmens hål/spår och vinklar åt fel håll, kommer ventilens axel sedan alltid att vrida sig åt fel håll, med följd att systemet får fel signal och bilen kör upp bakvagnen.

Jag tror inte, att det är något fel på själva ventilen, som yttrar sig så. När en sådan tar slut, handlar det nog mer om läckage vid axelgenomföringen.

/Lennart
Tack för ditt svar lenwib.

Jag får erkänna att jag inte riktigt hänger med här.
Bilen har ju vad jag förstår blivit så här av sig själv då den tidigare sett ok ut i bakvagnen och inget felmeddelande.

Du skriver att man/du hade kopplat den lilla länkarmen fel... När är man i ett läge då man kopplar den fel?
Borde väl kanske vara då man byter nåt av dom delar som har med detta att göra? Vilket inte skall vara gjort.

rätta mig mer än gärna så jag får bättre koll

Vart hittar man förövrigt reglerventilen?

Att bilen skulle ha blivit sådan av sig själv bara genom att stå stilla en längre tid är inget troligt scenario. Om ingen medvetet har gjort något med ventilen, finns det en liten, teoretisk möjlighet att någon har kört på ett föremål, kanske. Eller kanske satt domkraften oförsiktigt.
Om du tittar efter, kanske du ser något spår.

Ventilen utseende har du på bild. Inskruvade i dess baksida sitter tre rör som ser ut som bromsrör med nipplar. Du hittar ventilen under bilen, alldeles framför reservhjulsbaljan. Ganska lätt åtkomlig. På dess vänstra sida skall det sitta en liten länkarm upp mot en hävarm som sitter klämskruvad mot krängningshämmaren.

Jag kan inte beskriva det bättre. Du får krypa under och titta och sen återkomma med eventuella frågor.

/Lennart
Tack Lennart.

De ska jag göra.

Har beställt lite diagnosutr i dag så jag kanske slipper skriva sönder hela forumet framöver ;)

Har kollat närmare på denna reglerventil nu.

Den ser rostig ut som fan, dessutom så av vad jag kan se så sitter den där armen dikt mot soppatanken???

Jag skall ta med bilen till en lokal med grop eller 4-pelare så man kan ta en närmare koll på detta.

Börjar nästan tro att den skulle kunnat vara av och återmonterad som du säger då den står i de läget den gör??

Jag gläder mig över att det går framåt! :-)

/Lennart
Lennart/ Jag tackar och hoppas du har rätt :)

Hej,

Det var ett tag sedan jag var på det där, som sagt, men armen ligger nog inte dikt an mot tanken utan mot reservhjulsbaljan.

När du så småningom står under bilen, kan du kanske ana hur ventilens axel vill röra sig, när bilen lastas tungt (annars får du väl be några med-mekare sätta sig i bilen medan du tittar på ventilen).

Mitt grundtips är att axeln rör sig åt fel håll, eftersom systemet någon gång återmonterats fel. Genom att vinkla länkaget annorlunda, kan du få axeln att vrida sig åt rätt håll.

Justeringen på ventilens axel k a n också stå fel, men jag t r o r inte att det kan ge en så kraftig felreaktion, som det verkar handla om, så det ser jag som den mindre troliga felorsaken. Men kanske både och.

Lycka till!

/Lennart
Tack för ytterligare tips Lennart.

Som du skriver så är de så klart reservhjulsbaljan den sitter dikt an.

Förhoppningen är att i dag kunna komma in och kliva ner under bilen.

Tidigare då bilen var upphissad så försökte jag lite lätt trycka med ett skaft på armen i bilen körriktning. Detta för att se om den fjädrade tillbaka som jag läst nån annanstans att den borde göra om den är monterad fel.
Den var stum och jag ville inte vålda nåt mer just då.
Om den var stum av fastrostning eller om den kanske reagerar annorlunda då den är upphissad med hjulen i luften vet jag inte?

Om nu axeln som du säger rör sig åt fel håll så borde den alltså vara monterad upp och ner?

Om så är fallet gå då axeln uppåt i stället för neråt eller tvärt om. Vilket är rätt, ska den stå neråt eller uppåt? (om du minns ;)

Mvh Björn

Såg nu på realom att den ska stå uppåt

Ok, nu har de blivit framsteg.

Fick igår möjlighet att kolla närmare på denna regulator.
Den verkade röra sig bra även om den i sig var väldigt rostig.
Kopplade bort den ledade armen för att få lite koll på hur den reagerade.

Av allt att tyda så är den monterad fel.

När jag vände armen ett halvt varv så började de hända trevliga saker.
Den går nu ner i läge och beter sig som den ska :)
Dock så kvarstår problemet med varningen i displayen?

Denna varning gick bort vid tillfälle då jag fyllde på servo-olja då den nivån var låg.
Anledningen att den var låg är att de läcker ur en koppling direkt under påfyllningsburken. När varningen kom tillbaka för nån vecka sedan så fyllde jag igen. Denna gång försvann inte felmeddelandet???

I övrigt så fann jag ytterligare en ledad arm som gått isär. Denna sitter på höger sida i körriktingen och leder upp till nån form av elektronisk regulator.
Hittade den inte på realoem (via telefonen) , men av allt att tyda så är den till ljusregleringen för xenon-ljusen.
Fick hjälp av en mek som snabbt tillverkade en kopia av denna och nu verkar de som ljusregleringen också fungerar :)

Så felmeddelandet är de som återstår i denna fråga. Nån ide om vad de kan vara om det ändå inte var olje-nivån?

Och såklart ett stort tack Lennart för all hjälp :)

Hej,

Grattis till framstegen så långt!

När jag tittar runt (lite lätt, medges) på nätet, hittar jag inget konkret om det aktuella felmeddelandet på E38. På E53/X5 tycks det däremot nästan vara ett universellt problem. Men där handlar det om ett luftkudde-kompressor-system, medan våra bilar ju har hydraulisk nivåreglering.

Den enda parallell, som jag hittat så långt, är att det skulle kunna finnas en nivåsensor, som ger larmet. Är denna sensor defekt, larmar den även om bilen står rätt.

Var sensorn är placerad, vet jag inte, men ett foruminlägg säger att samma nivåsensorer som xenonljuset tar signaler ifrån också används för att trigga felmeddelandet i CCM. Det verkar ju logiskt, så kanske du skall börja med att undersöka dem?

Att felmeddelandet försvann i samband med oljepåfyllningen den första gången, bör i så fall - om det finns en sensor, alltså - ha varit en slump eftersom bilen ju fortfarande stod väldigt fel. Du nämnde tidigare att du beställt någon sorts diagnosinstrument. Vad säger det? Hittar det inga sensorfel?

I min instruktionsbok står det (som vanligt, när det handlar om annat än att fylla på spolarvätska) att man vid felmeddelandet ifråga först skall kontrollera bilens läge och om den står fel, försiktigt köra till närmaste BMW-verkstad. Står den rätt, skall ändå verkstad kontaktas. Så mycket ledning får man där...

Sedan k a n det ju också vara så, att bilen fortfarande står fel. I BMW TIS beskrivs proceduren för att justera in rätt nivå. Kanske den kan hjälpa dig vidare? Innan du börjar leta elektriska fel, menar jag? Powermejla mig i så fall din e-adress (och flagga här i tråden, så att jag säkert ser det), så skickar jag dig en pdf med beskrivning.

/Lennart

EDIT: Den beskrivning jag letade fram gäller för min -99:a. Den gäller antagligen även för din bil, men för säkerhets skull kan du ju mejla mig chassinumret, de sju sista tecknen.
Som du säger så är de mkt möjligt att den faktiskt inte står riktigt rätt ännu. I min hjärna så är den helt underbart rätt i position, men jag har ju en monstertruckbakvagn att jämnföra med. Polaren sa att han trodde den fortfarande var för hög, så de är nog sant när jag tittar på de lite nyktert.

Jag skickar dig chassinr mm på mail .

Tack Lennart.

Lennart/ You got powermail ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.