|
|
|
|---|---|
|
Hur kommer det sig att krockkuddar/airbags är så oerhört dyra? Jag såg en VW Polo för några veckor sen som hade krockat med en lyktsolpe, inga personskador tack och lov, och airbagsen hade lösts ut och enligt bilbärgningsmannen skulle det kosta 60 tusen bara att ersätta krockkuddarna. Det låter oerhört dyrt och alla stölder av airbags runt om i landet talar för att dom är värda sin vikt i guld minst sagt. Dom är gjorda av syntettyg och det är en liten krutladdning som får dom att blåsas upp snabbt, men är det skäl nog för att dom ska kosta så oerhört mycket? Jag bara undrar. | |
|
Passagerarairbagen sitter ju i regel inbyggd i instrumentpanelen vilken fläks upp när airbagsen utlöses. Ska man återställa en bil ordentligt torde man alltså behöva byta ut hela instrumentpanelen vilket förstås kostar en del. /Masten |
|
| Masten. Fundera en gång till på ditt "svar". Alla är väl medvetna om höga återställningskostnader, men det är inget svar på frågan varför just en krockkudde i sig är dyr! | |
|
Hur många airbags utlöste? Priser varierar säkert men de kanske kostar 3-4000 kr/st och i en modern bil kan det ju vara sex airbags bara i framsätet (ratt/handskfack/dörrsida/huvudairbag och i vissa fall t om knä-airbag)...sedan kan det vara ytterligare två- till fyra i baksätena. All säkerhetsrelaterad utrustning brukar bli dyrare pga. högre krav på kvalitetskontroll eller t om. manuell teknisk kontroll av varje producerad enhet. Även kraven på materielen i delarna brukar vara väldigt hög. Bara tanken på att bli stämda av någon i USA när en krockkudde inte har fungerat som den skall, avskräcker nog alla biltillverkare från att "fuska" eller chansa vid tillverkning av dessa komponenter. Sedan kan man väl kanske ifrågasätta om källan till prisuppgiften är helt tillförlitlig - har föraren till en bärgningsbil full koll? Och som Masten redan nämnt, ingår det ju fler delar och framförallt mycket arbetstid vid byte av air-bags, kostnader som hamnar på fakturan... Sedan är reparationer i fronten väldigt dyra - E46:an krockade med ett vildsvin i relativt låg hastighet och ett snabbt överslag på reparationskostnader för något som kändes att "man skulle kunna rikta upp med ett spett och köra vidare med", landade säkert på 15-20.000 kr eller mer... Börjar man räkna på allt springer det iväg snabbt, i detta fall: lykta, skärm, motorhuv, stötfångare, div. plastdetaljer på/runt fronten, plåtdetaljer bakom fronten, temperaturgivare, delar i ac-systemet etc. och sedan tillkommer allt arbete för demontering, riktning, lackning och återmontering! Skaderegleraren berättade att de haft en i princip splitter ny Toyota Yaris som kört på ett vildsvin och de skadorna var väl iofs. kanske lite större än på vår bil, men den skulle kosta en bra bit över 100.000 kr att reparera, så den löstes in av försäkringsbolaget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Utbud och efterfrågan styr det mesta. På grund av tuffa krav på både tillverkning,tester och transporter osv så finns det inte allt för många tillverkare. Privatmarknaden är en relativt liten kund så de stora tillverkarna behöver inte bry sig om dom, inte heller finns det speciellt många konkurrenter som kan pressa ner priset. Största kunden av airbags (utöver tillverkarna) är försäkringsbolagen och det är aldrig någon som är intresserad av att ge dom någon rabatt. Har aldrig hört om något bolag som monterat en begagnad air-bag så man kan inte blanda ihop ny och beg-marknaden i efterfrågan. En till aspekt kan vara de mängder air-bags som återkallas/byts ut på grund av tekniska fel, giftiga gaser som uppstår när krutladdningen bränner av osv osv. Tillverkarna har säkert räknat med sånt i slutpriset ut till kund. |
|
|
Man får inte heller glömma att det ligger kanske flera år av utvecklingskostnader innan produkten sätts i produktion. De pengarna skall ju räknas hem och därmed läggas på priset. BMWCS #8925 |
|
|
turbo4ever: Läs mitt svar en gång till och fundera över hur rimligt det verkar att nya airbags till en bil skulle kosta 60 000 kr. Den kostnaden är naturligtvis inklusive ytterligare delar som behöver bytas. Jag kollade för mitt eget höga nöjes skull upp vad en ny passagerar- resp. förarairbag till min C5 -09 kostar - ~2400 kr styck. En ny instrumentbräda däremot går på drygt 18000 kr. /Masten |
|
|
Johan B jag minns faktiskt inte hur många men det var bara föraren ensam i bilen så det var väl airbagsen i ratt, sidan och takstolpen som hade utlösts. Och om bärgningsmannen hade full koll det törs jag inte svara på, jag återgav bara vad han sa. |
|
|
Passagerarairbagen borde väl också ha utlösts förutsatt att den inte var bortkopplad även om ingen satt på den platsen? Ytterligare några tusenlappar där då - plus instrumentpanelen som inte är gratis. /Masten |
|
| Jo airbagen på passagerarsidan hade nog utlöst den med, men jag la inte på minnet exakt hur många airbags som hade lösts ut, jag var mer fokuserad på att föraren var ok. | |
|
Om vi vänder på frågan. Vad är det som säger att bärgningsgubben visste vad det kostar (vilket han uppenbarligen inte gjorde) och inte bara drog till med något... Och nej, det skulle inte kosta 60´ att byta airbag i en Polo, även om alla skulle bytas. Airbag-enheter kostar 3-6000:- /st och får inte säljas över disk som reservdel eller begagnade på bildemonteringar... Totalt blir en krockskada naturligtvis oftast dyr att repararera som Masten säger... Det finns gott om exempel på bildelar som är mer oskäligt dyra än airbags. MVH Christofer |
|
|
För att ingen skugga ska falla på bärgningsgubben så kanske han syftade till den totala kostnaden inklusive airbags. Som sagt så var jag inte helt fokuserad vid tillfället på den krockade bilen utan fokus låg på att föraren var OK. Om airbag-enheter kostar 3-6000:- /st så är det en annan femma, jag trodde dom var minst dubbelt så dyra. |
|
| Crille82 skrev: "...får inte säljas över disk." Där har vi kanske anledningen till varför airbags är stöldbegärliga för ligor som sysslar med krockskadade bilar som skall återställas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.