|
|
|
|---|---|
|
Nu är jag så trött på alla jävla bilverkstäder som ljuger en rakt upp i ansiktet. Ringde till en bmw verkstad och frågade om airbagen behövde bytas på min e46 eftersom det ska göras på garantin från bmw, fick då höra att det inte behövdes bytas på min e46! Tänkte för mig själv att jag testar och ringa en annan bmw verkstad och kollar bara för se vad jag får för svar, efter 3 min väntetid så svara killen, "ja det finns en aktion" på din bil att du ska byta din airbag men du kommer få hem papper som kommer be dig komma in med bilen!? Hur ska vi tolka detta, gör man så här mot sina kunder? | |
|
Välkommen i väldigt-begränsat-förtroende-för-verkstäder-klubben! ;) Fast det du råkade ut för handlade nog mer om bekvämlighet och okunskap i ljuv förening än om lust att ljuga bort dig. En verkstad borde väl inte tacka nej till BMW-betalda garantijobb? Fast i o f s lönar de jobben sig kanske inte lika mycket som att springa runt bilen ett varv och sen stämpla serviceboken... De måste ju prioritera! /Lennart |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Var båda auktoriserade BMW-verkstäder? I första fallet kan det ha rört sig om en enkel felavläsning, men jag utgår ifrån att det är tydligt beskrivet i dessa auktioner vilka modeller och år / chassinummer som den innefattar och därmed ska risken för feltolkning/felavläsning vara minimal. |
|
"i o f s lönar de jobben sig kanske inte lika mycket som att springa runt bilen ett varv och sen stämpla serviceboken... " jag älskar detta uttalande! How true! |
|
| Båda är bmw verkstäder. Båda tog reg nr och båda fick fram rätt bil så det blev inte fel någonstans där! Är så trött på allt och alla som säger att fullservad på bmw är bäst, det vettifan asså med alla lurendrejare... Lämnar hellre in bilen till en bekant oavsett om personen jobbar på audi mercedes eller mekonem verkstad så äcklas jag av folk som ljuger | |
Ja, håller med - jag ser heller inga uppenbara ursäkter (hade det varit en icke-auktoriserad verkstad kan det ju bero på att de inte får all information med mera). Besök verkstaden som gav dig beskedet att airbagen inte behövde bytas och be dem förklara och VISA förloppet hur de tar fram denna information och vad som brast i deras rutiner. Jag håller med dig sofresh, en verkstad för mig betyder en jag litar på. Det är inte lätt att hitta, det tar tid. Men en sådan värderar jag oehört högt. Sen så har vi såklart den mänskliga faktorn, det är endast människor och vi gör fel. Vi kan även missuppfatta situationer och även glömma. Men det är oftast hur ett sådant fall hanteras som brukar sålla ut agnarna från vetet så att säga. Senaste exemplet (i en 1-serie tråd) är där två auktioriserade BMW-verkstäder meddelade varsin kund att de ska ha GEL-batteri som startbatteri. Jag tyckte det lät osannolikt, så jag kontaktade BMW Group (Kundinformation, Sollentuna) och de meddelade att i personbilar från BMW sitter inga GEL-batterier (endast vanliga eller AGM). |
|
Det är väl stor brist på ersättningskuddar så brevet med kallelse lär nog dröja. Låt bli att krocka så länge :-) /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Jaa, att köpa en bil med fullstämplat servicebok från auktoriserad verkstad är ju egentligen ingen PLUS, snarare tvärtom. Jag hellre köper en bil från en privat person utan att det finns servicebok bara han/hon har kvitto på det de har gjort. Var inte det något stort på tekniknyheterna för några år sedan där någon märkesverkstad har använd en oljepump för att sugga olja genom oljestickshålet? Ska man vara nöjd med något så ska man göra det själv! |
|
|
Åker nog väldigt många bilar som har mineralolja i motorn fast man tror att det är "rätt" syntetolja i ! Frågan är samtidigt hur många dessa bilar är som man missat att byta olje-filtret i ? Likaledes luftfiltret och tändstiften! Serviceboken är en samling av stämplar och inget annat. En frimärks samling ger samma trygghet ! |
|
|
Det här man ju förstått efter alla de undersökningar som oberoende motororganisationer har gjort genom åren. Själv fick jag min första praktikplats på Volvo som 14-åring (två veckor). Där lärde jag mig en sak, lita aldrig på en verkstad. Särskilt aldrig en märkesverkstad i en större stad. Det finns bra ärliga verkstäder, men om du inte kan något om bilar så att du kan göra egna bedömningar så kan du bli hur lurad som helst. Fullstämplad servicebok på en "företagsbil" "leasingbil" är lika mycket värd som pappret den trycktes på. Och den som säger att fd. leasingbilar är bra för de är "välservade" är tyvärr bra naiva. Leasingbilarna är de det fuskas mest med. Leasingbilar är rena guldgruvan inför nästa svartjobb. E |
|
@sofresh : Har du hunnit ta upp saken med den verkstaden som gav dig beskedet att airbagen inte behövde bytas? |
| Men om nu verkstäderna fick fram olika info i systemet, hur vet du vilken verkstad som har fel? ;-) | |
Den andra verkstaden kanske hade stort behov av att få in ett jobb så de "skapade" ett :-) Nej, allvarligt. Får man motstridiga uppgifter ska man undersöka djupare när/var/hur respektive versktad tog fram sin information och vad de baserar deras svar på. Så brukar det vara i många saker, när man väl börjar gräva lite under ytan så brukar det dyka upp både det ena och det andra! Det är därför jag starkt rekommenderade trådskaparen att konfrontera först och främst den verkstaden som sa att inget byte behövdes göras (men det skadar definitivt inte att ta upp det med andra verkstaden också). Dra upp alla fakta på bordet, upp med faktan ur gyttjan och ut i rampljuset - då brukar mycket bli annorlunda :-) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Frågade kundmottagaren på BMW när jag var inne för ett tag sedan, bägge mina ska in och det är airbagbristen som gör att det dröjer men återkallelsen är "livslång" så länge bilen är i trafik. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vi får låta bli att krocka! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.