|
|
|
|---|---|
|
Äntligen har jag fått tag i en lamelldiffad bakaxel med rätt utväxling för min 540, som original saknar både lamelldiff och ASC/ASC+T. Klumpen kommer dock från en 740 E32 men vad jag förstått av forumtrådar ska den passa ändå. Behöver jag byta något annat för att den ska passa? Behöver jag drivaxlar från E32 också? (Det fick jag nämligen med vid köpet) Jag kan inte hantera dessa 50kg-klumpar i garaget så monteringen kommer jag lämna till en verkstad. Är det något annat som är lika bra att be dem byta när de ändå håller på? Själva bakaxeln så, säljaren sa att den var problemfri men det ska man väl aldrig riktigt lita på. Vad är det värt att göra på den i förebyggande syfte innan den monteras? Byta tätningarna (vad de nu heter)? Hade velat blästra och lacka den också men det är kanske inget man vågar med bakaxel... Hoppas någon hinner hjälpa mig med dessa funderingar. Har sökt men inte hittat riktigt 100%-iga svar. | |
| Osäker om själva diffhuset passar mellan E32 och E39.. men du kan nog ta själva diffen och flytta över till e39:ans hus, då behåller du krondrev utgående axlar mm från E39 och byter bara själva 'diffbromsen'. Detta borde gå att göra utan att lossa diffhuset ur bilen. | |
|
Är diffen från en 740 E32 ska allt passa bolt on. Blästra är väl att ta en risk men att gå över med sliptrissan och på med lite hammarlack skadar nog inte! :) Se till så du inte täpper igen venthålet. Det som troligen kan börja läcka är väl packboxen på ingående axel, jag har för mig jag bytte den på min 540. Man skruvar bort medbringaren och sen kan man pilla bort packboxen med lämpliga verktyg, man behöver alltså inte skruva isär huset. Jag minns också att främre bussningen i vaggan var lite halvdålig på min bil, men den lät jag vara. Det kan va värt att kolla på din, det är den bussningen som tar mest stryk. Sen är det aldrig fel att byta oljan. Btw, jag bytte min diff med bilen på pallbockar så det ska du nog klara ;) |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Byt olja. Extra känsligt i bromsade differentialer att man har både dels rätt olja och fräsch olja. Hammarlack är inte särskilt diffusionstät, så om du inte tar bort ALL rost (ner i minsta lilla por) så börjar det rosta igenom färgen ganska omgående. Jag har fått bra resultat med att slipa bort (mycket noggrant) med ståltrissor och dylikt, därefter ett litet lager rostbindande medel och sist ett eller två lager med 2-komponents polyuretanfärg. Såvida inte diffen är en enda rostklump så räcker det med att borsta bort eventuella lager av smuts och skit som kan ha bundit sig fast på diffen. Lägg hellre då tid/pengar på att byta tätningar som Japmax säger. Det är främst packboxen på ingående som brukar börjar läcka, speciellt om diffen fått ligga en längre tid oanvänd. Men packboxarna för drivaxlarna kan ju såklart också börja läcka. |
|
Tack för era svar! Skönt att den borde passa. Då tar jag nog och slipar bort det som går och kör lämpliga medel och färg på sen. Byter tätningarna och ser nog till att få främre bussningen i vaggan bytt. Återkommer till våren/sommaren, när det borde vara klart, med hur det har gått. God fortsättning på er! =) |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På mina diffar, bärarmar, rear axle carrier och i hjulhus och på golvet på min E30 323i har jag använt Biltemas Rostätare art.nr 36189 (när det behövts) och sedan på med ett eller två lager med Biltemas 2K Polyuretanfärg art.nr 36538. |
|
Var sitter ventilationshålet på 210 diffen?? Har letat, men hittar det inte! E34 540 95:a Kalopps |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.