|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525xd E60LCI -09 som gått ca 22000mil. Bilen är privatimporterad av mig i maj -13 och hade då gått 19300mil. Bilen har alltså med största sannolikhet mest gått längre autobahn-sträckor innan jag köpte den. Nu fick jag ett meddelande om att jag ska kolla upp partikelfiltret, vilket jag ska göra nu i eftermiddag. Förhoppningsvis är det endast någon sensor som behöver bytas, men om PF ska bytas så finns det ju tre alternativ: 1) Den lokala verkstaden (Bvaria HB, gbg) får byta det, kostar ca 9000-10000:- = stämpel i boken för framtida försäljning. 2.1) Själv köpa ett nytt från tyskland för ca 8000:- och byta själv, utan stämpel. 2.2) Själv köpa ett "refurbished" PF från tyskland för ca 6000:- och byta själv, utan stämpel. 3) Strunta i PF och köpa en ny rörstump från Ecotune i Skottland eller Sverige och få någon att programmera om ECU'n, totalpris ca 8-9000:-. Nackdel, sämre andrahandsvärde. Fördel: +ca 50hk och lägre bränsleförbrukning. Vad jag förstått kan besiktningen inte skilja på med/utan PF, stämmer det? Om jag kör på alt. 3) Spelar det någon roll om bilen gått 22000mil eller 1000mil? Hur ser ni på andrahandsvärdet? Vad hade ni gjort? Jag kommer nog behålla bilen 3-4 år till. | |
|
Om skillnaden mellan ett professionellt installerat org filter och byta själv bara är 2000kr skulle jag välja BMW direkt. Du får inga 50hk extra av att ta bort filtret. Själva filtret tar bort 8-10 hästar på sin höjd. Visst kan du mappa om men ta inte bort filtret för den skull. Besiktningen gör inga tester annat än elektronisk OBD kontroll såvida de inte ser att bilen ryker eller stinker diesel (vilket den mycket väl kan göra om du mappat och tagit bort filtret). ------- //Lövet |
|
|
...eller gör du rent det! Finns en hel del gds-tips på nätet och i flera trådar här på forumet. Kolla om det finns någon firma i din närhet som kan göra rent det med ultraljudstvätt - då blir det troligen som nytt igen! Kan inte kosta så många kronor... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@andreas_lofgren: Det är inte på BMW, BMW vill ha 17300:- endast för filtret, frågade inte ens om arbetskostnaden. Det är på Bavaria HB som jag skrev ovan. Jag skrev också att omprogrammering av ECUn skulle göras ifall filtret tas bort, eftersom om jag förstått det rätt måste göras för att få bilen att gå bra. Om en ommappning ändå sker är det likabra att få en mappning som ger några extra hästar och då pratar vi ca 50hk extra som steg 1. @Johan B: Jo, det är ju kanske ett alternativ. Har läst rätt mycket om folk som själva rengjort det med varierat resultat. Däremot hittade jag precis nu de här: Länk Där BRAB Autoservice tydligen utför deras tjänster i Gbg. Någon som har erfarenhet av den här typen av tjänst och även av företaget BRAB Autoservice Gbg? |
|
| Förresten, någon som kan svara på frågan hur en om-mappning och PF-borttagning med påföljden av 50hk extra, påverkar en bil som gått 22000mil gentemot en bil som inte gått särskilt långt? | |
|
Kolla upp vilken automatlåda du har. Är det samma som jag hade i min 2008 så tål den bara 440nm. Ingen bra idé att lägga på 100nm till... ------- //Lövet |
|
|
@andreas_lofgren: jag har manuell, läste lite om det när jag köpte den och vad jag förstått är den klart överdimensionerad, kommer dock inte ihåg några siffror. F.ö. Är det en xdrive, hur påverkas drivlinan förutom växellåda och koppling med en ökning på ca 50hk? Något annat som man bör se upp med? Fortfarande: vet någon om milen spelar roll vid trimning? |
|
|
Bilen är programmerad att säga till om filtret vid ett visst miltal min sa till vid 18 tusen jag nollade eftersom bilen inte gick dåligt nu har den gått 30 tusen, ännu inget symptom från partikelfiltret. Och det kan vara svårt att uppnå temp för rening nu på vintern om du kör kortare sträckor, motortemp minst 75 grader samt avgas 240 grader. Och du märker då den renar den får lite tyngre gång, stannar du så vräker det upp värme från systemet så det luktar hett. Vege motor i hbg säljer bytesfilter. |
|
|
gto80: Pre-LCI har intervall på DPF. Det har LCI inte, utan den bytts efter CBS. När jag sålde min LCI vid 23k mil, hade den fortfarande inte sagt något, den finns ej heller i service menyn. Jag hade gjort rent DPF'n i första omgång. Finns firmor som gör detta. Annars kolla ebay.de. Har sett kopior till runt 400 EUR. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.