|
|
|
|---|---|
|
Har stora bekymmer med oljeläckage på min 318 Touring E46 (första moderna bilen jag äger). Jag deklarerar redan nu mina intentioner att tvätta allt så rent det bara går givet väderförutsättningarna för att lättare kunna spåra läckaget, men tänkte ändå testa att få några expertutlåtanden kring bilderna jag tagit ;) Jag har dessutom tid på verkstad på fredag men jag tänkte ändå försöka mig på en diagnos själv. Se gärna bilderna här i albumet. Oljan kryper något fruktansvärt under bilen men mestadelen av oljan verkar samlas på vänster sida motorn, på en "klump" som jag inte har någon aning om vad det är. Sitter strax bakom en remskiva. Sedan kryper det nedåt, samlas kring oljetråget, metallplattan som omsluter den och så vidare. Uppifrån kan man inte alls se lika mycket olja som man gör under bilen. Här är länk till bilderna: Länk Hittar ingen bra bild uppifrån men jag antar att det är denna som jag knäppt kort på underifrån? Länk | |
| Har lagt till bilder på tråget och även på vad jag tror är röret för oljestickan. Verkar inte så fräscht heller. | |
| På min N46 motor var det läckage lite här och var. Kanske har du redan fixat det? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är oljenivågivaren/oljekvalitetssensorn som du tagit kort på underifrån. Om det är denna du syftar på Länk Men på bilderna kan man se att att tex kablaget för de båda kamaxelsensorerna är nedsölade med olja, tyder på att det finns oljeläckage åtminstonde såhär långt upp - men kanske längre upp. Olja kan rinna i princip varsomhelst, går inte att pinpointa källan när det nått detta stadie. Vandra uppåt längs motorn tills det inte finns något oljeläckage, då vet du iallafall från vilken punkt och nedåt du ska felsöka. Troligtvis finns det flera oljeläckage. Precis som du säger så är en rengöring ett mer eller mindre måste som första steg. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.