AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.426

Köpråd 520i F10

Jag hade några frågor kring f10 520i (bensinare).

Varför just en 520i:
Jag kör mestadels inne i stan, till och från jobbet och ca 2-3 gånger i månaden någon tur på 10mil tur och retur. Så mestadels korta sträckor.

Blir en tillökning i familjen och undrar om det får plats med en barnvagn i bagaget på en sedan? Vet att dagens barnvagnar är väldigt smidiga nedfälld men vet dock inte hur stor bagaget är på f10 sedan.

Ska man välja Manuell eller Automat? Jag hade gärna valt en automat men hur är automaten på f10 och kombinerat med just denna motor?

Hoppas någon har erfarenhet kring just den motorn och kan bidra med lite åsikter. All kunskap och info mottages tacksamt.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Personligen tycker jag den fyrcylindriga bensinare är lite för liten för den bilen - men det är min högst personliga uppfattning.

Nu var det ju dock andras personliga uppfattning du frågade om så jag tänker fortsätta.

Jag hade utan tvekan valt en automat på den bilen. Det här med att automatare är tröttare än manuella var nog många så sedan.

Det enklaste är väl att ta din nuvarande bil och nuvarande barnvagn och åka och prova vilken bil den funkar i.

Jag hade dock nog antingen gått upp på en sexa i 5-serien, eller så hade jag valt en 3-serie med antingen sexa (helst) eller fyra beroende på vad jag hade hittat. Hade jag valt en sexcylindrig variant hade jag nog sannolikt gått på en diesel. inte för att spara 12 öre per bil utan för att de sexcylindriga dieslarna är så sjukt roliga att köra. En 330d eller 530d är ju sinnessjukt sköna att köra.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
520i får sägas vara en udda fågel. Jag har inte kört den själv, men av testrapporter att döma anses den lite väl klen för den rätt tunga bil som F10:an är.

Man-aut ratio på F1x-serien är visst 1 till 9. Köp manuell om du vill ha det; på de motorsvagare modellen är det inte lika kritisk. Automatlådan räknas nog annars som den bästa på marknaden i den bilklassen.

Du får absolut ned en barnvagn i F10:an! F11;an (touring) är mer praktisk, men inte alltid så nödvändig som det ibland påstås. Se bara till att bilen är utrustad med fällbart baksäte.

----
BMW CS/SC #6212
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
En kompromiss kan väl annars en 528i?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är ni säkra på att ni läst tester på 520i med turbofyra och inte den gamla sugfyran på 170hk? 520i nu är samma motor som 528i men nedtrimmad. Skulle mycket hellre välja 520i än 520d. Automat helst på båda dock.

Jag kör barnvagn i E60 sedan och det funkar bra. Visst, glöm dubbelvagn men för bara 1 barn finns gott om mindre alternativ.

-------
//Lövet
För mig har hästkrafter och starka motorer inte varit prio ett. Jag är ute efter komfort och säkerhet och känslan av att man rattar en BMW :)

Som jag nämnde tidigare så åker jag för lite per dag för att välja diesel. En diesel motor skall komma upp i temp för annars är det inte så bra för partikelfiltret. Det uppnår jag inte med 2-3 km enkelväg till jobbet.

Jag har märkt att det inte finns många 520i på blocket men ska försöka se om någon bilfirma i närheten har någon så man kan provköra.

Tack för åsikter.
C77> Volvo S80/V70?
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag vill köpa BMW igen och det är f11 jag är intresserad av. Är 520iA från ca 2011-2013 ett bra köp jämfört med en vanlig 520dA som det finns mängder av? Som nämns i tråden verkar 520i F11 vara ovanlig i Sverige.

Jag tänker tex på att eftersom det är en udda bil så kanske den är svårsåld när den ska säljas. Vad tror ni? Svårt med reservdelar eftersom den är ovanlig? Är annars motorn vettig? Tex med avseende på kamkedja, direktinsprutning och förbrukning? Den är väl fyrcylindrig?

I vardagen kör jag bara ca 10 km till jobbet, en diesel blir ju knappt varm på den sträckan. Min tidigare 320dA -07 tyckte jag var lite väl skakig i gången och därför inte så värst komfortabel. Annars tyckte jag att kraften var tillräcklig.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Kan inte se någon anledning att välja 520i, jag har provkört en gång och det var ingen höjdare. Kör på Euro6 dieseln (B47) med automat som dök upp from -15. Jag tycker den kombon funkar perfekt i vardagen!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror inte du behöver oroa dig för reservdelar på den bilen. Även om motoriseringen 20i är ovanligt på just 5-serie så är 5-serien bland BMWs vanligaste modeller.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
520i motorn sitter i en drös 320 och 120, så reservdelar borde inte vara bristvara.
Spontant låter det dock som en slö kombo med en så tung bil och så liten motor, så ja, troligtvis svårsåld.

Ska du ha motor med mjuk gång, så ska du absolut köpa en BMW sexa. Dock så blir det en tidig 528i, 530i, 525d eller vilken årsmodell som helst av 535i, 530d/535d, du får leta. Då får du oftast betydligt mer utrustning på köpet också, då köpare av dessa inte snålar lika mycket..
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
520i är väldigt trött, 523i är på gränsen. Tidig 528i med sexa är trevlig. Både 523i och 528i har N53 motor och den är trevlig när den funkar men dyrt med trasiga spridare och Nox-sensor.

Inte så så skilland i försäkring och skatt mellan 520i och 523i. 535i var sjukt dyr att försäkra.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Har haft min 520i i 3 år och som jag skrivit tidigare tycker jag växellådans mappning mot motorn är största problemet (personlig åsikt). Det blir dock mycket bättre med lite fix, tex att koda SAT. Momentkurvan är heller ingen höjdare jämfört med motsvarande VAG motor.

I kombination med en manuell låda tror jag att jag hade kunnat leva med den dock, toppeffekten är tillräcklig för de flesta tillfällen och den går ju mjukare än en diesel.

ju
164
juha01
F10 -15
Hade en f10 i fyra år. Barnvagnen som man har när barnet är litet tar en jädra plats. Sen när dom är dryga året gamla så kan man köpa enklare vagnar som är kompakta, så jag skulle avråda det under spädbarnstiden.
Vet inte riktigt vilka årsmodeller ni tittar på nu men en fråga:

Har inte motorn i 520i också problem med högtrycksspridarna eller lider inte den alls av N53 problematiken? Det är kamkedjan som är den motorns akilleshäl, den rasar relativt ofta?
De
143
Dez_
520iA Touring -14
N20 kom ju 2011. Har inte sett några andra frekventa problem (baserat på de forum jag besöker) än just kamkedjan som verkar fallera relativt ofta på tidiga modeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.