AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.459

330 ia 2001 med felkod P0174 pga avgasläckage ?

Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Har en e46 330 ia 2001 med återkommande felkod P0174. Har ett litet läckage på avgassystemet i skarven mot grenröret. Kan detta generera felkod P0174 ?

Har bytt insugsslangarna från luftburk till motor. (2st)
Rengjort ICV ventilen.
Haft loss DISA och kollat o-ringen som täter emot insuget och den ser hel ut och spjället är vridbart.
Sprayat med startgas för att försökt hitta vacuum läcka utan resultat.
Rengjort MAF.

Vet inte vad nästa steg kan vara.......... irriterande !
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
P0174 torde vara "Lean Bank 2", och det är som vanligt inte ett pekfinger exakt på vad som felar utan en indikation på att det är någon form av luft/vaccuum-läcka som felsökning bör fokusera på. Jag tycker det verkar helt rätt av dig att kolla insugsbälgar och DISA, men kanske även kolla vevhusvent - möjligen var du även där o sprejade när du gjorde startgastestet?

Som jag förstår (åtminstone i min egna felsökningsteori) så skulle jag inte misstänka MAF i första läge. Jag tänker att det skulle ge fler felkoder, borde påverka mer än bara "bank 2" som felkoden indikerar?

När jag hade problem på min 316 av liknande intermittent felkod (ett helvete) började jag misstänka lambda. Jag fick då tipset, innan jag började kasta pengar på bilen - kolla så att du inte har avgasläckage någonstans, för detta kan påverka hur lambdasonderna arbetar. Det blir ju en skillnad mellan lambda innan kat, och reglersond efter kat, om det finns avgasläcka där någonstans.

Sitter inte lambda pre-kat på grenröret?
Då mäter den väl syrehalt och skickar värde vidare, som då rimligen inte kommer stämma med vad bakre lambda förväntar sig, givet att det efter första lambdan finns ett litet läckage som du säger?

Jag hade börjat där, med den läckan.

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.