|
|
|
|---|---|
|
När jag släpper handbromsen så varnar fortfarande lampan för att handbromsen är dragen. Sitter givaren i fotpedalen eller i handtaget för att lossa bromsen? | |
|
Problemet likar ett som uppstod på min ga 740. Prova att dra i spaken en gång till, slutar det lysa då? Löstes genom att byta wire och smörja anordningen vid pedalen. Givaren sitter mig veterligt nere vid pedalen. Mvh Asken |
|
|
Från början räckte det med ett eller två drag ytterligare. Nu har det snarare ökat till 10-15 drag. Får ut och riva klädseln vid pedalen och testa med en smörjning först, annars blir det vajer. Ska besikta nästa vecka och jag kan tänka mig att de troligen har någon taskig kommentar till dagens funktion. |
|
| Sail: Om jag var dig skulle jag även riva bakhjulen och kolla status på bakskivor, belägg och handbromsdetaljer... På 740:an fick jag byta hela klabbet inför besiktningen 00.... Det kanske har kärvat ihop? Nya bakbromsar, belägg och komplett handbromsdel exkl wire 3200kr ink jobb på BMW 00 tycker inte jag var så farligt. | |
|
Kontakten sitter ganska högt upp och verkar mot pedalarmen, men felet är garanterat inte kontakten,(den har dessutom ingen justering).Jag vågar påsta att ditt problem är en kombination av slapp handbromsvajer och lite smörjtorra leder ,stag etc. för handbromsbackarna inne i bromsskivorna. Pedalen har en liten gaskolv som dämpar rörelsen. Är vajern för slak så orkar inte pedalen ända upp till kontakten. Lyfter du pedalen med foten, så slocknar lampan eller hur? Det sitter en vajerjustering vänster ovanför bakaxeln, (den ser ut som en stor cykelvajerjustering och brukar vara duktigt smörjtorr även den), så smörj upp den några dagar innan du ger dig på att skruva på den och börja med att skruva in den några varv innan du spänner, så drar du inte sönder bitarna;-) |
|
|
Hej åkte på byte av vajer då justeringen rostat ihop. 2:a på bes. Har bytt allt förutom vajern, hur mycket behöver man riva för byte och är det ide`att byta bägge på en gång? Bentleys bok tar bara upp byte på med HANDbroms ej pedal. |
|
| Eller kanske alla 3 ?? | |
|
Ett tips innan man börjar riva ner halva bromssystemet. Börja med att kolla hållaren till handbroms kontakten så att den inte har böjt sig. Det har hänt på två av mina 7:or. När hållaren som är en tunn plåtvinkel viker sig trycker inte pedalarmen in kontakten tillräkligt och lampan slocknar inte. Den troliga orsaken till felet är när gasdämparen tar slut eller lossnar slår pedalen för hårt mot kontakten och plåten böjer sig. |
|
|
Ja jag skrev kanske i fel tråd men hittade ingen annan . Egentligen är inte mitt problem lampan utan att pedalen går i botten samt för dålig bromsverkan. Har bytt skivor och belägg runtom men kan inte justera bort slacken på pedalen. Nån som har pejl på var skarven på vajern sitter d.v.s där hö. vä. går ihop? |
|
|
riku: Byttes även handbromsbackarna och är de då rätt justerade genom hålen i skivorna? mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Jodå bytta och justerade och jag spände dom tills hjulen inte gick runt med handkraft lossade sen bara 2 snäpp. Men fortfarande går pedalen i botten utan att det blir bra verkan, och ja tvättade skivorna rena från fett o vax innan montage. En tanke slog mig, går det att justera vajern vid hjulet med ev. brickor vid genomföringen där höljet går in? |
|
|
Har inte sett hur det ser ut på E38'an men på E32'an så finns det även justermuttrar uppe vid handbromshandtaget. Borde finnas motsvarande vid fotpedalen. Justerade dessa först och därefter bak vid hjulen, allt efter TIS eller om det var Bentley. Det tog sedan ett tag innan de slits in mot trumman och bromsen tog aldrig riktigt bra förrän efter 100 mil och efterjustering. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Jag tror inte det finns någon annan justering, än den vid bakaxeln, på vajern. Tittar man i Real.com på pedal ställ ser det ut som om den sitter med en ögla på pedalen. Vill ju inte riva bara för att titta, nån som vet? |
|
| Bakom vänster bakhjul sitter justeringen, följ varjern från hjulet och innåt. Det går att justera med något mellanlägg, t ex en slangklämma (smidigt eftersom den är öppningsbar). | |
|
Kollade i TIS. Det stämmer som weeeman skriver. Har en pdf från TIS som beskriver hur man justerar. Lämna din epost i min powerpost så kan jag maila den. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Jodå justeringen sitter där men som jag skrev tidigare så har den rostat ihop och går inte att rubba. Men det där med slangklämman, hur funkar det? |
|
|
Kom på att jag har ju TIS i en annan dator som jag har till carsoft. Så jag behöver bara släppa ner avgas, demontera värme sköld för att komma åt skarvstycket på vajern. Det ska inte vara allt för blodigt att fixa själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.