|
|
|
|---|---|
|
Har just bytt "tjänstebils-Passaten" (2.0tdi DSG -12) mot en X3 (2.0d Steptronic -12) och är mycket nöjd med bilen förutom just gällande motorns vibrationer och ljud. Speciellt på tomgång vibrerar motorn avsevärt mycket mer och ger ifrån sig mer ljud än Passaten. Kan det verkligen stämma eller är det något fel med just min bil? Kan också nämna att den just varit på stor service på BMW utan att de påpekat något. Frågade faktiskt också på besiktningen men enligt dem är det fullt normalt för modellen. Möjligen hade jag för höga förväntningar med tanke på hur bra Passats motor är - men finns det något man kan göra för att minska vibrationerna och ljudet? /Krille | |
|
Vi har en X1:a 2.0d -12 och en Passat Alltrack 2.0tdi -13, X1:ans motor låter och vibrerar mycket mer än Passaten, så det är nog inget fel på X3:an. /Peter |
|
| Ljudet får du nog lära dig leva med,men vibrationerna vette hundan.Lämna in till BMW och låt dom kolla på det. | |
| X3 20d har ganska dålig motorisolering jämfört med tex 520d F1X som går avsevärt tystare vid jämförelse. Motorn har en ganska rå och vibrerande karaktär, i gengäld är den betydligt snålare än VAGs dieslar i de cykler jag kört. | |
| VW:s fyrcylindriga dieslar har mycket trevligare gång än bmw:s. Tyvärr.. Så du får leva med knattret och vibrationerna. Konstigt att bmw inte fått till detta bättre? | |
| Ja, tyvärr så är X3 dåligt motorisolerad och de 4-cylindriga dieslarna ganska råa i gången. Lättast är ju annars bara att åka till en återförsäljare och prova en annan och höra om den låter annorlunda. | |
|
Traktorkänslan är bara att vänja sig vid tyvärr. Eller byta bil. |
|
| Tror att F25 LCI är betydligt bättre ang motorns karaktär | |
|
Visst är jag nöjd med bilen och tycker att motorn är helt ok. Handlar väl mer om att jag hade en förväntan om att BMWn skulle vara snäppet bättre än Passaten även när det gäller motorn. /Krille |
|
| Den är bättre än Passaten vid pumpen. Har 177hk motorn i A4 och den drar faktiskt lika mycket som min X3 i samma cykel. Och då är A4 manuell och X3 hade automat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.