|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en bmw 325i av 2006 års modell. Den har gått 10500mil. Helt plötsligt började motorlampan lysa och den gick otroligt ojämnt. Jag bärgade bilen till service och där har man letat flitigt efter vad felet kan ha varit. Man misstänkte först kamkedjan men efter att ha trippelkollat den gick man igenom hela motorn till en ca kostnad av 35000kr. Nu har man dock kommit fram till att det ändå är kamkedjan eller dess sträckare som gör att den hoppar några kugg ibland. Servicekillens rekommendation är att köpa en ny motor, jag har kollat och de ligger på 20-50000kr. Jag är ganska okunnig när det gäller bilar och reperationer och känner att jag inte riktigt kan ifråga sätta detta. Men vad känner ni, behövs verkligen hela motorn bytas för att byta kamkedja och sträckare? Om inte, vad bör ett sådant jobb kosta inkl reservdelarna? Han säger att motorbytet kostar ca 10000kr i arbetskraft. Vi säger att jag hittar en motor för 20000kr, då är totalkostnaden 65000kr. Funderade på att byta den innan den rasade och var då erbjuden 70000kr för den. Det innebär ju att det knappt är lönt att göra vid den, lik förbannat måste jag ändå betala de 35000 han redan lagt ner i bilen. Några kloka ord att ge mig? | |
| Hej det första jag skulle göra är att kolla med ditt försäkringsbolag motorskada brukar sträcka sig till 15000 mil kolla detta först. | |
| Jag tackar för tipset, tyvärr har länsförsäkringar som jag har bara upp till 10000mil, känns nästan som ett hån att den gått 10500. | |
| Om du byter motor vet du dock inte när kedjan rasar nästa gång, tyvärr, det är väl en faktor att väga in i om man kanske ska byta kedjan trots allt. Är den reparerad av en auktoriserad BMW-verkstad? Rätt så dåligt att de gick igenom motorn för 35.000kr utan att hitta felet. | |
|
Var det en auktoriserad verkstad? I så fall tycker jag att du skall bestrida verkstadsräkningen på 35.000 kronor! Det är en orimligt hög kostnad och tyder på direkt oprofessionellt skruvande, framförallt med tanke på att kamkedjeproblematiken är väl känd hos BMW! Vissa verkstäder gör all möjlig och omöjlig felsökning och utför rent av onödiga reparationer. Ibland görs det genom att chansa utan att ha ett väl underbyggt beslutsunderlag (vilket kan bero på ren okunskap hos mekarna, lättja eller t om i rent bedrägligt beteende där man vill fakturera så mycket det bara går), för det är ju kunden som får stå för räkningen... Ett snack med verkmästaren eller platschefen är nog på sin plats! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej, det är högst troligen ingen auktoriserad verkstad utan en så kallad BMW expert. Jag misstänker ju att det är orimligt högt och därför mycket glad för att du bekräftar det Johan B. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hmm har haft 2st BMW E90 320-09 och en 318-02 som BMW tyckte det var dags att byta motor i. 318 kostnad 30 papp för kamkedje och skenbyte alt motorbyte, Gick helt OK gjorde dom dock bägge två. E90 nollade jag felkoder och bad återkomma om lampan tändes igen samt en rejäl service behövdes. 318 fick uppgraderad sträckare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Spelar väl iofs ingen roll om de är auktoriserade eller ej... Är det en allbilsverkstad inom Mekonomen, Autoexperten eller liknande skall de enligt egen utsago vara "lika bra som en auktoriserad verkstad" och är det en "BMW-expert" skall denne definitivt ha bättre koll än att lägga ner chans-inriktat arbete för 35.000 kr (vad tar de - typ 600 kr/timmen? = 60 timmars arbete = en och en halv veckas heltidsarbete för en mekaniker!) för att till sist komma tillbaka till att det "nog är det fel man först trodde att det var, innan den oerhört kostsamma felsökningen". Vad är det för verkstad? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är svårt att sitta bakom ett tangentbord och bedöma en historia på ett objektivt sätt, samtidigt som det är lätt att sitta bakom ett tangentbord och hacka på saker och ting. Men jag, som många andra här, reagerar just på den dyra felsökningen. Nu har vi inte alla kort på borden, men en verkstad ska ALLTID kunna redagöra i stora drag vad som gjorts. Det är också kutym (iallafall bland de verkstäder jag besökt - alltifrån Jaguar, Volvo till BMW) att man sätter ett tak och märker verkstaden att det drar iväg så kontaktas kunden. Man låter det aldrig skena iväg till 35 000 SEK för endast en felsökning. Kan det ha skett ett missförstånd om vad siffran 35 000 SEK verkligen innefattade? Eller har det helt enkelt bara blivit en nolla för mycket? Har verkstaden redogjort vad som gjorts? Man hinner göra mycket för 35 000 SEK (typ en hel veckas arbete). Har man bytt delar? Isåfall ska det också redogöras mycket tydligt. |
|
Han har räknat i runda slängor till mig över telefon och därför inte specificerat exakt vad han gjort. Han säger att ca 6500kr är reservdelar han använt, han har exempelvis bytt olja och filter. Han menar också att han kan sänka sitt timpris lite eftersom det är så många timmar han lagt ner så den exakta redogörelsen har jag inte. Men jag tänkte ta den diskussionen nu med honom men det kändes ganska svårt utan att ha en aning om vad som är rimligt eller inte. Han kanske ger mig ett sjysst pris trots allt. Med tanke på att jag inte har all information själv vill jag inte hänga ut verkstaden än. Jag vet dock fortfarande inte om man ska byta hela motorn eller bara kedja och sträckare. Hasso fick betala 30kkr och det är vad motorbytet och motorn kommer kosta (har hittat en motor på skroten för 20). Men precis som Jabbal säger så är det en begagnad motor och den kan ju ha en kass kedja den med som då inte håller speciellt länge. |
|
Ja, det är helt rätt - börja att ta en diskussion med verkstaden för att få alla fakta på bordet. Men då kan de inte ha summerat jobbet de gjort ännu - om de "räknade i runda slängar". Annars borde det inte vara så svårt att räkna ut. Märkligt, vet de inte hur många timmar de lagt ned på den? 28500 SEK är ändåså inte så långt ifrån en hel arbetsvecka. Javisst, felsökning kan vara tidsödande - men man måste ändåså kunna redovisa vad man gjort (det gäller inte bara bilverkstäder - det gäller alla områden). Såhär rakt upp och ner känns byte av kedja och och spännare den bästa lösningen. Men kostar det verkligen ca 30 000 SEK inklusive arbete och reservdelar att byta detta på en 325i E90!?! Det är väl på dieselmodellerna som det är riktigt dyrt då allt sitter där bak och man måste lyfta ut hela motorn. @Hasso : Var det en 318i eller 318d du syftade på när du nämnde 30 000 SEK för byte av kamkedja, spännare och glidskenor? |
|
Jag åkte på att byta kamkedja på min 318i för ett par år sedan, jag fick den bytt hos min närmaste BMW-verkstad. Det kostade knappt 17k inklusive ett oljebyte, då bytte de kedjan och alla söndertrasade glidskenor. Innan de påbörjade jobbet tog jag in offert från några andra firmor för att se vad det kostade, jag kollade med två olika auktoriserade BMW-verkstäder och två allbilverkstäder. På ett kamkedjebyte var de auktoriserade verkstäderna betydligt billigare. |
|
| Utmärkt info Eken_70! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var en 318i -02. N42. 30tkr överstiger bilens värde . Dessutom gick den hyfsat tyst o fint 19tmil..Var även byte generalmodul pga reläet till centrallåsen hängt sig. Den andra var en 320i 2009 14tmil som fått gul motorlampa till o från och BMW tyckte var lika bra att byta motor trots att den gick väldigt fint. Lika dyrt som att byta kedja och skenor var deras resonemang, lika som 318-02 för övrigt samma Bmw verkstad. Man blir väldigt konfunderad på resonemanget. Man byter knappast motor så länge den funkar bra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
17 tusen och 30 tusen för byte av kamkedja och släpskenor (inklusive filter och oljebyte såklart) - har jag missat något? Vad är det som kostar? Eller stirrar jag mig blind på äldre M30/M42-motorer? Bort med fläkt, vibrationsdämpare och fördelarlock+rotor. Dränera kylare och bort med kylarslang. Lossa kedjespännaren och sen övre och undre kamkedjekåpa. Ta loss kamkedja och de två styrskenorna. Montera nya styrskenor och kamkedja. Dit med övre och undre kamkedjekåpa och dit med kedjespännaren. Dit med kylarslang och fyll på och lufta i slutet. Dit med fördelarlock+rotor, vibrationsdämpare och fläkt. Vad är det som är så komplicerat? Säg att delarna kostar 8000 SEK. Timpenning på 1200 SEK ger mellan 7.5 till 18 timmars jobb - tar det så lång tid på nyare motorer? Lätt att sitta här bakom tangentbordet och tycka och tänka - men när man jämför med andra reparationer så tycker jag att det låter som ganska mycket jobb som måste göras - är det så mycket jobb ändåså? Vill inte säga emot, men är mest nyfiken på om det är såpass många timmar som det behövs. |
|
När jag fick kedjan bytt så skulle jag säga (utan att kolla på fakturan) att delarna inte ens kostade 8000, snarare runt 6k. Anledningen till den långa tiden är att det på 318i -04 (vad nu motorn heter, N42?) inte är helt enkelt att byta kedjan, motorn är helt enkelt inte konstruerad för att man skall byta den. Det finns liksom ingen bröstkåpa att ta bort, utan man får demontera ventilkåpan och allt som sitter ovanför den samt oljetråget. Därefter så är det lite kirurgi att byta kedjan. Det låter inte så komplicerat när man beskriver det, men i verkligheten så tar det tid uppenbarligen. Sen är nog 1200/h lågt, du får lägga på några hundra där tror jag. Men, vad vet jag.. Jag kanske är helt lurad ;-) |
|
|
Har någon hört talas om en N52 med kedjeproblem tidigare? Jag har sökt med hjälp av de kombinationer jag kan komma på här på forumet utan att hitta något, och "den hoppar några kugg ibland" säger de. Hur långt tror verkstaden att kedjan kan röra sig innan det är klippt? När det gäller bilar kan allt hända men eftersom den här motorn inte brukar drabbas av kedjeproblem och eftersom verkstaden inte ger något vidare positivt intryck så hade jag bett om en andra åsikt från en verkstad med bra rykte och god kännedom om BMW. Och som sagt ta en diskussion om räkningen, framför allt om han inte ringt och fått klartecken från dig när kostnaden drog iväg. Jag har för mig att lagen har en del att säga om vilka kostnader kunden kan förvänta sig om verkstaden inte hör av sig och förvarnar. Arbetstid motsvarande närmre 30.000:-, särskilt om inte kunden har godkänt det i förväg, känns inte rimligt? Konsumentombudsmannen i din kommun kan säkert hjälpa dig. //Bjersér |
|
|
Hitta denna länken: Länk Det som står där som är intressant är: ______________________________ BMW Även här är det kamkedjetrassel på de fyrcylindriga motorerna, både diesel (N47) och bensin (N46), i 1-, 3- och 5-serien mellan 2007 och 2009. Tillverkarna vill få ner friktionen i motorerna för att få lägre förbrukning och mindre avgasemissioner. Lägre friktion uppnås med lättare rörliga delar, bland mycket annat, kamkedjan. Frågan är om det inte gått för långt när kedjorna kan rasa innan 10 000 mil. Det hände knappast förr då kedjan och kringkomponenter var dimensionerade att hålla motorn ut. De långa serviceintervallerna är också en anledning. Kedjan sitter i motorns bakkant vilket betyder att motorn måste ur bilen. Dyrt är bara förnamnet, om inte garanti eller försäkring täcker. __________________________ Motorn som sitter i min bil är dock en N52B25A. |
|
|
Att man har en förmåga att måla fan på väggen :-) Jag kände att jag hade tillräckligt med info nu så jag ringde honom. Han sa att han nog lagt ner ca 4 dagar på det men att det var svårt att räkna helt och hållet och att han inte kan ta betalt för allt det. Han vill ha 5000kr för arbetet plus då 6000 för materialet. Det känner jag mig väldigt nöjd med eftersom jag trott att han skulle ta fullt timpris. |
|
| Hämta din bil och lämna in hos en riktig BMW expert. Typ en auktoriserad verkstad | |
|
Ja de fyrcylindriga motorerna har lite problem men ingen av sexorna har mig veterligen dragits med samma sjuka eller har ens samma konstruktion. För vad det är värt har i alla fall jag aldrig hört talas om en brusten kedja på varken M5x, N52, N53 (6cyl. Bensin) eller M57 (6cyl. Diesel). Bland fyrorna är det nog N43 (Bensin) och N47 (Diesel) de syftar på i deras artikel, inte den äldre N46 samtidigt som det endast är dieseln som har kedjan i bakkant. Även 11.000:- är mycket pengar men det arbete han har lagt ner kanske motiverar summan och det viktiga är att du blir nöjd och känner att det är rimligt. Jag hade ändå gått vidare till en annan verkstad, men du skriver att motorlampan lyser? Om du tar reda på vilka felkoder som ligger bakom och skriver ut dem här kanske någon kan hjälpa dig? //Bjersér |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.