|
|
|
|---|---|
|
Autocars test av F30 låter som ren BMW-reklam om ni läser testet. Dock får vägljud samt fjädringen lågfartskomfort minus. Någon som har alternativa däcksval som de är nöjda med? Vad tjatigt det är att vägljud (med all rätt) ständigt kritiseras från alla håll! När ska BMW (och andra) ta detta på allvar? Visst, det kostar några tusenlappar till per bil men på de dyra bilar som vi talar om är det ju försumbart, speciellt då folk ska lyssna på oljudet i tusentals timmar per fordon. | |
| Vägljudet beror ju i stor utsträckning på RFT däcken, något som alla BMW-modeller (förutom M) får dras med. | |
|
Re: falkn Största anledningen till vägljud är breda lågprofildäck, spelar mindre roll om de är RFT eller ej. I Sverige har vi dessutom en väldigt grov asfalt med hög inblandning av grus för hållbarhetens skull vilket påverkar väldigt mycket. Har kört (med RFT) på sammetslena asfaltsvägar där ljudet är helt ok. Kör med ¨ballongdäck¨ om du vill slippa ljud! Mvh |
|
| M-bilarna dras också med högt vägljud, så det är en kombination av däck (RTF, eller PSS) samt dåligt isolering runt hjulhus eller liknande. Vägljudet och diverse knirr/knarr är den mest irriterande egenskapen med F80/F30. | |
|
RFT har _massor_ med ljudnivån att göra. När jag gick från 17" 225 RFT till 18" 255 icke RFT på min Z4 sjönk ljudnivån signifikant. ------- //Lövet |
|
|
Som Uppsalabo tvingas man ofta åka på E4 till Stockholm och den vägen innehåller långa avsnitt med asfalt som genererar mycket buller. Jag tar också ganska ofta taxi till Arlanda och får därmed chansen att jämföra samma väg med andra bilar. I den jämförelsen står sig min F30 väldigt bra. Den enda som bullrat mindre på samma sträcka var en E-klass Mercedes och det var med liten marginal. Det hör till saken att jag inte har RFT och inte heller några extrema däckdimensioner. |
|
|
Mina dimensioner hör vill till det lite "extremare" hållet; 245/35R20 runt om, Michelin Pilot Super Sports XL. Tystare och mindre stötiga än OEM 403M med RFT, som jag hade på innan. Övriga vägegenskaper behöver vi inte ens gå in på... Spelar ingen roll vilken bil eller vilekt chassi du har, Non-RFT>RFT alla dagar i veckan, även röda dagar.. |
|
|
Gillar heller ej RFT, men på dessa högt prissatta bilar (även icke BMW) ska det givetvis knappast förekomma vägljud i den utsträckning vi nu hör. Visst är vägarna ofta, men långt ifrån alltid, slätare i Tyskland. BMW är dock ett globalt företag och i nästan alla länder är ju vägarna långt ifrån släta. F30 har ju haft en hel del problem som man gott kunde varit utan - till exempel vindljud från backspeglar. Det är lätt (men ej ursäktligt) att det går för fort om man ska göra 2 miljoner bilar per år. Kundbemötandet från BMW Group Sverige är tyvärr heller knappast något att skryta med. |
|
|
De erfarenhet jag haft av RFT i familjen är att det skiljer ganska mycket mellan olika RFT. Bridgestone har varit klart bullrigast, medan Goodyear har varit nästan lika tysta som vanliga däck. Dunlop någonstans däremellan. Som tur är så är däck slitvara. |
|
| Åkte Volvo, under många år, innan steget togs till F30-kälken och..min (helt subjektiva upplevelse) är att F30n går minst lika tyst som de olika V70-modellerna (däckljudsmässigt) dock går den betydligt hårdare (vilket jag personligen tycker om). Hårdheten är nog en kombo av RFT-däck (Pirelli), hårdare sättning och stenhårt lufttryck. Nu med vinterdäck går bilen lite "svampigare" (utan RFT-däck). | |
|
Ja, min erfarenhet av Volvo V70 är också att den inte har bättre ljudkomfort (även däckbuller) trots att den inte alls har lika sportig chassisättning som F30 och dessutom snällare däckdimensioner. En sak som kan påverka däckbullret negativt är högt lufttryck, som en del här på forumet verkar köra med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.