|
|
|
|---|---|
|
Hej. Vi håller på att förbereda en E36 316i för långloppstävling i vinter - det behövs lite bayersk glädje bland alla sura folkcontainrar. Vi har dock stött på problem med ny koppling och behöver input. kopplingen var "slut" när vi köpte den. Pedalen tog långt ned och slirade på 2ans o 3ans växel. Vi rev av växellådan och jag tycker mig ha identifierat svänghjulet som ett enkelmasse svänghjul. Vi brställde ny koppling/tryckplatta/urttrampn.lager. Allt monterades igår och det gick åt helvete väl ihop. När man trycker in kopplingen så kom ett högt skorrande ljud, typ mekaniskt rassel och när jag tog ut slavcylindern kan jag se att gaffeln som trycker fram urtrampningslagret tagit emot tryckplattan - som har repor runtom på godset. Hur kan detta vara möjligt? Det ska väl vara teoretiskt omöjligt? Urtrampningslagret ska ju nå kopplingen innan gaffeln ens ska kunna komma i närheten? Dessutom lossnade "pinnen" på slavcylindern - något som tyder på att den tryckts ut allt för långt. Det känns som att kopplingen (svänghjul/friktionsskiva/tryckplatta bygger för lite mot lådan. Är det olika sprängkåpor på växellådorna beroende på om det är single- el dualmasskoppling? Någon har någon gång bytt koppling tidigare då den friktionsskiva som satt där var av fabrikat LUK och inte sliten över spec. | |
|
Var köpte du kopplingssatsen? |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På den gamla M30B35-motorn så vill jag minnas att det endast var kopplingsskivan och tryckplattan som var annorlunda mellan enkelmasse- och dubbelmassesvänghjulen (de införde dubbelmassesvänghjul 03/88 på denna motor). |
Det var inte så enkelt att kopplingsarmen hade lossnat från sitt läge på andra sidan? Antagligen inte, men värt att fråga. Antar det ser ut ungefär såhär Länk Någon detalj är tydligen fel i det där hopkoket. Antingen är det fel kopplingsskiva, tryckplatta, urtrampningslager eller kopplingsarm - eller en kombination av dessa. Enklast är nog att kolla reservdelsnummer på samtliga detaljer ovan och matcha det mot vad som SKA sitta där. |
|
Tack för svar hörni! Satsen är köpt på ebay tyskland av en av "lagkamraterna". Har inte namn på satsen nu, men enligt sidan skulle den passa vår bil. @mw-slangen - Det kan mycket väl vara del av problemet. När vi tog loss lådan var fjädern av, som håller fast ena sidan av "gaffeln" (motsatt sida som slavcylindern trycker på. Vi köpte en ny och monterade i samband med att vi monterade lådan. Satt som den skulle när vi monterade den, så har den lossnat/gått av - är det snarare symptom än orsak. Min känsla är att urtrampningslagret har en "för lång resa" fram till tryckplattan än det ska ha. Kan ju vara så att tidigare ägare försökt att lösa samma problem och heller inte fått till det.. Ikväll ska låda ur på nytt i alla fall, för att försöka lista ut vari problemet ligger... |
|
| Problem solved. Felvänd lamell var problemet. | |
Skönt det var ett såpass "enkelt" problem! Gissar på att det var lite stressmek som gjorde att ni råkade sätta den fel. Visst, de är märkta men inte såvärst tydligt så det kan lätt hända om man har lite bråttom eller är trött och tankarna hamnar i en vinkelvolt :-) |
|
Alltid bra med folk som drar en slutsats av problemet:) Gött att de löste sig, man lär sig något nytt varje dag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.