|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har problem med min 535d GT (299 HK, nya åttastegade lådan) som gått ca 8000 mil. Bränsleförbrukningen ligger på ca 0,90 blandad körning och det går aldrig att komma under ca 0,65 på landsvägskörning. Vad kan felet vara? Ett annat problem är att motorn går alldeles för varm. Mätaren anger att temperaturen är ca 100 grader trots att jag puttrar fram på ca 1000-1500 varv. Kan det vara fel på termostaterna? Fel på partikelfiltret? Fel på tryckgivaren i tryckröret (hade det felet på en 320D 2011)? Tack för tips! | |
|
Tung bil, stora fälgar och kallt väder = hög förbrukning. Den temperatur du ser är oljetempen, som är helt korrekt! Kolla evt. din kylvätsketemp genom en meny man kan öppna med trippmätarknappen (googla coolant temp BMW F10). |
|
| Jag tycker förbrukningen låter fullt rimlig - baserat på vad min nuvarande och tidigare bilar dragit... Det är ju ingen polo tdi vi pratar om | |
|
Låter helt normalt. Som övriga säger är det en mycket tung bil. Titta på spritmonitor.de så ser du att det är där de ligger... Länk |
|
|
Inget fel alls på din bil. Förbrukningen låter inte onormalt hög för 300hk diesel. För din info så står mätaren rakt upp på 100 grader va? I bilar sätter man nålen "fast" rakt upp även om temperaturen pendlar mellan säg 80-120 grader. Det gör man för att man förutsätter att den genomsnittlige föraren skulle tro att något är fel om temperaturen pendlade. Det är bara när tempen är utanför det godkända intervallet, som kan vara ganska stort, som man uppmärksammar föraren genom att låta den stå snett. På motorcyklar där man antar att den genomsnittlige föraren är mer intresserad av sitt fordon är det vanligare att man får se exakt temperatur och då kan man exempelvis se den gå ner vid långsam körning. __________ Mvh Grelle |
|
| Ställer mig till massorna, det är fullt normal förbrukning. | |
|
Tack för snabb återkoppling. Jag är förvånad måste jag säga eftersom jag har en modifierad 325D med ca 300 HK. Jag trippade den precis hem till förorten från Stockholm och den landade på 0,35 l/mil. Det skiljer ca 300-400 kg i vikt mellan bilarna så den stora skillnaden är förvånande tycker jag. 325:an är dessutom lite rappare (dock modifierad). |
|
|
Vem köper en Tesla när man kan åka trimmad BMW på 0,35 ;-) |
|
|
Den stora skillnaden mellan en 3 serie och en 5gt är den enorma frontarean på gt. Den knuffar en rejäl vägg framför sig och en bit ovanför mark tillskillnad från din 325. Trimning brukar inte påverka förbrukning sålänge du inte använder mer effekt än originalet.. |
|
| 0.35???? | |
| Om bilens egna färddator har rätt så kan jag puttra fram på ca 0,35. Har tagit bort DPF och bakre dämparen, stängt av regenereringen, bytt till KN filter och mappat om. Däcken är dubbdäck med 225 bredd. Släpper nog ut lika lite koldioxid som en elbil :-) | |
| Runt 0.6 borde du ha i absolut bästa fall | |
| Drar den verkligen 0.35 skulle jag aldrig sälja den - måste ju dock erkänna att jag inte tror på siffran som verklig öht... | |
|
Det är normalt. Jag kör 535ix gt och den drar 0.99 blandat snitt hastighet 47 kmh. Senaste tanken. Helt OK med tanke på vikten komforten. |
|
| Någon som vet om man kan uppgradera programmen i automatväxellådan så att den växlar effektivare? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.