|
Sida 8 av 13
|
|
|---|---|
|
Den silvriga ägs av en 35-årig kille i Örebro. Han köpte den på kredit den 2 januari i år av bilfirman där bilderna är tagna. Innan dess ägdes den av en 69-årig man sedan början av 2012. Hur bedömer ni skicket på den av bilderna att döma? Jag tilltalas verkligen av färgerna. Eftersom annonsen är utlagd här på Autopower är troligen säljaren även inne och läser i forumet. Hör gärna av dig här i tråden och berätta lite om bilen! |
|
|
Jag har haft en M5 -07 (facelift och lågmil) för något år sedan. Det är nog en av få bilar som jag ångrar att man sålde, det ljudet och draget är oslagbart, man tankade och flinade nästan jämt :) |
|
|
Phoenix: Instämmer med krönikan. Men kopplingen verkar vara en riktigt svag punkt på många M5 E60. Tycker att Bmw borde har uppgraderat efter -06. Denna exempelvis, är koppling redan bytt och är en -09a.. Länk |
|
|
Ja det är lite konstigt, men det är ett plus att den är bytt. Jag tror att många glömmer att "återställa" SMG titt som tätt. Lådan anpassar ju sig efter hur man kör/växlar och jag tror att man bör göra den proceduren lite titt som tätt, dvs medans du kör så lägger du lådan i neutral och håller in båda paddlarna i 3 sekunder. På så sätt nollställer du den, står tom i instruktionsboken. Jag är absolut ingen tekniker eller duktig på SMG men jag tror man skonar lådan mest genom att köra den som en manuell dvs i S-läget och att själv växla ner istället för att låta lådan göra det. Jag tror att autoläget sliter en del på kopplingen med. |
|
|
PHX/ Kan man lägga i N från D när man rullar menar du? Vilken sida i instruktionsboken? Absolut en fördel att kopplingen är bytt. Då kan man själv avgöra hur fort man vill köra slut på den ;) Dessutom slipper man kostnaden för byte (32k) ett tag iaf;) Det är ju oerhörd påfrestning att gå mellan växlarna i 8250 v/m Spelar det nån roll om man kör på S el D det är ju ändå lådan som växlar? Någon som vet varför den startar på 2ans växel när man kör på växlingsläge 1? Är det för att spara koppling? Ett tips som jag hört är att man ska släppa lite på gasen när man växlar upp, ungefär som på en manuell. Det känns som om man skulle sitta en hel helg och prata och köra M5/6 EB |
|
|
Från M5board: "Hi guys, I've noticed reading through a few SMG reset threads that some people were having trouble to get the SMG reset to reset properly. Last week i noticed a couple of things that i'd like to share here if it hasn't already been shared. As stated in the owners manual: After changing tires or wheels, the slip detection of the Sequential Manual Transmission must become familiar with the changed state. Reinitialize the system for this purpose: 1. Move the selector lever into the idling position N on a straight stretch of road at a speed between 20 mph/30 km/h and 90 mph/150 km/h. 2. Pull both shift paddles for approx. 2 seconds. If you do not carry out initialization, the system will automatically learn the changed state gradually during driving. This may be noticeable from the clutch opening and closing briefly." |
|
|
Tror inte att det är växlingarna som sliter speciellt mycket i autoläget, utan stads och krypkörning med mycket slirande på kopplingen. Startar bilen på 2:an i komfortläget också? Har en kompis som körde en hel sommar med sin F430 på det sätt som bilen är byggd att göras. Mätte koppling vid köp, efter sommaren och sedan 2 månader och runt 100 mil körning i Stockholm innan avställning. Kopplingen hade slitits 5 gånger mer av "normal" stadskörning än 400 mil "hård" körning. Bästa sättet att skona kopplingen är således att inte sitta fast i bilköer... |
|
|
Tror mig ha läst någonstans att det är bättre att köra på de högre inställningarna på växellådan, då den skall växla snabbare då och slita mindre på kopplingen. Tycker mig inte ha märkt någon skillnad förutom att den ligger kvar längre på växlarna, men att den skulle växla snabbare har jag inte märkt på det lilla jag hittills kört. Efter påmontering av sommardäcken skall jag i vilket fall "nolla" SMGn, tack för tipset Phoenix. Har kallt räknat med ett kopplingsbyte, men hoppas jag slipper ... /MrWIB |
|
|
Angående kostnaden för koppling så kan du spara en räjäl hacka genom att köpa delarna på ebay, kommer inte ihåg va tråden hette men det var 1/3 av priset av vad BMW tar om jag minns rätt. |
|
| Köp min B5'a istället :-) | |
|
Någon som kollat på denna: Länk |
|
|
Verkar vettig. Svensksåld? EB |
|
|
Länk Den där verkade vettig! |
|
|
Gallardo: Den "köpte" jag. Allt var klart, klockren historik, gamla ägaren finns på forumet och bra spec! Satte mig på tåget till Sthlm 07.00 med pengarna redo, den trevliga säljaren hämtade mig på stationen en kall Decembermorgon och vi åker hem och kollar på bilen. Han LOVADE nyskick men det blev ingen affär. Jag är för pedant men det fanns ett jobbigt märke på förardörren, skrapad fälgar, fronten behöver ny lack. Lite allmänt sliten invändigt så jag fick ta tåget hem. Det jag störde mig på var att jag blev lovad nyskick som det står i annons. Jag fattar att den inte kan vara som NY men när man säger att det inte är några märken så fick han heller inte mina 279.000:- Kan man leva med lite småfix för att få lack och fälgar fina så är den klockren! Mil verkar stämma, koppling bytt. Helläder osv. Det finns mycket dokumentation på bilen och han har försökt sälja via KVD framgick det av googling av chassinummer. De bedömde skicket till 3 av 5 vilket stämmer bra på den. Kolla på den och bilda en egen uppfattning. Jag är känd för att vara jobbigt pedant men det finns entusiastägda bilar kvar, det måste det! |
|
|
Ni som klagar på den svarta färgen Lämna in den på en polering och sen.... NJUT,,,,, e så galet snyggt men en nypolerad svart bil.... :-) MVH Dan Persson Gör din bil snygg igen... www.DperssonBilrekond.se |
|
|
Va? Vilken klagar? Är du verkligen i rätt tråd nu :) Nu står det såld på den i Täby iaf. |
|
|
M6a på Fordonskammaren 79k fynd? EB |
|
|
Phoenix m3. Provkörde du M5:an som var i nyskick som du inte köpte? |
|
|
Japp, den gick riktigt bra och hellädret var ovanligt och snyggt. Är du den nya ägaren? Grattis iaåfall och välkommen ! |
|
|
Japp jag köpte den men kunde inte testa den fullt ut pga vädret. Tack :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.