AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
81.561

M5 E60: Finns det några "vettiga" kvar?

Sida 13 av 13
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Det går dåligt för mig. Varit och tittat på ett flertal, men inte hittat någon fin ännu.

Tittade på denna Länk idag, en överlag fin bil, men med en hel del skavanker både invändigt och utvändigt som gör att jag har svårt att betala nästan 300kkr för.

Vad är det för skavanker?

Bilarna är rätt gamla nu och ca 800.000:- billigare än när de var nya så man måste räkna med lite märken här och där även på de som ska vara "fina" i relation till andra.

Oftast räcker det att lacka om lite plast så blir det som nytt
Tor: 10 ägare och om 5 av dessa är bilfirma så är det inte så många ändå. Bytt koppling är inte något som är dumt heller (om det inte beror på för hårt körd). Lite skavanker blir det tyvärr och ser att jag fått ett litet stenskott själv men den har rullat 1000 mil sedan jag köpte den förra året. Huvudsaken är att nu är den nybesiktad med blanka papper och lite beröm för skicket.
Fick höra om detta forum och tänkte bara tipsa om att min chef ska snart sälja sin BMW M5-05 (sedan). Den är svensksåld och har haft endast en ägare (han är 74 år). Nybilspriset för just denna bil var 1 050 000 SEK från Förenade Bil i Malmö (kvittot finns kvar). Bilen är mörkgråmet och har just slagit över till 6 000 mil. Han har inte kört med bilen vintertid. Den har svart skinn och det mesta i utrustningsväg såsom head-up display, svart mocka i tak, glastaklucka navigator och elstolar.

Bilen har körts i automatläget till 99,9% under dessa 6 000 mil. Bilen har aldrig varit krockad, omlackerad eller stulen. Ej rökt, dock någon hund enstaka gånger. Bilen har dock vissa parkeringsskador på främre och bakre stötfångare (dvs större repor och omlackering behövs), men alla plåtdelar är fina och inga dörruppslag. Bilens fälgar har blivit kantstötta. Den har bevisligen varit inne på service hos BMW vid 2800 mil (år 2007) och ska enligt ägaren varit inne på service vid minst ett ytterligare tiilfälle. På senare tid har bilen stått mest stilla och därför inte blivit servad enligt föreskrifterna. Bilens servicebok finns inte tillgänglig i dagsläget, men ska finnas någonstans enligt ägaren. Miltalen stämmer dock till 100%. Bilen är inte i toppskick i nuläget, men kan förmodligen uppnå sin forna glans med enkla medel av ett proffs.

Bilen kommer inom kort att lämnas till bilförmedlare för vidareförsäljning. Vet någon vad man borde få för en sådan bil?
Ang bilen ovan, är en prisbild på runt 250 000 kr rimlig så som den står nu (dvs att köparen står för service, rekond och skavanker)?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Phoenix:

Reparation skinn förarstol insteg, samt reva i baksätet
Omlack bakstötfångare (många stora och små repor)
Byte båda bakljusen i luckan (stor spricka/hål vid backljus)

Byte plast i ratten (verkar vara skärpkvalitet, men kostar bara 600 spänn)
En hel del stenskott på huven (inget som stör mig nämnvärt)

Koppling bytt, men ej på BMW som det står och ej bytt svänghjul trots att verkstaden har rekommenderat detta.

Stort plus för mig är att den inte har fabrikstonade rutor som de flesta har.
Original kromnjurar + gälar finns kvar.

Vad skall man egentligen betala för en sån här bil? Har ändå gått nästan 11.000 mil. Tittat på andra som annonserats för 230-240kkr och varit i liknande skick.

Någon som vet något om denna bil? NPH751

M5-Skåne: Det är ju ingen fördel om serviceboken saknas så den behöver ju fram.
Jag är absolut ingen expert på SMG men någonstans så känns det som att kopplingen inte mår jättebra av att ligga och slira i automatläget i 6000 mil.

Fälgarna är ju bara att lacka om och likaså plasten.
Tor/ Det är nog så att den är rätt prissatt.

Enl. Bilpriser och de ligger oftast i det lägre spannet.
Köppris
310 000 kr
Ca pris hos bilhandlaren
Privatpris
276 300 - 290 700 kr
Ca pris vid köp hos privatperson.

EB
Tor: Frågan är väl varför man rekommenderade svänghjulsbyte och varför det inte byttes.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tack för input, skall förbi BMW imorgon och låta Christoffer göra en slagning på bilen för att se att allt står rätt till.

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Nu har jag slagit till på den Svensksålda i Åkersberga!

Fan vad fränt det är med V10 :)

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Grattis!
Grattis och håll i körkortet;)

EB
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tack!

Har precis varit ute och njutit, måste dock besinna mig lite innan blåljuslaget kommer och luggar mig.

Det är omöjligt att köra lagligt.

Kupén är ju så välisolerad så man hör knappt motorn.
Man tror man ligger i 70 medans man ligger i 170 :)
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Tor: grattis till bilen :)
Länk

Länk

Om någon är köpsugen på en lågmilad e60.

EB
Phoenix M3 "Jag tror att många glömmer att "återställa" SMG titt som tätt. Lådan anpassar ju sig efter hur man kör/växlar och jag tror att man bör göra den proceduren lite titt som tätt, dvs medans du kör så lägger du lådan i neutral och håller in båda paddlarna i 3 sekunder. På så sätt nollställer du den, står tom i instruktionsboken."

Jag provade detta idag och upplever också en skillnad på växlingen. Vet inte om det bara sitter i huvudet men den känns smidigare.

Nej det blir faktiskt stor skillnad
Ma
98
Mattias_R
525d -05
M3 -11
Någon som har kollat på WYL947? Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.