AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
81.704

M5 E60: Finns det några "vettiga" kvar?

Sida 1 av 13
@moderator: radera inte tråden, jag har en köpesannons men det här är diskussionstråden.

Hej.

Finns det några "vettiga" M5or kvar? Med vettig menar jag komplett historik, servad som den ska. Låga mil och bra skick utan sönderblästrad huv och front och tveksam historia och diverse omlackade delar? Låga mil är ju att föredra, (max 7000)

Jag vet inte om jag är petig men jag har haft koll på M5or ganska länge och är intresserad utav en silvrig eller grå men det verkar vara som att leta efter en nål i en höstack?

Självklart så används bilarna och jag inser att bilarna inte är nya men någon måste det väl finnas där ute som lever upp till mina förväntningar?
Du är för låst vid en sak...PRISET. Skit i priset. Fin-fina bilar har alltid ett högre annonspris. Ge dig INTE in i pris/värderingsdiskussioner på forum, speciellt om du inte ens sett bilen i fråga live. Vaska fram objekten, åk o titta, gillar du bilen så får du leverera ditt bud o vänta ut svaret. Glöm inte att även kika efter objekt i Tüschkland. inte billigare men större utbud.

Sen tycker jag personligen att skick går före banaliteter som färg, men absolut att det finns färger man gillar mer, o andra man gillar mindre. Hittar du ett objekt som verkar vara "rätt" men har "fel" färg så åk o titta. Jag köpte en M i "fel färg" med "helfel färg på inredningen" 2007, iaf så var det det intrycket annonsen gav. När jag väl tittade på bilen var den helrätt, både vad gäller färgerna, skicket, historiken o priset, så det blev köp på stående fot så att säg.
Jag har alltid betalat "mer" för mina bilar så priset är inte problemet, problemet är att det är svårt att hitta en där det känns rätt. Nu är ju säsongen över men jag har varit och tittat på två stycken som ligger ute på blocket, en i Stockholm och en i Malmö. Den i malmö var riktigt fin men ändå så känns det inte 100., kan inte sätta fingret på det.

Facelift eller inte spelar kvitta, skick, historik och service är viktigast.

Edit: Ja jag undrade vad som skulle kunna vara rimligt pris på den blåa i Eslöv, men den gick bort av andra anledningar.
Man hittar i regel alltid något att anmärka på om man vill han e 7-8 år gammal bil som skall se ut som fabriksny, stenskott tex. Kanske kan du sänka dina krav en aning o köpa en "orörd" bil med kanske liiite stenskott i fronten mm, o lackar sedan om den själv så DU blir 100% nöjd. Jag hade liknande krav som du när jag jagade min andra E36, hittade en till slut som var i närheten av mina krav, dvs lite åtgärder krävdes, men då är jag känslig på detaljer som tex att bromsskivornas bells såg lite "trötta ut" mm. Priset var ungefär 60% högre än vad "OK" exemplar på blocket.se kostade, tog hem bilen från DE. Givetvis har jag hunnit få typ 5-7 stenskott på bilen under de dryga 2 år jag ägt den, men i övrigt är jag helnöjd med bilen rakt av.

Det viktiga på en M5 E60/E61 är enligt mig det mekaniska, dvs att den fått MINST den föreskrivna servicen. Gärna nya vevlager. Det gör inget om skivorna är bytta, eller om även lådan är ny. Givetvis bör det inte finnas synliga defekter exteriört, men stenskott mm får man räkna med. Inredningen bör inte heller den uppvisa nämnvärt slitage, eller rättare sagt, den skall gå att få i utmärkt skick med enkla medel, läs en ordentlig rekond. Ibland kan det vara bra att kunna visualisera den inneboende potentialen i objektet, även om den kanske ser liiite trött ut...
Jo jag vet att du är petig och att du har ordning på dina bilar, precis som det vara. Det måste finnas säljare som du och jag som är lika petiga kan jag tycka.

Jag brukar alltid lacka om fronten och byta/renoverna fälgar så det är inga problem, det är lite av grejen att fixa och dona med bilen.

Den i malmö fick en ny koppling 2010 sen har den bara gått 474 mil från 2011 - 2014. Den är sv.såld med 2 ägare så den kvalar ju in. Den kommer troligtvis behöva nya skivor snart och fronten och fälgar behöver kärlek för att uppfylla mina krav men det är ju småsaker i sammanhanget.

Skinnet var fint men den behöver rekond in/utvändigt. Dock är det en 06a så garantin för maskinskada gäller inte längre = nackdel.
Men om Malmö bilen bara har så marginella brister så är det väl endast priset det hänger på eller hur? Man kan leverera ett bud, accepteras det kan man fortfarande backa, eller tänka över det ännu en gång. Olika försäkringsgivare har olika villkor för maskinskada, har för mig att man lämnar som bäst 10 år eller 12000 mil.
Får undersöka vilka bolag som har de vilkoren, det är väl mest det som känns otryggt.
If har 10 år. Den beter bilförsäkring stor. Kostar 2000:- i månaden på mig jämfört med BMW original som ska ha 1300:- per månad men då bara 8 år.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
tänk utanför boxen. Om kravet är max 7000 mil, och du vill ha en bil med bra historik så är det inte så många välja på. Beställ ut lista från Transportstyrelsen och ring och fråga om de vill sälja bilen.
( eller hojta till, har ju hjälpt till tagit fram dessa listor:
Länk
Länk
)

Där ser du att det du söker är en bil som inte finns så många av.

Min fd sv-såld M5 E60 som jag sålde 2009-07-08, har tyvärr gått lite mer. 2014-04-04 (på min födelsedag) hade den gått 7379 mil.
Annars är den en mycket bra utr, med Indviudal lack.blue onyx-metallic, och utökat vit Merino läder.

Oj det var färre bilar än jag trodde i landet. Det är väl bara att gilla läget då och inse fakta :)
Hittar man en man gillar = köp
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett problem med de som verkligen har superskick på sina bilar är att de inte sällan tror att de då är värda 2ggr marknadspriset. De flesta spekulanter har inga problem att acceptera några småmärken mot att istället få bilen till vettiga pengar. Det minskar incitamenten att verkligen åtgärda vartenda litet märke.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Ja, det är inte många, och lägger man sedan på att du vill ha en silver/grå så är det ju typ dessa färger:
SILVERSTONE II METALLIC (A29)
SILBERGRAU METALLIC (A08)
SPACEGRAU METALLIC (A52)

Sedan säger du under 7000 mil, och sedan så kanske du vill ha HiFi system Professional DSP, Glas taklucka mm.
Du vet, du är ner på väldigt få, och helst om du ska ha en sv-såld.

Det såldes en sv.såld under 5000 mil som är SILVERSTONE II METALLIC (A29) i sommras... Dock hade den haft 8 ägare innan. mend et kanske inte skulle stört.. Hur som gick den till en 59 årig man från Gnesta.

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Phoenix M3

Synd att Tyskland,inte är ett alternativ för dig[aukt BMW-ÅF],för där borde de ju kunna finnas bilar som motsvarar dina förväntningar(jag vet,är precis som du)

*större urval
*bättre utr.nivå
*välskötta
*servade som dom skall
*EuroPlus garanti

Hur som helst,lycka till

[den som SÖKER,han FINNER]
Tyskland är ett alternativ men jag är alldeles för bekväm :)
Utrustning spelar inte jättestor roll
Länk
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Dåså. Då har du ju lite mer välja på. Hojta till om jag ska hjälpa dig så du har en hemma på uppfarten, kommer troligen åka ner i mellandagarna på en hämta hem BMW resa 😄
Tack :)
Den sista känns ju lite unik som sista årsmodell osv om den för övrigt är juste.

/Anders
Vågar knappt skriva detta, men har själv letat E60 M5 ett tag.
Skulle ner och titta på en i Skåne i söndags när det dök upp en fin(?) i Norrland som jag slog till på (osedd :) ).
Enligt säljaren i "Mint condition", 2 ägare innan (5 tot med bilfirmor) och 8700 mil.
Långt ifrån "fullutr" men jag vill ha V10:an, resten kvittar om bilen är i fint skick.
Den säljs av en BMW ÅF, så jag känner mig ganska lugn, men det skall bli spännande att se den på torsdag när jag flyger upp och hämtar den, för att sedan ha en grym! 130mil lång hemresa ^^
Återkommer med rapport.
Det jag ville ha sagt var att det är tunt med M5 E60 och jag tror man får göra avsteg från sina anspråk ang skick och/eller ägare och/eller utr eller helt enkelt importera en, i Sverige verkar de slut eller så hålls de hårt av sina nuvarande ägare.
Det finns väl bara tot 240nånting i hela Sverige, ink importer.

/MrWIB
Vilken i Skåne skulle du titta på?
Jag bryr mig inte heller om utrustning. Facelift är att föredra men inget måste.

Skick, historik och service är a och o. Håller med dig, det är motorn jag är ute efter.

Lycka till och håll oss uppdaterade, får kanske se den till sommaren då svärfar bor i Mölnlycke :)
@ Phoenix, tackar :)

Det var denna bilen jag tänkte titta på:
Länk

Pratade med verkstan som servat den det senaste och de hade inget att anmärka, men en länkarm är/var kass på den (främre vänster bak om jag kommer ihåg rätt).
Bytt växellåda 2007/8 (när den rullat några hundra mil) och koppling 2009 vid 1500 mil (om minnet är rätt).
Ang kopplingsbyte på M5 E60 så berättade han (servicekillen) att på deras demobil hade de fått byta koppling efter 70(!)mil  LC som använts frikostigt kanske …

/MrWIB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.