AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.221

Vibrationer vid inbromsning BMW F11...

Sida 2 av 2
Be
151
Berta99
520D F11
Ja alltså det är ju svårt att avgöra. Beläggen har ingen synlig glipa åtminstone och navet går jämntrögt förutom på en den av skivan på vänster sida. Det skrapar inte inte särskilt mycket iaf..

differentialen borde väl åtminstone vara jämntrögt men jag kan p andra sidan inte avgöra vad exakt som skapar friktionen i navet...
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nu är det mer än lovligt lurigt att ställa diagnoser på ett forum. Men.. Hade de legat an (kärvande ok) hade det blivit varmt. Det är lite ofrånkomligt.
Nu verkar det inte som att så är fallet?

Be
151
Berta99
520D F11
Nej precis det har jag också noterat har känt på bromsarna efter varje körning i stort sett och de är inte varma. Dock var det tydligt att på ett och samma ställe på vänster gick det väldigt mycket trögare.

Fenomenet uppstod dock kort efter däckbyte vilket också känns som en faktor..

Men att det går trögt på ett ställe kan väl inte ha med differentialen att föra antar jag?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nepp, det har med större sannolikhet att göra med skivans yta.
Leta efter inbränningar enligt tidigare beskrivning.

Det är väldigt ovanligt med skeva skivor idag. Framförallt bak som knappt jobbar vid normal körning.. Det är mest rosten (ja alltså avsaknad av upphettning) som sliter på bakre paret.

Be
151
Berta99
520D F11
Ska kika o se jag kan putsa upp dem inse om det hjälper. Men det hör är alltså fram på skivorna...
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Lyfter en gammal tråd här...

Jag upptäckte nyligen kraftiga (beroende på hastighet och bromskraft) i samband med bilsemestern. Efter ca 300 mil med nya däck/fälg började bilen skaka från att varit i det närmsta vibrationsfri. Tanken gick åt att skivorna slagit sig, men skall även kolla upp hjulen eftersom det uppstod plötsligt.

Vad tror ni om möjligheten att BMW tar det på GW om det visar sig att det är skivorna som är skeva? Det bör nämnas att bilen är en MY 12 och rullat 8900 mil, men skivorna och belägg byttes för knappt 3000 mil sedan av BMW

Mvh Andreas

Das leben ist kein probelauf!
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Varför byttes skivorna och belägg efter 6000 mil?
Var det garanti, GW eller ur egen ficka?
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Bra fråga. Jag köpte bilen vid 6200 mil och fick bekräftat av BMW att skivorna plus belägg byts nyligen. Belägg bak byttes även. Enligt datorn är det 9000 mil till nästa byte, så det verkar ju stämma. Vi kör mest landsvägskörning och kom precis hem från en ca 900 mil bilsemester till under vilken vibrationerna uppstod.

Kan det ha att göra med hjulen tror ni? Jag uppfattade det som att vibrationerna kom plötsligt, dvs ej gradvis ökade. Trots det är bilen helt vibrationsfri i alla hastigheter tills dess att man bromsar, i min erfarenhet pekar det på frambromsarna. Vill minnas att dåliga bakbromsar kändes mest i pedalen...

Om det visar sig att det är skivorna som blivit skeva efter knappt 3000 mil (och ett år) så är jag grymt besviken på BMW, speciellt då fler verkar varit med om liknande problem...

Mvh Andreas

Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
du kan ju mäta med indikator klocka
biltema har en för 220:-
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Enligt BMW var det "ganska vanligt" att skivorna byts vid det miltalet... dvs att skivorna börjar bli dåliga redan innan vid 5000 mil då alltså! Trams att det skulle vara så på en normalt körd bil tillhörande en småbarnsfamilj... ingen bil jag haft tidigare, inkl BMW, har behövt byta skivor under 10000 mil.

Mvh Andreas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.