AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.220

Vibrationer vid inbromsning BMW F11...

Sida 1 av 2
Be
151
Berta99
520D F11
Bilen har efter vibrationer vid motorvägsfart vart vibrationsfri i någon månad innan den nu har börjat vibrera vid bromsning istället.. Börjar tröttna rejält på den här bilen nu.. Beläggen bak byttes för några månader sedan och skivorna mättes upp i somras och då såg dem bra ut och jag har inte känt någonting tidigare medan den nu vibrerar kraftigt. Ju fortare man kör desto mer känner man vibrationerna när man bromsar..

Känns från dess att man svagt belastar bromsarna till dess man kommer ner i 40-50 kmh...

Finns det något man kan kolla själv innan man lämnar in den till BMW? Kan det vara nått som orsakats av de nya beläggen? Detta började i samband med att jag bytte till vinterdäck fö..

Bilen har rullat 5200 mil så ingen garanti täcker skivbyte om det skulle krävas....
Be
151
Berta99
520D F11
Har precis skruvat loss höger framhjul och konstaterat att belägget ligger åt. Ligger åt hela varvet runt men det nyper mer på en del av skivan... Ska det ligga åt alls eller ska det snurra fritt? Finns det nått man själv kan göra enkelt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, bromsen skall inte ligga på hela tiden - det skall vara ett litet spel mellan skiva och belägg när den inte används. Ligger bromsen på, överhettas skivan (och belägg/ok/bromsvätska) och har man då otur kan skivan förstöras.

Troligen kärvar bromsen, oftast är det kolven i oket som har rostat och inte glider som den skall. Har du tur räcker det med att lossa beläggen, göra rent med stålborste och sedan fetta in där beläggen "styr mot oket och ok-sadeln" samt rengöring och infettning av styrpinnarna.

Det kan hjälpa att "motionera" kolven genom att pressa in den lite och sedan "bromsa ut den" igen några gånger. Men oftast är det rost som gör att kolven inte glider som den skall och då hjälper det bara att byta oket (finns fabriksrenoverade utbytesok som är mycket billigare än ett nytt) alternativt renovera oket själv - kika under "gör-det-själv" där jag har lagt in ett mekartips för bromsoksrenovering.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Be
151
Berta99
520D F11
Tackar för infon.. Häger hjul snurrade mycket lättare även om belägget även där ligger an men dock mycket mindre än vänster sida.. Frågan är bara om jag lyckas pressa isär beläggen då de ligger så tight mot skivan?

Funderar på om jag ev annars ska köpa nya grejer fr Tyskland och satsa på att byta hela oket alternativt skiva och ok eller är det pengar i sjön?

Är det görligt att byta dessa grejer själv? Har skruvat en del och är väl relativt händig men långt ifrån någon mekaniker..

Skall också tillägga att varken vänster eller höger skiva blir särskilt heta. Körde en 45 minuter nu efteråt med några kraftiga inbromsningar från 130-140 men ändå är skivorna jämnvarma och strax varmare än vad som är görligt att hålla handen på längre än 5-10 sekunder innan det gör ont..
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Du måste ta loss oket, annars kan du sabba mer än vad du vinner.
Har detta börjat, så byt till utbytes/renovera.
Be
151
Berta99
520D F11
Jo ta bort oket är givet. Men frågan är om det är läge att försöka smörja upp det och/eller byta skivor dessutom när man ändå håller på..
Be
151
Berta99
520D F11
Tänkte beställa skivor och belägg på Länk

Kostar cirka 2800 totalt av märket ATE.

Är det original på BMW?

Nått att tänka på att beställa samtidigt etc?

BMW tar 9000 för skivbyte vilket känns svindyrt.. Fö är det ju bedrövligt att behöva byta skivorna på en bil som gått 5500 familjekörda mil!!
Be
151
Berta99
520D F11
Tänkte beställa skivor och belägg på Länk

Kostar cirka 2800 totalt av märket ATE.

Är det original på BMW?

Nått att tänka på att beställa samtidigt etc?

BMW tar 9000 för skivbyte vilket känns svindyrt.. Fö är det ju bedrövligt att behöva byta skivorna på en bil som gått 5500 familjekörda mil!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ate brukar leverera själva bromsoken i alla fall.

De är OEM leverantörer till många bilmärken och de gör bra prylar.

Tidigare har BMW åtminstone ofta använt sig av Textar eller Jurid bromsbelägg (båda ingår i samma koncern), vilka brukar fungera väldigt bra och hålla länge.

TRW, Ate, Bosch och Ferodo gör alla bra prylar och är OEM-leverantörer till de stora biltillverkarna.

Kolla hos bildelaronline24.se och se vad de tar för samma delar.

Mvh
Johan B

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Goodwillförfrågan på skivbyte? Beror på hur gammal bilen är, hur den är skött och andra ting såklart. 2 år är nybilsgarantin, något halvår år till brukar en gw fungera om rimligheten bedöms, ibland längre.

Vet inte hur det är nuförtiden men på min verkstad där jag servar idag tar de alltid och smörjer ok vid varannan service, det ingår i den.

Mvh
Asken
Be
151
Berta99
520D F11
Frågan ligger hos BMW nu och har så gjort ett par tre veckor utan återkoppling. Enligt killen jag pratade med skulle skivorna hålla minst 10000 mil vid normal körning. Jag undrade då om man trots normal körning skall räkna med att behöva byta skivor fram för ca 9000:- vart 5000:e mil trots det då han spontant sa att BMW inte beviljar goodwill på bromsar. Svaret var dock att det inte skall vara så och han skulle vidarebefordra ärendet.. Bilen är som sagt familjekörd och har heller inte stått stilla någon längre tid. Ej heller har bromsarna blivit överhettade..

Får se hur det slutar...
Be
151
Berta99
520D F11
Fick svar idag att BMW inte tar någon goodwill på skeva bromsskivor... Eftersom jag själv kört bilen sedan i somras då skivorna mättes och enligt BMW verkstaden vara fina så vet jag att det inte orsakats va aggressiv körning/bromsning eller stillastående med varma skivor.

3 år gammal bil med 5500 mil och nya skivor och belägg (sol har mycket kvar) för närmare 10 000:-

I kombination med vibrationsproblem som vart sedan köp kan det hör bli sista BMW:n jag införskaffar... Kvaliteten eller om man nu ska säga hållbarheten på skivorna kan man åtminstone ifrågasätta. Eftersom BMW uppenbarligen inte tycker att det är fabrikationsfel och jag vet hur bilen har kört lär jag ju kalkylera med att vart 5000:e mil få byta skivor för 10000:- och det är bara om det är framskivorna vi pratar om.. Jisses!

Går det att kontakta BMW centralt på något sätt?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Säger verkstaden nej så är det det då de gjort förfrågan till BMW. Sen är skivor och belägg slitagedel, ungf som att en ombalansering eller 4-hjulsinställning går bara att få på 100-200 mil från ny bil levererats.

Enkelt lösning, be Perre skicka skivorna på svarvning och slitsning plus på med nya belägg. Är lätt halva kostnaden. Fick det gjort på min 850i/6 för många år sedan och det greppet efter det... För att inte tala om hur mycket bättre de tål värme...

Du har rundhetsmätt hjulen runtom, då kanske stötdämparsvängen kan vara värt att titta lite närmare på om fuktläckage kan ha något att gå på...

Mina fem öre...

Asken
Be
151
Berta99
520D F11
Tänkte beställa nya skivor och belägg fr Tyskland. ATE tänkte jag köpa vilket landar på runt 2800:- totalt. 3500:- på bildaronline24 så jag tror inte det är värt att svarva skivorna och betala perre ungefär samma peng för belägg och svarvning.

Vad menar du med rundhetsmätt hjulen? Jag har inte kollat vinterdäcken närmare.. Men borde det inte vibrera mer eller mindre konstant om det var något annat än skivorna? Dessutom snurrade vänster nav extremt trögt när jag hissade upp bilen. Höger snurrade trögt men betydligt lättare. Dock är det en automat som väl ställer till det lite när man hissat upp en sida i taget. Dessutom var det extra trögt på en fjärdedel av vänster skiva så jämna är dem inte iaf...

Skivorna blir dock inte varma så det ligger nog inte på så mycket.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Är friktionen på skivorna samma varvet runt, även insida? Har nämligen varit med om liknande symptom, då orsaken varit i att fukt stått i belägget efter körning, vilket gjort att ytan förändrats i skivan. Materialet har "rest sig" på ytan via porerna i skivan
Detta gjorde att det heller inte gick att "bromsa" rent.
Har du fläckar på skivor i form av belägget kan det vara samma problem.

I mitt fall märktes det tydligast vid mkt lätt bromsning. Vid hårdkörning var det i princip omöjligt att märka.

Be
151
Berta99
520D F11
Höger sida var jämntrögt men vänster var det som sagt en fjärdedels tårtbit som var väldigt mycket trögare att dra genom beläggen.. Det är dessutom ett litet spår högst upp på skivan på vänster sida.

Har också noterat svarta beläggningar som jag antog kom från beläggen. Som du säger typ fläckar..

Märks tydligast eller eg enbart för mig också i motorvägsfart när man lägger an bromsen väldigt löst...
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Prova att få skivorna glasblästrade. Det brukar få väck problemet. Det kan få bort föroreningarna som orsakar den differentierade friktionen.
Dessutom äter det minimalt på tjockleken om ens något.

Be
151
Berta99
520D F11
Okej. Kan vara vört att testa kanske.. Tack för tipset!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När du skriver "jämntröga", menar du att det är ett märkbart motstånd när du snurrar på hjulen? Hjulen skall i princip snurra utan något motstånd alls då bromsbeläggen inte skall röra skivan alls "obromsade".

I så fall låter det som att bromsoken kärvar...

Första åtgärden i det fallet är att lossa beläggen och göra rent alla glidytor och fetta in dessa med bromsoksfett - ATE har t ex. ett specialfett för det - använd INTE kopparpasta eftersom det tenderar att hårdna och bilda klumpar som får bromsarna att kärva efter ett tag!
Kan även vara lämpligt att motionera bromsokens kolvar genom att pressa in dem och sedan pumpa ut dem försiktigt med pedalen igen - OBS! här kan det vara bra att ha någon form av mellanlägg som en bräda eller liknande så du inte pumpar ut kolvarna för långt!

Har du inbränningar av bromsbeläggens friktionsmaterial i skivorna, kan det ofta gå att ta bort detta med blästring eller i värsta fall enkel smärgelduk eller liknande slippapper.
Om du använder smärgelduk/slippapper, se till att göra rent skivorna väldigt noga efter detta så det inte finns kvar slipmedel på skivorna från slippappret innan du monterar skivorna igen. Kan vara bra att köra en sista "slipning" med stålull innan du tvättar skivorna för att få bort det sista.

Mvh
Johan B

Be
151
Berta99
520D F11
Jo bromsarna ligger an lite men vad jag fått höra så är det normalt på en automat då man hissar upp ett hjul i taget?

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Är det bromsarna eller snarare diffentialen du märker av kanske?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.