|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är på jakt efter en bil att ha på vintern, är trött på att glida omkring trotts bra dubbdäck samt att oroa mig för vevhusventilationen och därför inte utnyttja värmen ordentligt. Jag har länge varit sugen på en 745, nu undrar jag om den är bra som vinterbil? Gillar verkligen min e39 så jag försöker hitta ekonomin att köra den på sommaren :-) Så, är det någon som kan hjälpa med en uppfattning om hur värme och grepp är med en 745? | |
| Glömde, är det någon som vill sälja en 745/735/760 så kan ni powerposta mig. :-) | |
|
Den e65 745 2001 som jag hade för några år sedan i över 2 vintrar var enligt mig alldeles utmärkt som vinterbil! Hade inga som helst bekymmer med den. Motor & Kupévärmare och bra vinterdäck så går den som "ett skott" men man bör dock ändå vara lite försiktig med gasen :-) Det finns ju en del vrid och det är lätt att den spinner loss men bara man inte kopplar bort Antispinnfunktionen så går det bra. Jag hade dubbfria däck och bor i Stockholm men far uppåt landet mellan varven och hade inga bekymmer med det. Jo en enda gång då det var blankis i backen här hemmavid, då höll jag på att hamna hemma hos grannen :-) Men å andra sidan kom ingen annan bil heller upp för den backen just då. Om du vill ha en ekonomisk bil på vintern så är väl en bil med en stor V8 knappast optimalt. Inga problem att få den att dra runt 2 liter mllen vid kortkörning, kallt väder och stadskörning..... Men jag kanske missuppfattade ditt inlägg. Niklas Fransosen |
|
|
Ja du Valle,en e65 som vinter bil för att skaffa ekonomi för att köra din e 39 En e 65 är den pefekta vinter bilen med nokkia 8 18/19/20 tum 235-245,jag kör min året runt,pendlar till Norge,men ekonomi (det vete fan ) Men en skön,säker o god värme,startar altid oavsett temp. Sälg e39;an o köp en fin e65, Bara ett tips Mvh Micke |
|
| Jag körde för rätt många är sedan 750 e38 på året om. Den var grym, värmen kom blixtsnabbt, ingen imma alls. Gick som tåget. | |
|
Jag förstår inte heller resonemanget ang ekonomin? En 745 är allt annat än ekonomiskt, speciellt i relation till en 530 E39 :) Jag körde aldrig min 745 på vintern, men jag minns att stolsvärmen va väldigt snabb och varm :) Stora bakhjulsdrivna bilar är aldrig optimalt på vintern. Sålänge man kör med normalt förstånd så ska det väl inte va några större problem, men någon särskilt lämplig vinterbil tycker jag inte att det är. |
|
|
Att bakhjulsdrift skulle vara en stor nackdel på vintern tycker jag mest är en gammal myt. Med DSC tycker jag åtminstone att en E39:a är mer balanserad än andra slägghuvuden som V70, A6 o.s.v. Framkomligheten kommer väl dock inte upp till framhjulsdriva bilarn nivå. För att inte tala om 4wd... |
|
| Tackar för svaren! Intressant läsning. Ursäkta att jag var lite otydlig med ekonomidelen, det handlar endast om det är värt pengarna för mig att ha två bilar. Jag trivs mer med e39 än den är värd så jag tänker ha den kvar och jag inser att v8 och 7-serie kommer att kosta även om man, som jag, kör lugnt. Men jag är villig att betala en del för bättre vinterkörupplevelse än den jag har :-) | |
|
Du.Valle.ska du ha en fin o säker vinterbil så då rekomenderar jag e32,det är den bästa bil jag ägt (7år) dtift säker,startar fast -30 kring litern i bränsle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.