|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat på om det går att stoppa i en 530i motor i en bmw 525i, med tanke på att båda är raka sexor så tycker jag att det inte borde bli så krångligt. vad tror ni? behöver jag byta ut många delar eller bara att byta! och hur blir det på besiktningen? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
För en vanlig registreringsbesiktning är gränserna 10% ökad effekt / 20% ökat vridmoment. Din effektökning är ca 20%, dvs långt över gränsvärdet. Enda sättet att få igenom den besiktningen lagligt är att utnyttja 15kW/100kg regeln, men det får du endast göra om den registreras som ombyggt fordon. För att den ska få göra det så måste du byta motor, drivlina, bromsar och även kanske se över hjuluppghängningsystemet också. Du kommer att komma fram till att det inte är värt tiden och pengarna. Ett annat alternativ är såklart att chansa att motorbytet inte märks vid besiktningen. Fast det är ju lite tråkigt om du lagt ned tiotusentals kronor och massor med jobb och så får du inte köra med den. |
Glömde en viktig sak, din E39 525i måste ju rimligtvis vara nyare än 1993. Det gör att du pga avgasreglerna aldrig kan göra en normal registreringsbesiktning. Du måste få ett avgascertifikat som är riktigt dyrt att göra (skulle gissa på 50 000 - 100 000 eller mer). Du måste alltså gå via ombyggt fordon, oavsett om du hittar en motor som håller sig inom effekt/vridmoment-gränserna eller inte. |
|
okej så då betyder det att det är smartare att köpa en 530 e39 istället. |
|
Ja, så är det. Enda undantaget till detta är om din kaross/inredning är mycket speciell/ovanlig och betyder mycket för dig eller om originalmotorn är mycket svår att få tag i. Det kommer aldrig att finnas en ekonomisk drivkraft bakom denna typ av genomföranden - så det måste finnas en drivkraft i form av personligt intresse eller ett syfte som inte går att lösa inom rimliga gränser på annat sätt. |
|
På besiktningen lär det aldrig upptäckas. Motorerna är ju i princip identiska till det yttre och effektskillnaden så liten att besiktningsmannen knappast lär märka det på ett varv runt huset. Sen beror det ju på hur ärlig du vill vara gentemot försäkringsbolag och polis? I rent trimningssyfte är det sannerligen inte värt besväret/kostnaden. Men ska du ändå byta pga haveri på din nuvarande motor är det väl lika bra att stoppa i en med lite högre effekt?! För övrigt kommer väl vissa elkomponenter att behöva flyttas med från den "nya" motorn. |
|
Om motorerna ser mycket lika ut är det som M3_Rune säger ganska liken sannolikhet att det inte märks. Men för att förlänga M3_Rune's lista - hur ärlig ska du vara till den du säljer bilen till? Om det är en ren bruksbil man tänkt behålla sålänge den håller ihop så gör det ingenting. Just omständigheterna (som jag nämnde innan) är det som avgör om man ska göra det eller inte. Har man en 530i motor ståendes på pall och nuvarande motor har nyss gjort en fräsch ventilsallad så är det ju en naturlig sak att börja fundera på. Men man får tänka lite på styrboxar, alla dessa kablage som har en tendens att vara hur massiva som helst numera, hur växellådor passar (och isåfall längder på kardanaxlar), kanske olika kylare och eventuellt strulet med EWS också. Bästa är ju om man har en gratis (eller billig) 530i donatorbil som man kan plocka allt man behöver och kommer på efterhand att man behöver. |
|
Har gjort exakt denna manöver fast i en e46... Motorerna är ju identiska på utsidan. De skillnader som finns kan inte ens ett tränat öga se. Förutom motornummer då... Sålänge du tar en motor som har samma version på DME är allt identiskt gällande motorstyrningen. Så i mitt fall var enda extrajobbet jämfört med att byta mot en likadan motor att flasha om DME med program från en 330i. (I ditt fall 530) Ett tio minuters jobb typ. Man behåller alltså motorstyrdonet som sitter i bilen för att slippa krångla med EWS (startspärr) och "uppdaterar" DME till 530-version. Så lagligheten med detta får ju var och en fråga sitt samvete om. Chippa turbobilar verkar ju vara allmänt accepterat om än inte lagligt, min 325ti blev iallafall en trevlig bil att köra! ;-) |
|
|
Tillägger att jag var tvungen att byta eller renovera motorn och gillade bilen i övrigt. Så lite letande på skroten visade att det var samma pengar för en m54b25 som m54b30 och tänkte varför inte liksom. Hade ju aldrig gjort det om motorn jag hade var frisk eller om det var i en nyare bil som är värd lite mer pengar. |
|
Om det är såpass liten skillnad mellan motorerna samt det valet som Wheelie82 befann sig i så fanns det ju helt klart en rimlig anledning att utföra det hela! Sålänge man kan hålla sig inom de ramar som Wheelie82 nämner så slipper man många problem. @Wheelie82 : Var det ingen skillnad alls i motorlayouten (tex placering av diverse kringutrustning eller dylikt) mellan M54B25 och M54B30? Var det identiskt kylsystem, dvs du kunde behålla alla kylarslangar och kylare/expansionskärl? |
|
Japp allt var lika. Insugslangen och lmm kan skilja likaså locket på luftburken. Men t.ex. grenrören är samma. Spridare är olika. Men kylsystem o sånt är samma. Skulle säkert vara möjligt att fortsätta köra på 525ans programvara om man flyttar över spridarna men riktigt bra blir det ju inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.