AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.979

Köpråd: 3 eller 5 serien?

Ska köpa min första bil över 100k och försöker gå till botten med vad jag kommer trivas bäst med. Älskar 5:ans komfort och jag som är 1.90 lång trivs när det är rymligt. Men...min sambo har precis köpt en passat kombi, jag/vi har verkligen inget behov av en stor bil till. Är kostnaden att äga en 5 serie mycket dyrare än en motsvarande 3:a?

Jag kör ca 2000 mil per år, gillar diesel men bensin går också bra. Bilen får dra runt 0,7 eller gärna mindre vid långkörning.
Önskemål: ej över 15.000 mil, gärna -07 eller nyare, automat, välservad.

tittar på dessa bilar;

Länk

Länk

Länk

Tacksam för råd och tips, jag sitter med ångesten upp över öronen! För mig är det mycket pengar så jag är sjukt noga med mitt köp!

Med vänlig hälsning Gustav
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Du kan nog komma ner runt 0,5 på dieselbilarna.

523 tror jag personligen inte du kommer klara på 0.7 isf bara långkörningar jag får kämpa bra för att få min 330 i går ner på 0.9 och den bilen är lite lättare dock något större motor brukar ligga kring 1.1 när jag kör
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Bra att tänka på med diselarna är om partikelfiltret är byt antagligen inte men det kommer nog inom några tusen mil i allfalll och kostar kring 10000kr kanske något mer.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Partikelfiltret beror på hur bilen körts innan. Mycket kortkörningar=kort livslängd.
Långfärd=lång livslängd.
Jag skulle inte oroa mig för att köpa en BMW-diesel med partikelfilter med 14000 mil på mätaren.

Jag tror precis som pompa_kumla att det kommer att bli svårt att komma ned i 0,7 med en 523an.

Jag kör också runt 2000-2500 mil per år, och jag skulle egentligen klara mig bra med en bensinare. Men jag valde diesel för att jag gillar vridet och BMWs 6-cylindriga diesel som är väldigt fin.
Min 535d kommer jag ner i 0,65 på långfärd.

Kolla lite på 325d eller 525d om du vill ha en som många andra säger här på forumet, nämligen driftsäker diesel.
Jag älskar ju vridet i dieselmotorerna så det lutar ändå åt det hållet. Svårt för att inte säga omöjligt hur den har körts om man inte kan prata med alla som ägt bilen. Hittar tyvärr inga 325:or till det priset, annars skulle det nog vara det bästa alternativet. min budget sträcker sig till 120.000. Men borde jag kolla efter en 520d, 525d också? Eller blir totalekonomin en helt annan då?
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Totalekonomin skulle jag säga inte blir nåt större om man har en 5-serie eller 3-serie.

Det finns vissa "typfel" för 5-serien E61. Det är nivåreglering, kabelbrott i baklucka, samt i vissa fall problem med kamkedjan. Kamkedjan gäller 520d. Men är nivåregleringen, kabelbrott i baklucka kontrollerat/fixat så är det lugnt.
Men eftersom 520d är den mest sålda och ett forum som detta ofta tar upp problem med bilar så är felen med kamkedjan nog inte så stor i förhållande till hur många 520d det faktiskt rullar utan problem.

Har du kollat begagnatguiden på sidan? Den är grymt bra!

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag hade tidigare en manuell 525i -07 (ej LCI) och lyckades nå 0.7 vid lugn landsvägskörning en gång. Annars ca 0.85-0.9
En 523 LCI kanske går en dl billigare/mil men gillar du vrid är det fel motor.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Jag var i ungefär samma situation som du för ett år sedan och jag gillar verkligen vridet i dieslarna.

Vi har en Passat TDI 01 27000 mil, går bra inga jättestora reperationer. Drivaxlar, intercooler, kylfläkt mm förståss och två byten av kamrem (var 9000mil).

Vi hade också en 330 XDA 02 23000 mil med all utrustning (och lite rost) som min yngste son övertog.

Jag valde mellan E91 och E61 och jag hade läst den utmärkta begagnatguiden för E60/61 som tremolo hänvisar till många gånger. Kravspecifikationen var klar: komfortstolar/sportstolar i läder, helst elinställda, 3 l sexan, automatlåda, furhjulsdrift, inte panoramatak (har sett hur mkt man får plocka ner vid stopp i dräneringskanalerna), drag, M-sport.

Bestämde mig till sist för en 530 XDA LCI 08 15000 mil som hade allt utom M-sport (Fick dock med 18" M-sportfälgar) beroende på att den på sikt kan ersätta Passaten utrymmesmässigt invändigt. Det var skälet till 5-serien.
Jag har haft problem med kabelbrott, elen i bakrutan fungerade inte. Har också bytt termostater, vilket jag räknar som en ren förslitningsdetalj, men jag fick inte rätt temp förrän jag bytte värmeväxlaren på automatlådan också. 530 är en fantastisk bil, mkt bra vägegenskaper, har HUD annars hade jag inte märkt farten, kraft i motorn, elinställda komfortstolar är jättebekväma, luftfjädringen bak sväljer dåliga vägar i ett nafs. MEN jag upplever den som betydligt större utvändigt än Passaten, tur man har parkeringshjälp både fram och bak.

Jag tror att en E91, om du kan avstå en smula komfort, är lite billigare (tror inte det finns lika många typfel). Jag kan inget nämnvärt om motorer, men äldre son letar också E91 i ungefär samma prisklass som du, men han har valt bort 320 pga ryktena om kamkedjorna, vilket det finns många trådar om här på forumet.

MVH Lansman45
Tack för alla svar! Det lutar åt att gå upp lite till en diesel 6:a. Gärna 325da. Spanar på blocket, netbil (som jag har hört gott om) och kvd. Kanske Tyskland om det inte dyker upp nån bra. Då får man ju också den utrustning man vill ha. Min gamla 318 bär mig fortfarande så jag sitter inne i sjön.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.