|
|
|
|---|---|
|
Efter en tur till jobbet så förösökte jag vrida om nyckeln för att stänga av bilen, men nyckeln bara gled ut och bilen fortsatta vara igång. Det gick stoppa in nyckeln igen men tändlåset har låst sig så går inte vrida åt något håll. Slutade med att jag fick rycka kablarna under rattern för att stänga av bilen, och nu måste jag tjuvkoppla den för att få igång den alls.. Min fråga nu är om det är något man själv kan reparera eller måste man beställa hem ett nytt tänd/rattlås? När man har tjuvkopplat bilen så fungerar den som den ska, rattlåset går heller aldrig in Länka gärna till rätt sida/produkt om jag nu måste beställa nytt Bilen ifråga är en e36 328 -95 | |
|
Plocka ut själva låscylinderna och smörj upp utsidan lite. Man ska undvika smörjning direkt i cylindern till att börja med. |
|
|
Hade samma problem, det var rattlåset som var felet på min. När jag plockade bort innehållet i rattlåset så fungerade det igen. Men bilprovningen vart inte så glada. Rattlåset måste fungera. Finns en hel del klipp på youtube hur man tar isär, reparerar och byter ut rattlåset/tändningslåset på E36. |
|
| Varför måste rattlåset fungera någon som vet? | |
|
Vet inte varför bilprovningen tycker det men så är det. Hade liknande bekymmer på en 325 -94 en gång. Stog uppe i värlmandsskogarna mitt i vintern och skulle ta en paus vid pficka. Stängde av bilen. Skulle sedan starta och det gick inte att vrida om nyckeln alls. Rattlåset och och tändningslåset hade totalhavererat. Efter bärgning hem fick jag borra ur fjädern till rattlåset och sedan byta tändningslåset. Därför lär jag aldrig köpa en E36 igen. Skitbil :) Dock är konstruktionen omgjord till -95 modell och då brukar tändningslåset snurra istället. |
|
|
och detta hände 95 eller? :) Då bör du nog inte köpa en E34 heller för jag känner många som har råkat ut för det. |
|
| Nej det hände 2012 :) Har haft ett par E34or också men med dem klarar jag mig från bekymmer med tändningslåset. | |
|
Rattlås är stöldskydd, funkar inte det blir det anmärkning. Känner till fall där låset för backen på Saab utan Rattlås inte fungerat, samma där. Anmärkning. Mvh Björn |
|
|
Det låter ju rätt märkligt att det ska vara ett krav på stöldskydd. Jag har aldrig varit med att de kollat det på min bil. |
|
|
Min besiktningsman sa att det har med säkerheten att göra, inte stöldskyddet. Rattlås som går i under färd har orsakat en hel del olyckor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.