|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Sorry, då det är länge sedan det var aktivitet i XC90-tråden så hade jag helt missat den och det är självklart att mina inlägg skulle ha varit postade i den tråden och inte denna. Om det nu finns nån aktiv moderator så får denne gärna flytta mina inlägg dit, eller radera dem...:-). /Arvid | |
|
Dammar av den här tråden lite... Var idag och fick en titt på nya Audi Q7 samt varit och provkört nya XC90. Första intrycket av Q7 är att den ser klart bättre ut irl än på bild. Inte lika snygg som XC90, men bättre än jag trodde. Den är ganska smäcker och upplevs inte så stor när man tittar på den utifrån. Invändigt är den klart mer personbilslik än t ex XC90. Man sitter mer omsluten där XC90 upplevs som luftigare. Bakom ratten tycker jag det är klart bättre, på alla andra platser är nog XC90 att föredra. Tyvärr lider den, som alla andra Audimodeller, av knapphysteri invändigt. Det är knappar överallt. Men lär sig iofs med tiden men här tycker jag att BMW är klart bättre. Personligen gillar jag dessutom handhavandet av Audis MMI och BMWs iDrive bättre än XC90´s touchskräm även om den sista nämnda ser lite modernare ut. Premiumkänslan är klart högre än i XC90 och då tycker jag ändå att XC90´s interiör är jättefin. Det är som alltid när man snackar premium svårt att sätta fingret på vad det men hela känslan är bara lyxigare och mer gediget. Utrymmet i baksätet är nog ganska lika. Mittenplatsen är nog lite bättre i Q7 men XC90 har fördelen av ett planare golv. Det tredje sätes raden och bagageutrymmet var klart bättre i XC90. Tyvärr fick jag inte möjlighet att köra Q7:an utan det blir i veckan men jag bara utgår ifrån att den går bättre än XC90. XC90 var jättefin att köra men drivlinan var bara en besvikelse för mig. Åtminstone sett till biltypen och prisklassen. Det ska bli oerhört intressant att se kommande test mellan t ex X5, Q7, GLE och XC90. Jag tror att Q7:an kommer vara extremt svårslagen. Gissar att XC90 vinner på ekonomi och utrymme. Väldigt synd att Q7 inte är den snyggaste i gänget. |
|
|
Intressanta intryck! Här blir det ju frågan om man skall välja snyggast i klassen (X5) svenskt och lite billigare (XC90) eller nyast och mera premium (och fulast) Q7. Fick på kvällen en offert på en Q7-a. Landade brutto på cirka 855 tkr, trots avsaknad av HUD och helskinn för att ta några exempel, men för övrigt mkt välutrustad. XC90 med Premium Sound, alla paket, största hjulen mm landade netto på cirka 660 tkr. Det skiljer alltså drygt 100 tkr till XC90 fördel. Frågan är då hur viktig motorn är. För mig är den nog ändå tämligen viktig i en så stor och relativt dyr bil. Samtidigt är XC90 riktigt fin, jag måste ut och provköra igen nästa vecka. Var kikade du på Q7? Går det alltså att provköra nästa vecka? /Anders |
|
|
Såg den nya Q7an parkerad i stan. Ser större ut än på bilderna. Men jag tycker fortfarande att den gamla såg "mäktigare" ut. aja man kanske vänjer sig sen med den nya designen. |
|
|
Ja, Q7:an drar iväg rejält så fort man börjar lägga på lite utrustning. Och det finns verkligen precis hur mycket utrustning som helst att lägga på. Men oj, så fin den känns när man sitter i den. Solid som få. Jag tycker XC90 är en fantastisk bil. När jag läser mitt tidigare inlägg känns det som jag sågar den. Den enda invändning jag egentligen har på bilen är drivlinan. Men den är också viktig för mig. Jag var och kollade på Q7:an på Motorcentralen i Umeå. Det gick att boka provkörning fr o m måndag. |
|
|
tack för alla synpunkter Amli, blir det någon beställning? /Anders |
|
|
Nej, jag tror inte det. Den blir för dyr för mig när jag utrustar den som jag vill (ca. 800k). Och kan jag inte köpa den som jag verkligen vill ha den, så blir det inget :) Men jag ska ändå inte köpa någon ny bil innan årsskiftet så jag hade tänkt vänta och se hur prestandan och prisbilden är på kommande 218hk motorn. Jämför man med Allroad så har dom liknande prestanda med motsvarande motor. |
|
|
I senaste Teknikens Värld finns en provkörning av Q7 som jag hastigt ögnat igenom och den var väl väldigt positiv. Motorn och automatlådan får väldigt bra omdömen. Man gillade inte kardantunneln i bak. Många knappar att trycka på, väldigt hög kvalitet, var väl några av omdömena. /Anders |
|
|
Jag har varit och provkört Q7:an nu och jag förstår att Teknikens Värld är positiva. Det räcker med att man sätter sig i bilen och startar den för att få en helt annan känsla än i XC90. XC90 vidhåller jag fortfarande är en jättefin bil men Q7 är både 2 och 3 snäpp högre upp på stegen. Q7:an känns markant mycket mer premium och drivlinan spelar i en helt annan liga. Jag vågar påstå att det är den bekvämaste bilen jag någonsin kört. Tyst, stabil och en helt annan känsla i motorvägsfart än Volvon. Med fyrhjulsstyrning även väldigt lätta att ratta runt i trånga utrymmen. Volvon har dock smartare utrymmen, är rymligare och är klart mycket billigare när man utrustar dem likvärdigt. Dessutom tycker jag att Volvon är snyggare utvändigt. Men på alla andra plan är Q7:an helt överlägsen i mina ögon. |
|
|
Amili: Jag fick känslan att XC90 är mycket nyhetens behag. Nu har jag inte kört Q7:an men X5:an är överlägsen i både drivlina och hur bilen beter sig på vägen. XC90 har endel smarta lösningar, speciellt om man tycker 7-sits är viktigt, men framförallt så krigar den med priset och det är inte helt oviktigt för de flesta. |
|
|
Jag var in en kort sväng igår eftermiddag på Audi Showroom i Stockholm och jag måste säga att Q7-an (iaf med dse 21" som satt på bilen) var riktigt snygg och ser betydligt bättre ut live än på bilder jag sett. Det kändes verkligen premium att öppna dörren och sätta sig i den eleganta skinnklädseln. Jag skall försöka provköra i veckan om det finns någon bil i Uppsala. Säljarna där verkar mest vabba eller vara på semester och det är långt till Eskilstuna där jag köpte min Allroad :-). Jag fick förresten en offert därifrån på en bil som var leveransklar idag, brutto drygt 1,1 mkr och netto 962 tkr efter 13% rabatt. För en Q7 3,0 TDI. Nu har verkligen priserna sprungit iväg där. Den hade iofs extra allt men ändock. Man får ju nästan en X5M för pengarna. Nån som är sugen på en mkt välspecad XC90 med leverans efter midsommar? :-) /Anders |
|
|
acey: Du har nog säkert rätt med nyhetens behag. När det gäller X5 har jag bara kört 40d och den går ju inte ens att jämföra med XC90. Det är som sagt priset och utrymmena som är bättre på XC90. Anders: Det pris du fick är högst troligt inte räknat på de paket som finns utan varje tillval på räknat på enskilt om du förstår hur jag menar. Så var det i alla fall på den bil jag körde som hade samma listpris. |
|
| Ni som kört både nya XC90 samt Q7 - när ni menar brister i drivlinan, är det främst automaten i Volvon som lirar sämre ihop med helheten eller är Volvons främsta akilleshäl avsaknaden av två cylindrar vilket ger sämre gångkultur? | |
|
För mig är det väl främst avsaknaden av 6-cyl diesel som känns som osäkerhetsmomentet. Samtidigt får man ju sätta i jämförelse att man kan inte få samma produkt när prisskillnaden är cirka 150 tkr. /Anders |
|
|
Kristoffer_L: Automaten fungerar bra i XC90. Den är inte lika fin som BMWs eller Audis men ljusår bättre än den gamla Volvo hade. Det är avsaknaden av 2 cylindrar som gör det. Den går inte alls lika mjukt och fint, känns som den helt saknar vridmoment och måste växla ner stup i ett. Motor både låter och känns tunn. Det förtar hela känslan i en så i övrigt jättefin bil. Jag vill ännu en gång förtydliga att mina åsikter gäller jämförelser med andra bilmodeller i samma pris- och storleksklass. Hade denna drivlinan t ex suttit i en XC70 och kostat 300k mindre hade jag troligen tyckt helt annorlunda. Och precis som Anders nämner, det är stor skillnad i pris. Och det märks. |
|
| Hahaha! Vilket sinnessjukt pris för en 3,0 TDI Q! | |
| Hade nog väntat på Model X istället så får man iaf bränslet gratis samt en lång garanti. När man ändå är upp i 1 mkr +. | |
|
Dammar av den här tråden. Nu lutar det åt att det blir en Q7 trots allt för mig vid nästa bilköp. En fråga är om någon här vet ungefär vilka marginaler bilhandlare har? Jag har nämligen fått en offert på en Q7 där jag fick 6.5% rabatt. Gick sedan till en annan bilförsäljare och fick, utan att nämna att jag redan fått en tidigare offert, 10,5% på samma spec. Det skiljde alltså 30k. |
|
|
Intressant - men....vad spelar det egentligen för roll, för dig, nu? Du köper väl den hos den senare handlaren :) Hur ser specen ut då? |
|
|
Kan det ha varit så att den första åf uppfattade att du var privatperson och den andra att du var företagare? Vad har du för spec? /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.