|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag kommer inte över profilen på bilen. Den ser verkligen ut som en kombi, på ett konstigt sätt. Jag har försökt att titta på alla bilder som har publicerats, och låta dem sjunka in lite innan jag kom till något beslut. Det kan tänkas att jag ändrar uppfattning när den börjar rulla ute på vägarna, men just nu är den väldigt oinspirerande att titta på. Mvh/ Niclas |
|
| Fronten ser ut som nuvarande Touareg och resten som en uppblåst A3. Tråkig. | |
| Håller med WGN, på filmen när man ser bilen på håll skulle det kunna va vilken A3 eller Golf som helst. | |
| Jag vill se den live innan jag dömer ut den. Nuvarande A6 såg inte heller särskilt kul ut på de första bilderna men ställd bredvid förra modellen ser den betydligt bättre ut. Hoppas på detsamma med nya Q7. | |
|
Man kan ju undra vilken som går segrande ur SUV-striden när nu XC90 börjar säljas och inom kort väl även Q7 och hur de står sig mot X5-an. Det tuffa för Volvo lär väl bli det lite klena motorurvalet, även om den framstår som att ligga mycket långt framme när det gäller interiör mm i de första provkörningsreportagen som kommit fram. Vad tror ni? /Anders |
|
| Det finns ju hybridalternativet i Volvon som ger bra med effekt. Då blir de dessutom jämförbara i pris. | |
|
Jag tror att XC90 kommer sälja bra och jag gissar att det är främst på Q7:ans bekostnad. Jag ser mycket fram emot framtida tester X5, Q7, ML och XC90 mellan. Att den kommer vinna solklart i åtminstone Teknikens Värld är iofs ingen högoddsare, men ändå. |
|
|
Amli, avser du i Sverige eller i världen? Jag tror XC90 kommer att vara populär i Sverige, men är mera tveksam angående världsmarknaden. Där är inte Volvo ens nära Audi, BMW och Mercedes i varumärke. Det är i princip bara i Norden som de nämns i samma mening. Men jag hoppas verkligen att XC90 är en bra bil och att den säljer bra, i Sverige samt i världen. Känns som en riktigt viktig modell för Volvo bilar. |
|
|
Det finns egentligen bara två viktiga marknader för Volvo. Kina och Sverige. Övriga världen "spelar mindre roll", om man får dra det till sin spets. Tyvärr så har försäljningen stagnerat för Volvo både i USA (där man nästan gett upp) men mer oroväckande också i Kina under förra året. Förhoppningsvis kan XC90 få fart på försäljningen igen. Tittar på man på hur bilmarknaden utvecklas så är det Kina som är loket. När man läser om BMWs rekordsiffror (och även från andra tillverkare) så ska man veta att utan Kina hade det sett dystert ut. Det är där tillväxten finns, och Kina är idag en viktigare marknad än USA för många märken. Audi har gått vilse när det gäller designen av Q7, och behöver ta en rejäl funderare på var man ska ta vägen framöver. Nya A8 kommer bli viktig på det sättet. När det gäller XC90 så hade jag inte vågat köpa en utan provkörning. Det verkar som att det finns lite att jobba på när det gäller kalibrering av drivlinan, vilket är oroväckande. |
|
|
Grelle, jag syftar på Sverige men även till viss del världen. Jag tror att internationellt blir det lite tuffare i de prisklasserna mycket pga det klena motorutbudet men även varumärket. Även om det inte alls är samma sak att konkurrera i de lägre prissegmenten så gör de ett bra jobb med XC60: Länk I övrigt håller jag med acey, Audi har helt gått vilse med den utvändiga designen på Q7. Jag har svårt att tro att dom är helt nöjda med den själva. |
|
|
Grelle; mitt intryck är det totalt motsatta, jag har alltid Upplevt att Volvo har ett...kanske inte starkare men i alla fall mer exklusivt varumärke i de flesta andra länder än Sverige. I Sverige finns mycket av byfåne-med-740 kvar medan Volvo (och Saab) i många länder är ett ganska smalt varumärke med sin egen nisch. Även om Volvo kanske inte upplevs lika exklusivt som Mercedes är man i alla fall med i premium-segmentet. Jag tycker nya XC90 är läcker både exteriört och interiört, och jag upplever den som lite mer exklusiv än X5 som i mitt tycke är lite väl kaxig i sin design. Men kunderna gillar ju bilar med attityd så... Jag har svårt att överblicka konsekvenserna av de smalspåriga motoralternativen men det är en rejäl chansning av Volvo, det kan vi ju enas kring. Motor hit och dit tycks ju bli mer och mer ointressant, kunderna efterfrågar roliga appar och låg bensinförbrukning. Men men, vi får se hur det utvecklad, spännande är det i alla fall. |
|
|
När man betraktat internetbilder på Q7, har jag (som fd ägare av modellen) känt mig djupt besviken av designen; medans XC90 känts som en frisk fläkt! Men då jag ändå tillbringar en hel del av min tid off-screen, måste jag nu tillstå att det svängt om; efter att ha sett några bilar IRL...Volvos bak ser avig ut, för låg liksom (ingen keilform), och Q7 börjar känns "fet" :) |
|
|
Amli, försäljningen av XC60 är rolig att se. Jabbal, är det inte mest för att de är lite artiga när de pratar med dig som svensk då? När jag bodde i Tyskland så nämnde ingen Volvo som en bil i högre klassen. Om jag själv tog upp det som ett alternativ så tyckte de att de var en sämre och dyrare alternativ än VW Passat. Såg ingen poäng i att gruppera de med den tyska topptrion. Men VW passat, Opel, Renault osv var mer där de såg Volvons konkurrenter. Samma när jag bodde i England. Många pratar om att de vill ha ny BMW, Audi, Mercedes. Hörde aldrig någon "drömma" om en Volvo. |
|
|
Svårt att säga...jag säger inte att Volvo är i samma nivå som Mercedes och BMW men jag tycker absolut att de tillhör premiumsegmentet. Däremot lider de ju såklart av att de saknar stora sedaner, liksom prestandamodeller värda namnet. Jag tycker nog att Volvo nästan alltid är med på premium-listorna, om än inte med lika starka varumärken som BMW och Mercedes. Länk Länk |
|
Verdi |
Volvo är väl en nisch-tillverkare utomlands. Lite udda. Den är väl för folk som vill signalera att de är praktiska och tänker på säkerheten först och främst och absolut inte har något bilintresse. Såna som i Sverige har orangea fjällräven-anoraks och vildvuxna helskägg. :) I Sverige är väl åtminstone V70 det närmaste man kommer en standardiserad "folkbil" så här har den väl en annan image. Är ju rätt dyr så många som kör en begagnad V70 drömmer om en ny V70 osv. |
| Har inte XC90 alltid sålt bra i USA? | |
|
Sorry för lite halvt off topic: Jag hoppas att XC90 är en bra bil då jag har beställt en häromdagen (inväntade dock de första korta recensionerna innan jag vågade slå till). Jag har inte sett den i verkligheten men gillar det jag ser på bild i alla fall och av de provkörningar jag har läst så känns de ju överlag positiva. Det största frågetecknet för mig och för många andra är ju hur det kommer att kännas med en fyrcylindrig motor och jag hoppas att det är en vanesak :-). Jag trivs bra med min 1-serie men omväxling förnöjer ju och jag hade bestämt mig för en A6 Allroad som det ju är bra kampanjpriser på. Jag tyckte dock att det var psykologiskt jobbigt att speca Audin för de tyska premiummärkena är ju galet duktiga på att ta betalt för utrustningen. Min Audi-spec som jag endast var halvnöjd med hamnade på ca 610´före rabatt och 490 efter rabatt. Bland annat så saknade jag navi i den specen. Min XC90 D5 spec ligger på 690´före rabatt och 600´efter rabatt tack vare bra ramavtal. I styva drag 100´mer för Volvon men då är den mycket mer välutrustad än min tilltänkta Audi. Jag kan tänka mig att slutpriset skulle bli ganska jämnt dem emellan om de hade identisk utrustning. Det känns väldigt spännande och det är en lång väntan till november som den preliminära leveransmånaden är. Det är en R-design jag har beställt och om jag fattat det rätt så kommer de först börja tillverkas i höst så så därav den långa leveranstiden. Hade jag valt en Inscription så är det leverans till sommaren... När det gäller priset för extrautrustningen för Volvo kontra Audi och BMW så känns det som att det handlar om halva priset till Volvons fördel. Ett exempel är att paketet med navi, HUD och backkamera kostar ca 19´till Volvon. Återstår att se om jag har gjort något vansinnigt men det känns onekligen kul. Och som jag skrev lite om tidigare så var det ju tråkigt att speca Audin pga de höga tillvalspriserna men Volvon var nästan en njutning att speca även om det förstås bär iväg i kostnad trots de relativt låga priserna...;-). /Arvid |
|
|
Jag kan ju också nämna att tack vare de höga tillvalspriserna på Audi och BMW så har jag inte sneglat en tanke åt X5 och Q7. Och det känns också som att det finns så mycket roliga motoralternativ till dem (läs sex-cylindriga) och jag hade då inte kunnat nöja mig med en 25D utan det hade nog blivit en 40D och med lite utrustning så hade jag ju nästan varit uppe i det dubbla priset mot min först tänkta Allroad-spec...;-). /Arvid |
|
|
Det ska bli mycket spännande att följa den nya 90-serien och jag hoppas på succé, det har Volvo förtjänat och det vore en bra affär för Sverige. Det är lätt att glömma men när första generationen XC90 sålde som bäst var det Sveriges då starkaste exportvara, med ett årligt exportvärde på 40 miljarder SEK. Mycket pengar. Nåväl, det första rapporterna ger ju en hint åt vart hän det barkar. Är det någon som läst en kritiskt provkörning ännu? Jag har läst de flesta skrivna på engelska hittills och alla ger full pott eller en stark fyra, så Teknikens Värld och R. Collin är inte ensamma i hyllningskören denna gången. Kul att läsa kommentarerna till Top Gears (UK) provkörning, engelsmännen verkar köpsugna! |
|
| Det finns en specifik XC90 tråd Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.