AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.723

Möjligen trasigt topplockspackning på min 316ti 2003

Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej,

Min 316ti compact-2003 läcker kylarvatten nånstans. Jag får fylla på ungefär 2ggr iveckan. När kylarvattnet försvinner kommer det inget värme i kupen. Jag har lyft bilen och försökt titta underifrån men kan inte se att det läcker där nånstans, vet inte om bilen ska ha varit igång längre för att trycket som hinna byggas upp. När jag klämmer på kylar slangarna så är de inte hårda utan ganska mjuka. Stickan visar inga kostigheter och inte heller oljelocket, oljan ser helt ok ut. Bilen blir heller inte varm. Avgaserna är mer åt det vita hållet vid start men det är inte så att det bolmar ut rök.

Att byta topplockspackning på den här bilen är en väldigt dyr historia har jag fått reda på. Tacksam för tips, råd och förslag.

Länk
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Be versktaden koppla på en grej överkylaren så ser dem om det är topplockspackning som gått eller inte
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man skall aldrig säga aldrig, men det är inte vanligt att topplockspackningen går på de motorerna om de inte varit utsatta för överhettning i form av att du kört utan kylarvätska (t ex. efter läckage).

Vanligare är att kylare och/eller expansionskärl läcker och om läckagen är små kan det vara svårt att se dem då vattnet dunstar bort snabbt.
Kolla efter grönaktig "beläggning" som blir när glykolen torkar.

Vattenpumpen är ett tänkbart ställe som kan läcka om den håller på att gå sönder.

Luktar det glykol inne i bilen och eller blir fuktigt på golvmattorna vid främre fotutrymmena under instrumentbrädan? Då kan det vara läckage vid värmepaketet.

Det enklaste alternativet är att locket till expansionskärlet läcker - det har förekommit och BMW har uppgraderat modellen till en modifierad modell. Kan kanske vara läge att börja med ett nytt lock om man inte ser något.

Trycktestning bör de flesta verkstäder kunna göra som pompa_kumla föreslog!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Go
164
Golump
E24 635CSI -86
E39 523i -1998
Hej Johan B,

Mycket rätt som du nämner i ditt inlägg så har jag läckage från locket till expansionskärlet. Jag fyllde på med kylarvatten och körde bilen lite hårt och såg att det började ryka framifrån efter ett tag. När jag lyfte på huven och tog bort plastkåpan till luftintaget kunde jag se att det läckte rejält från locket, och jag drog åt den ganska hårt. Så detta är absolut nånting som ska bytas för att konstatera att det inte är något mer fel. Var köper jag locket? Jag menar finns det någon uppgraderad variant som inte läcker?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp locket hos BMW, så du får den modifierade modellen!
Kostar inte många kronor och om du har sett läckage där, är det troliga orsaken till att du förlorar kylarvätska...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.