|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte en helt ny VW Golf med den pyttelilla 1.2 TSI motorn nyligen. I samband med leverans installerades även en Defa Komfortsats 1400 med motor och kupévärmare in i bilen. Kupévärmaren är ju väldigt lätt att kontrollera funktionen på men hur kollar jag motorvärmaren? Anledningen till min fråga är att jag helt sonika glömde att koppla in sladden en dag och jag märkte ingen skillnad överhuvudtaget på motorns temperatur mot om värmaren är inkopplad. Jag såg exakt samma mönster på bilens temperatur när jag körde som om laddaren varit inkopplad. Tempen utomhus var samma de senaste dagarna, runt +1 grad. Några frågor. Den 1a och mest basic frågan; VART på min motor sitter motorvärmaren? Kan jag fysiskt se att det ens sitter en värmare monterad? Anledningen till min fråga är att jag på prov lät sladden vara inkopplad nu i runt 90 minuter men inte någonstans runt motorn känner jag tillstymmelse till värmning. Defa. vilken typ av värmare är det de har i VW´s små motorer? Vid leverans bad jag säljaren visa vart värmaren var placerad men han visste ej utan svaret var "där inne någonstans, man ser den inte" vilket lät.. suspekt. Ni som har ett öga för motorer, kan man på någon av dessa bilder av mitt motor-rum se vart värmaren från Defa är fäst/placerad eller kan ni ge en guidning vart jag ska leta? Bild 1: Länk Bild 2: Länk Bild 3: Länk Bild 4: Länk | |
| Följ intagkabelns väg i motorrummet. Du bör ha hitta en Y-splitter där den ena kabeln går till kupén och den andra till värmaren. Följ den. | |
|
Enligt montageanvisningen på Defas hemsida ska värmaren monteras mot oljetråget på baksidan av motorn (mot torpedväggen). Troligen måste du in under bilen och lossa diverse plastbitar för att se den. Jag märker inte heller någon skillnad på min bil trots att tempmätaren i BMWn visar just oljetemperaturen. Jag har skruvat dit min själv och vet med säkerhet att den faktiskt finns där... |
|
| Det mystiska är att jag verkligen inte hittar någon förgrening från kabeln. Jag ser vart sladden som går in i bilen och vart den går in i kupén, men ser verkligen ingenstans att det ska vara någon sladd som går till en motorvärmare. Ingen förgrening alls i sikte | |
| Kontaktvärmare måste ändå vara dagens ormolja? | |
| Defa säljer en komfortsats utan motorvärmare, det är väl inte en sådan du låtit montera? | |
|
Kaparn; Jag beställde en sats med kupé och motorvärmare. 4995 tog de för det. Satsen utan motorvärmare kostade 2995. Ska åka och be dem kolla upp idag. Kan ju vara den mänskliga faktorn att någon sett fel i beställningsformuläret och bara dragit dit den enklara satsen. |
|
|
Case closed. Det var ingen motorvärmare monterad. De hade skrivt rätt pris men ej angett att det skulle vara motorvärmare med. De fixar en asap samt lite annan kompensation. Tur man ändå är intresserad och har någorlunda koll. Många som inte är ett dugg bilintresserade hade nog inte ens tänkt tanken att det inte sitter i något. |
|
| OK bra att du får ordning på det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.