|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Är det någon annan som har haft problem med att få igenom åtgärd av rost i kitskarvar på dörrar/huv? Har begynnande rost på insida dörr samt huv ovan lyktan. Dock blir de nekat då bilen inte är servad på aukt. verkstad efter 2009. Bilen är uthämtad sent 04 och är i övrigt kanonfin! :) Det är inte ÅF som beslutat, utan Bmw centralt antar jag. | |
| Jag fick ej igenom rost på gångjärnen på min e91 och den är bara fyra år ... | |
|
Hej! Vet inte så mycket om garanti men har haft en E46 02 med samma rostproblem. När jag såg att rosten kom behandlade jag med tunnflytande rostskydd på insidan av dörrar och huv. Nu har min son bilen och jag tycker inte att rosten spridit sig. Antagligen har man nytta av den galvade karossen trots allt! Mitt råd är därför att se till att bilen blir torr och behandla sedan rikligt (det droppar länge från dräneringshålen tyvärr)så tror jag du kan stoppa rosten under flera år framåt. MVH Lansman45 |
|
|
Jag fick en ny dörr lackad och bytt på garanti. Först när jag kom till ÅF så gjorde en där som var ansvarig för det några bilder och sa att han återkommer om en vecka med svar. Gick en månad ingen som hörde av sig. Som tur har en kompis berättat för mig att han vart på samma ÅF och fick godkännande att byta hans bagagelucka samma dag. Då ringde jag till ÅF och frågade med lite irriterad röst om hur det egentligen funkar att vissa får svar samma dag medans någon måste vänta mer än en månad. Tyvärr så kunde inte han svara på den frågan. Men några timmar senare så ringde en och sa att jag kunde lämna in bilen för byte av dörren. Jag tror att alla egentligen har rätt till rostskyddsgaranti det är bara att de försöker att neka till så många som möjligt, för att så klart spara så mkt som möjligt. |
|
|
Det är inte den enskilda återförsäljaren/verkstaden som beslutar om det ska gå på garanti eller inte, utan beslutet tas ifrån centralt håll. Därför borde det inte spela någon roll vilket ställe man åker till tycker man. Men antagligen gör det de iaf då den som tar bilderna på bilen skickar in bilderna med en bedömning, och utifrån det tar dom beslut om det faller under garantin eller inte. Är man missnöjd med bedömningen ska man stå på sig. Hjälper inte det kan man prova hos en annan återförsäljare i hopp om att dom ser skadan på ett annat sätt, även fast det egentligen inte ska vara så. Dom som sitter på central nivå har ju bara bilder och en bedömning att ta ett beslut ifrån. Det är heller inte den enskilda firman som tar på sig jobbet som får stå för kostnaden, utan även det kommer ifrån centralt håll. Har själv haft inne en E46 på garanti för detta för ett antal år sedan, och var inte helt nöjd med deras beslut till en början. Men till slut så :-) |
|
|
Det är ingen ursäkt men läser man villkoren för BMW´s garanti så gäller den för karossen enbart och i deras värld hör varken gångjärn, lister eller liknande dit så den historia 'Zeus_hbg' berättar är inte konstig. De garantier som täcker gångjärnen, nybils och/eller lackgarantin, har gått ut efter fyra år tyvärr. Dörr och motorhuv på en E46 bör däremot gå på garanti och min erfarenhet är att de inte bryr sig om serviceboken men det varierar säkert beroende på vem som tar beslutet. Men har de ens rätt att kräva service från auktoriserade verkstäder i och med de nya direktiven från EU som likställer allt underhåll som görs enligt tillverkarens föreskrifter oavsett om det är BMW eller Mekonomen som sätter stämpeln? //Bjersér |
|
|
Anledningen till att de kan kräva aukt ÅF-service är att det mesta går på goodwill och inte rostskyddsgarantin. Den senare gäller bara rost inifrån. För goodwill kan tillverkaren sätta vilka villkor de vill. ------- //Lövet |
|
|
Man kan kortfattat säga att de hänvisar till att någon inspektion ej gjorts av BMW efter 09, och de har således då inte haft chansen att "åtgärda" rosten förrän nu. Väldigt konstigt resonemang de för kan jag tycka, dvs att hade de sett de efter 09 hade de åtgärdat de (om de hade varit de som upptäckt de). Men när nu jag själv upptäcker de gäller inte garantin.. |
|
| Har du möjlighet lägga upp en bild på hur det ser ut på din bil. | |
| Som kund är hamnar du i en lite knepig sits då garantin i sig är värdelös - den täcker bara genomrostning på karosseriet som kommit innifrån. Istället är det frågan om ren goodwill från BMWs sida som gör att vissa E39 och E46 ägare fortfarande får dörrar och huvar utbytta, detta bestäms centralt från BMW. Troligen borde det bli svårare att få igenom goodwillärenden i takt med att E46 och E39 ligger två generationer back jämfört med tidigare. | |
|
Vid inspektion görs karosseriinspektion, evdefekter noteras i serviceboken. Det är det som saknas... Med bmws value service så är det ofta billigare att serva där än på de flesta andra kedjors verkstäder... Mvh Asken |
|
|
Asken : Jag har hittills aldrig sett någon BMW verkstad fylla i detta, eller ens dokumentera på kvittot att det blivit gjort. Men du har rätt att det egentligen skall utföras enligt boken. |
|
|
Kristoffer_L: Har aldrig sett detta heller. Har också haft inne tidigare E61 på service på bmw MED rost på bakluckan som de inte huvudtaget noterade eller kollade efter. Jag fick säga till dom om detta, vilket sen åtgärdades efter påpekan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.