|
|
|
|---|---|
|
Hej Då var det dags igen för problem med frugans bil, 9-3 1.8t Biopower 2007. Bilen är otrimmad och har bara gått på bensin dom senaste 3 åren. Bilen går fett och nu så går den knappt. Har den stående hos en bekant då den går ej att köra just nu, så fort man ger lite gas så dör den. Går kanske på 2-3 cylindrar. Får inte fram någon felkod. När man tar upp stiften så är dom svarta samt ett är blött (doftar bensin). När bilen väl går igång så går den orent och ryker svart samt man känner tydlig bensin doft. Vi har kollat så att det är rätt bränsletryck och ja den håller rätt tryck. Har testat med en ny LMM utan att det hjälper. Vad kan det vara för fel? En annan konstig sak är att utetempen visar allt från +10 till -40. Vi har bytt tempgivaren men det fungerar inte ändå. Med vänlig hälsning O.Gustavsson | |
| Lambdasond? | |
|
Utan att ha koll på SAAB, måste man väl fråga hur felkodsavläsningen är gjord!? Är det via en billig ODBII-läsare från Kina eller via en riktig diagnosdator från SAAB eller Bosch? Lambdasond låter som trolig orsak - har även för mig att SAAB:arna har haft rätt mycket problem med tändspolarna (integrerade i en kassett där alla spolarna sitter ihop över stiften). På BMW brukar utetempgivaren visa -40 grader om givaren är helt kaputt eller t om. borta (t ex. avslitna kablar). Om de fluktuerar i temperatur som din, brukar det vara givaren som är på väg att gå sönder eller glapp någonstans. Var det en ny "originalgivare" som ni monterade? Har du mätt kablaget? Kanske är så enkelt att kontaktstycket glappar mot givaren - dvs. rucka lite på den och se om något händer - kan vara läge att sätta dit en ny kontakt på kablarna kanske? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu har ni ju bytt en tempgivare men iaf, en Audi vi hade blev över några veckor mer svår att starta och till slut hostade den bara med startförsöket. Var en andra tempgivare (dock inte den som visade utetemp) som satt i kylsystemet bakom motorn. ECUn trodde att kylvätskan hade arbetstemp/motorn redan varm och justerade fel. Ni kanske har två givare med samma bäst-före-datum? Mvh Thomas |
|
|
Tror att spridarna är trötta och börjar läcka,ganska vanligt på dessa bilar. Kolla även spolarna visst har du separata på din? Om några spridare är slut så byt alla på en gång,annars börjar snart dom andra o spöka,du kan testa en spridarrengöring för en tillfällig lösning på problemet. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| På min z3 tid gav tempmätaren märkliga värden när batteriet var på väg att ge sig. Nytt batteri gjorde susen den gången. | |
|
Har ni uteslutit luftläckage efter LLM så att den inte får nån luft i motorn men däremot en massa bensin? 996turbo |
|
|
Vi har "rökt" systemet före och efter turbo. Läst koder med Bosch. Spridarna byttes för 3 år sedan men vi ska ta upp dom och kolla i fall dom läcker, det är nästa steg. Vi är också inne på lambdan men då ska det komma en felkod och det gör det inte. Det sitter nytt batteri i bilen, byttes i somras. Ang utetempgivaren så ger den bara signal till AC så att den inte går igång ifall det är minusgrader. Mvh O.Gustavsson |
|
|
Ramlade in på detta när jag googlade lite, ang att den inte ger någon felkod. Länk |
|
| Tror inte på spridarna då läcker det mer utanför inte så det blir blött på stiftet. | |
|
Dock så är det ett känt problem på dessa etanolmotorer att spridarna läcker. Vidare kommer vi titta på lambdasonden. MVH O.Gustavsson |
|
| Ok kontrollera dem kan ju vara så enkelt att det räcker med att smörja upp eller byta oringarna. | |
|
Spridarna var ok, dock så fick man ett annat fel nu. Blå/grå avgasrök, så jag tror det lutar åt turboras. Så då får man demontera slangar och se hur turbon mår :( Mvh O.Gustavsson |
|
| Är det inte tändkasetten på den ? | |
|
Nej, separata tändspolar. Har tagit komp på motorn och den är ok. Bilen går fortfarande fett, ska koppla den mot en Tech2 för att se så programvaran inte har fått sig något "virus" och bilen tror att det är etanol i tanken fast det är vanlig 95. Inga glapp eller olja i turbon. Har haft denna bil i 4 år utan att det har varit något som helst strul. Nu kom allt på en gång. Nä, så fort bilen fungerar ska den säljas. Jag behåller min 330 å frugan får en C30 diesel. Detta var min/våran första och sista Saab. |
|
|
Då fortsätter vi på denna :( Efter att ha kollat programvaran utan att hitta fel, fick vi fram felkod på vevaxellägesgivaren. Denna byttes men inte hjälpte det, bilen ville inte gå igång. Lyckades få låna Tech 2 och fick med ny mjukvara för att tanka in. Mitt under intankningen av programvaran lägger ECU av. Så nu har man ingen förbindelse med styrboxen, bara att fixa en ny/begagnad styrbox. Problem med Saabs styrboxar är att tar man en begagnad så ska den "skiljas" från sin donatorbil innan den tas ut sedan ska den giftas in i sin nya bil. Har hittat en begagnad hos en skrotare som garanterar att boxen är skild från bilen. Bara att slå till :). Fortsättning följer, troligen nästa vecka. |
|
| Det där låter som skitsnack säger skrothandlaren det? | |
|
Det är saab själva som säger det. Plockar man ut en styrbox utan att "skilja" den så fungerar den inte. Saab:s egna djäkla påhitt tydligen som dom gjorde i 9-3:an från -03. Tydligen gäller det stereon också men där gäller det även 9-5:an. Hur som, så hittade jag den billigaste styrboxen hos just saab skroten (Ana bildelar) med garanti att den är skild och är bara att montera och gifta in den i min bil. |
|
|
Det är nog inga problem att koda in den en kompis hade bytt en modul i sin saab vin stämte inte saabmeken ändrade bara och skrev till den nya, inga problem alls. Vad är det som ska "skilljas" jag men är det exakt som sker då? Att en som det byts till ska skrivas till emn vad innebär skilljas? |
|
|
Vet inte, men det kvittar då denna styrbox är den billigaste och den säljs dessutom av saabs gamla bilskrot. Så jag tror att dom vet vad dom gör och jag behöver inte betala för inkodning (gifta in) då jag har tillgång till Tech2 via bekant. Så, fortsättning följer. |
|
|
Liten uppdatering. Bilen fungerar nu efter bytet av styrboxen :) Nu ska fanskapet säljas och aldrig mer en Saab! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.