AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.804

Vilken motor olja till 320i, E91 2009års model

ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Måste det vara BMWs eget olja eller Castrol edge 5w 30 eller can vi använda ngt annat t.ex. GM DExos 2, LL04? Hittade GM dexos 2 medd LL04 ganska billigt. Hur som helst jag vill ha 5w-30 och LL04.Tacksam för ett svar.
Länk
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
johan b kommer snart svara här men köp aral 04 eller 5w 40 kostar 1000kr för 20 liter helsyntet antagligen castrol med annat märke
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Har kört på Aral SuperTronic 0W-40 på min 325d. Arals oljor (och andra) funkar bra att beställa från levoil.de och oljor är betydligt billigare i Tyskland än i Sverige. Levoil är dessutom snabba på att leverera och dunkarna levereras hela vägen hem till dörren :)

Vill du veta mer om oljor så finns en alldeles ypperlig beskrivning på Volvoforumet "jag rullar": Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hörde jag "olja"? ;)

Du behöver inte använda Castrol eller BMW-originalolja!
Det viktiga är att oljan har rätt klassning.

Din bil skall ha olja som är klassad BMW LL-04 (bensinarna kan även använda LL-01).

Varför just 5W30?

Oljan du länkar till är en hydrocrackad mineralolja oavsett vad de skriver på dunken eller i texten - vanligt "marknadsföringsknep" när man försöker sälja "fulsyntetisk" olja som "fullsyntetisk"! :D
Samma olja finns mycket billigare hos Levoil.de om du nu nödvändigtvis vill ha den oljan.
Länk

Jag tycker personligen att Aral SuperTronic 0W40 är en mycket prisvärd olja, äkta PAO-olja med lägsta flytbarhet runt -60 Grader C (!) och bra klassningar i övrigt (bland annat LL-04).
Köper du 20 liter från Levoil.de, kostar det ca 125Euro inkl. frakt hem till dörren - svårslagbart med tanke på kvaliteten!
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ra
340
raj55
Tack för alla svar. Man blir bara snurrig i huvudet, ju mer man läser om motoroljan. Jag tror jag tar den lättaste vägen och väljer BMW's eget 5-35 eller 0-40. Jag skulle tro att 0-40 har lite mer PAO (what ever that is!) och pris skillnad är inte stor mellan de.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
0W40-oljorna brukar vara äkta syntetiska polyalfaolefin-oljor (det är oljor där man tar de lättaste kolvätekedjorna (metan) och bygger ihop dessa till längre önskad längd på kedjorna).

5W30-oljorna är oftast högraffinerade hydrocrackade mineraloljor - dvs. enkelt uttryckt "bara" en högrenad mineralolja.

PAO-oljorna är mer stabila då "alla" kolvätekedjorna i oljan är lika långa, medan i den raffinerade mineraloljan är det en blandning mellan längre och kortare kolvätekedjor. Blandningen gör att oljan slits annorlunda då de kortare kedjorna tenderar att förångas och försvinna i förbränningen/värmen, vilket gör att oljans kemiska balans förändras då förhållandet förskjuts mellan korta och långa kedjor - oljan blir tjockare.

Bildligt kan du tänka att motorns rörliga delar skiljs åt genom miljontals pyttesmå "bollar" och i PAO-oljorna är alla bollar lika stora, medan i mineraloljorna är de pyttesmå bollarna av olika storlek - det gör att trycket på bollarna blir jämnare fördelat när alla är lika stora, medan i blandningen av olika storlekar får färre bollar ta större tryck....bildligt talat!

Ovanstående är lite förenklat, men det är därför PAO-oljorna är stabilare och håller längre när de "stressas" (extrem kyla, extrem temperatur, långa oljebytesintervall, extrem belastning mekaniskt etc.).

Visst kan man snurra till det, men vill man göra det extremt enkelt: köp en olja med klassningen BMW LL04 (LL01 går också bra om man har en bensinmotor, LL04 skiljer sig åt främst genom lägre halter av svavel- och fosforadditiv (vilka används som antiwear-additiv som skall "offra sig" om/när oljefilmen brister) vilka kan förstöra/sätta igen dieselkatalysator/partikelfilter).

Tyvärr säljer många oljebolag sina högraffinerade mineraloljor som "syntetiska" eller i många fall även som "helsyntetiska", för då kan de ta mer betalt för en produkt som är mycket billigare att framställa än äkta syntetisk olja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ra
340
raj55
Tack, Johan för en fanatastiskt bra förklaring. Nästan som "Motor/engine oil for dummies"!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.