AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.389

Hitta på e38.org, e39.org m fl sajter - ett litet "mektips"

Hej,

Jag vill förmedla ett litet tips, som kanske är välkänt, men som jag i så fall uppfunnit igen. :-)

För egen del brukar jag leta på e38.org, när inte utmärkta AP:s forum eller mekartips räcker till. Vi är antagligen många som gör så. Men inte sällan har jag svårt att hitta rätt information, eftersom där dels finns otroligt mycket dels är den ofta ostrukturerad. Med det senare menar jag, att en artikel om t ex "demontering av dörrlås i bakdörr" kan förekomma med snart sagt vilken ordföljd som helst, dessutom ibland med någon övergripande rubrik, som Dave's project eller liknande.
Och vad jag funnit hittills, är sidan inte sökbar.

Lösning:
För att i lugn och ro off-line kunna studera den långa listan över artiklar, kopierade jag in den i ett MS Word-dokument. Länkarna följde med i dokumentet. Samtidigt, utan att jag först tänkte på det, fick jag ett sökbart dokument, vilket underlättar otroligt mycket. Sök på valfritt ord eller uttryck i dokumentet, klicka (Ctrl+klick) på de intressanta länk-svaren och läs. Tekniken fungerar även med en del fria office-program.

/Lennart
e3
336
e39520it
520dT -14
Om jag förstått dej rätt: Är du online kan du använda Ctrl + F för att söka efter ord på sidan.

Nej, det var inte så jag menade.
Men du har fullständigt rätt: Ctrl+F fungerar direkt på sidan, vilket jag inte hade koll på. "Min" metod med ett offline-dokument kanske kan vara bra att ha någon gång men innebär nog oftast en omväg, eftersom man ju mestadels numera är m e m konstant online. Jag ber om ursäkt för "uppfinningen". (rodnar... ;)

/Lennart
e3
336
e39520it
520dT -14
Du behöver inte rodna, egentligen en bra uppfinning:D

För att spinna vidare.
Hur skulle det var med en dokument/tråd som samlar länkar insamlat av flera(alla på AP)? Skulle den fort bli stökig, eller hadde det varit nyttigt? Då tänker jag på tips/länkar som du nämner, på andra sidor än AP.

Tycker egentligen mektips-sidan här på AP är lite tunn. Inte att jag har så mycket att lägga till där men nog kan AP-folket mycket mera än det som står där.

Visst, nog kräver det lite journalist-vilja om man ska fota samtidigt som man mekar och är oljig, men det är riktigt bra gjort av dom som gör det!
Det tål att tänka på. Nya BMW-pulare blir nog mycket hjälpta av något sådant, innan de börjar hitta saker på egen hand. Men en länksamlingstråd som byggs upp av AP-medlemmarna själva blir nog väldigt fort oöverskådlig, som du säger. Det vimlar ju inte minst av youtube-filmer. Någon form av klassindelning måste till.

Om man tar e38.org t ex, är ju den just en sådan länksamling. Det gäller visserligen att hitta d e n, så visst, lite starthjälp här på AP kan sitta fint. Men, tror jag, snarast i form av en (av någon ansvarig person) redigerad länksida. Alltså inte (bara) som tråd, men byggd på tips från medlemmarna.
Kanske någon skall erbjuda AP sina tjänster? ;-)

Håller f ö fullständigt med dig om det beundransvärda hos mektipsarna, att de under sin ofta knöliga reparation också tar sig tid att ta instruktiva bilder. Och att de efteråt knåpar ihop sitt tips.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.