AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.257

Levererar BMW (Bavaria Sthlm) nya bilar i mellandagarna?

Sida 1 av 2
We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Går omkring och väntar på en ny BMW 2-serien coupé och leverans var beräknad till vecka 51 dvs mitten av den här månaden. Då säljaren inte hört av sig till mig skickade jag ett mail till honom igår och frågade vad status är och fick till svar att min bil står i Halmstad men att han ännu inte fått exakt leveransbesked men räknar med att få det "inom kort" och att det därefter kommer ta 5-6 arbetsdagar innan bilen levereras till mig.

Hade sett fram emot att hinna få bilen innan jul och nyår men känns ju väldigt tajt efter det svar jag fick av honom igår så tänkte kolla om någon här vet ifall leverans av nya bilar brukar ske även i mellandagarna eller om jag måste ställa in mig på att vänta till efter årsskiftet ifall bilen inte hinner levereras innan jul?
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Kan inte din säljare svara på detta? Vore det inte det mest logiska att fråga honom eller missar jag något?

Mvh Stefan
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Flagrant beteende av ÅF, usch.

Jag har iaf fått leverans av ny bil i mellandagarna (för flera år sedan), men det var en annan handlare..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som mellandagarna ligger i år är det få arbetsdagar och därför tror jag sannolikheten är låg att de lämnar ut några bilar då.

Stefan85, säljaren kan nog svara på detta. Men det kan vara så att säljaren är lite svår att få tag i när försäljningen redan gått igenom. Fram till man skrivit på papprena brukar deras svarsfrekvens på något magisk sätt vara högre...
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Grelle: Ja så kan det ju självfallet vara, konstigt det där :)
We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Tråkigt nog har min erfarenhet av den säljare jag varit i kontakt med och köpt bilen av varit att han var betydligt mer informativ och "pratglad" innan jag skrev på köpeavtalet än han varit efter när han inte hört av sig annat än när det varit absolut nödvändigt och knappt då precis som Grelle antyder. Samtidigt har de svar jag fått på de få frågor jag haft under den tid jag väntat besvarats väldigt kortfattat och varit skrivna på ett sätt som gjort att lusten för att höra av sig på nytt inte varit speciellt stor.

Kan förstå att man som säljare kan bli less på en person som hör av sig i tid och otid för att kolla hur det går med i det här fallet bilen typ som i filmen Shrek och 'Are we there yet...;-)) men har själv endast hört av mig några enstaka ggr och då för att fråga om vinterdäck, för att lägga till ytterligare utrustning (borde ju göra en säljare väldigt glad...) samt för att se om bilen gick till produktion enligt plan eftersom den byggplats jag fick för min bil var den sista på den här sidan nyår enligt säljaren.

Trist att behöva känna såhär som kund och speciellt när man handlat en ny bil i den här prisklassen men hoppas verkligen att bilen kommer leva upp mer till 'Premium' än den kundvård jag fått efter att kontraktet var påskrivet. Själv jobbat med sälj och konsulting i olika former i över 20 år och en av de första sakerna jag fick lära mig var att en kund alltid är lika viktig efter påskriven affär som innan och i många fall t om viktigare. På samma sätt som att det alltid är bättre att informera en gång för mycket än en gång för lite t om när man inte har någon direkt ny information bara för att visa sitt intresse för kunden/affären. Fast finns väl en anledning till att man ofta brukar använda ordet bilförsäljare som ett skällsord.

Har även funderat på att försöka sälja min nuvarande bil privat istället för att lämna den i inbyte för att få lite bättre betalt men som läget ser ut nu var det kanske tur att jag inte valt att göra det om min nya bil inte kommer hinna levereras enligt plan. Det trots att jag fram tills igår när jag själv hörde av mig då jag inte hört ett ljud från säljaren trots bara dagar kvar till sagd leveransvecka fått höra att "allt gått enligt plan". Skulle jag sålt min bil privat i tron om att jag skulle få min nya bil nästa vecka eftersom jag inte hört något annat kunde ju resulterat blivit att jag stått utan bil över jul och nyår vilket hade varit måttligt roande.

Jaja...än är det ju inte kört så får väl bara hoppas jag får glädjande besked nästa gång säljaren behagar höra av sig och om inte kommer jag naturligtvis fråga när jag kan förvänta mig leverans och om sådan kan ske även under mellandagarna eller om jag blir tvungen att vänta till efter årsskiftet.

Kul ska det bli när bilen kommer iaf :)
Jag skulle kontakta försäljningschefen om jag var i din situation.

/Anders
We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Nästan lite komiskt nog hörde säljaren av sig bara 1 dryg timme efter jag skrev inlägget ovan och var den här gången både pratglad, trevlig och hade dessutom det glädjande beskedet att min bil kommer levereras nästa vecka som planerat så känns väldigt både kul och bra!

Sen som ett tillägg vill jag även understryka att bortsett från vad jag beskrivit ovan har jag blivit mycket väl bemött av Bavaria Stockholm alla ggr jag varit där så inte min mening på något sätt att smutskasta Bavaria Stockholm som företag. Känner att det är viktigt eftersom det är många som läser i såna här forum och rätt ska vara rätt och ingen vare sig person eller företag förtjänar oförtjänt dålig kritik.

Så...nu är det bara luta sig tillbaka och invänta lev av den finaste julklappen jag någonsin gett mig själv ;)
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Härligt med positiva bemötanden/besked! Grattis till bilköpet!

///Stefan
We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Tack Stefan, ska bli superkul verkligen!
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Det skulle inte förvåna mig om säljaren har läst din tråd på autopower och ändrat sig för att inte få skit.

Grattis till din fina bil, hoppas du får härliga mil med den :)
We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Ja, intressant att samtalet kom så kort efter mitt inlägg här men det sista jag hörde från honom igår var ju att han skulle återkomma inom kort så ett samtal idag eller imorgon var väl att vänta.

Att han sen var så glad och trevlig när han ringde idag och om det berodde på att han sett mitt inlägg eller att han bara var glad över att kunna lämna ett positivt besked vet man ju inte men spelar ingen större roll. Känner mig bara väldigt glad över det positiva beskedet och att jag kommer få bilen som planerat :)
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Jag gör tvärtom som du webmaximus jag hämtar ut min efter årskiftet fast den antagligen finns klar i mellandagarna. Tycker det känns bra att få den reggad 2015
isf 2014. har jag väntat 3 mån kan jag vänta en vecka till, men det är jag det....
grattis till en fin bil.
We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Tja...eftersom det är årsmodell 2015 skulle det ju på sätt och vis känts rätt att få den reggad 2015 men frågan är ju om tidpunkten när den reggas påverkas av när man hämtar ut den? Trodde sånt gick med automatik när bilen kommer till Sverige.

I mitt fall har det ända sen jag beställde den känts som en julklapp eftersom den skulle komma vecka 51 och kommer ju nu verkligen bli som en julklapp eftersom jag kommer hämta ut den i slutet av nästa vecka bara några dagar innan julafton :)

Tack och grattis själv, blir min första BMW men efter att ha provkört just den modell jag nu kommer få är jag rätt säker på att jag kommer bli väldigt nöjd!
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Klart du kommer bli nöjd. Din bil drar till 100 lika snabbt som min m3a :)
We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Ja, för min del känns den här modellen som den perfekta kombinationen, både kraft och grym väghållning men samtidigt komfortabel till vardags och med massa skoj "lull-lull" vissa saker väldigt praktiska och andra mer skoj bara.
På svensksålda står fordonsår 2014 oavsett när den tas ut om den är tillverkad i år, vill man ha fordonsår 2015 på en bil tillverkad 2014 får man ta ut den i ett annat land nästa år, då kommer det står fordonsår 2015 vid import.

Mvh Stephan
We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Ok, isf Korak skulle jag helt klart plocka ut min bil så snart det går om du nu inte nödvändigtvis vill plåga dig själv med en extra veckas väntan ;)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
När jag jobbade på BMW i Solna (det är väl det som heter Bavaria Stockholm idag?) mellan 2001 och 2005 vräkte vi ut bilar för glatta livet sista dagarna på året. Minns att vi skippade rekond på vissa bara för att få ut dem i december och därmed få till ett så bra årsresultat som möjligt.

/Masten
We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Var lite vad jag gissade/hoppades på, brukar ju ofta vara så i de flesta branscher.
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Grattis till en riktigt fet liten busbil!

Vad blev det för färg kombo?
Spec?

Vore kul med bilder och lite intryck. Detta är verkligen en bil jag kan tänka mig om några år när priserna är lite annorlunda..

//Granathen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.