|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Svårt att sätta rubrik på detta. Tacksam om någon som varit med om samma kan tipsa. Jo det är så att jag bytte torkarmekanism bak i glasluckan, och det var ett tag sen, men den ger alltid ett "dunkande" ljud ifrån sig när motorn arbetar. Sällan jag använder den, men nu är jag faktiskt irriterad. Jag har lokaliserat det, det är "sprinten" i mekanismen, den som fjädrar ni vet och som när luckan stängs landar i hålet på det lite större svarta "hjulet" på torkarmotorns axel. Sprinten landar inte riktigt rakt i hålet, det är som att den är för kort och inte når ner! Det är denna jag menar --> Länk Och den sänks alltså ned i detta hål --> Länk Men som sagt, den kommer aldrig ned tillräckligt så den landar på hålets kant och liksom vill hoppa ur hela tiden, och det gör att armen visserligen rör sig, men den glappar och har sig och ger ifrån sig ett "du-dunk" för varje svep, när sprinten missar. Det är ju såhär mekanismen funkar, den sänks ned i hålet när man stänger --> Länk Är det någon som varit med om samma sjuka grej? Tips på vad jag kan göra? Mekanismen och arm och allting är inköpt på BMW och är originalgrejer. /Anders |
|
Sitter torkaraxeln riktigt fast? Det låter som den vrider sig i sitt hål innan den får fäste. Dra nu inte så hårt att du spräcker rutan - jag har också bytt mikrobrytaren och det var flera brickor som skulle dit i rätt ordning och utan momentnyckel fick man dra med fingertoppskänsla. Antar att det är denna du bytt: Länk Har du fått på torkararmen ordentligt på splinsen? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det är ganska många brickor, ja. Bl.a en liten jäkel i typ vinylplast som många glömmer. Jo, jag bytte precis ALLT. Tog ur hela den gamla trasiga mekanismen så rutan var helt ren. Torkararmen har jag bytt två ggr, den var ju av vid första tillfället (då jag bytte den fastsatta mekanismen) och sen tappade jag en grej i garaget så jag fick köpa en ny arm IGEN från Schmeidmann, ha ha. Jorå, allt sitter, mekanismen och armen rör sig exakt med varandra, inget som glappar i själva rutan, man får dra jätteförsiktigt i glaset, ja. Det är själva styrpinnen som aldrig kommer ner i hålet på djupet liksom, så den "hoppar ur" och glider på hålets lilla fals eller avfasning eller vad man ska säga, och där kan pinnen röra sig, så det låter du-dunk. Sjukt irro. Fattar inte varför. /A. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.