|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu när snön har kommit så var jag ute och lekte lite med bilen i ett närliggande industriområde, när bilen plötsligt börjar mullra högre och bluddra när man släpper gasen och den närmar sig tomgångsvarven. Då jag var i stort sett utanför jobbet där jag har tillgång till en mindre verkstad dygnet runt så körde jag in bilen för att se vad det kunde vara. Trodde helt klart att det var ett mindre avgasläckage nånstans ifrån men när jag larmat av lokalen och ska köra in bilen så har ljudet försvunnit och den låter som vanligt när den står på tomgång. Det har hänt en gång innan, kommer dock inte ihåg hur det uppkom den gången. Tycker bilen kändes som vanligt när den började låta och det tändes ingen lampa, men felsökte försäkerhets skull. Ingen jättebra beskrivning, men är det nån som har en ide om vad det kan vara är jag tacksam. | |
|
Ett tips är att kolla avgasstrumpan lite extra noga. Hade liknande på min med att ljudet kom och försvann. Berodde på att hålet i strumpan låg upptill och täpptes då till så avgasläckaget inte va konstant. Länk Länk |
|
|
Ok, tror dock inte det ser ut så på min. Hittar inget på realoem.com iallafall, men ska försöka kolla över avgasröret imorgon efter jobbet. Kanske tänker helt fel nu, men det kan inte vara så att ett motorfäste är lite halvtaskigt och lägger sig fel till och från och orsakar vibrationer? Mvh |
|
|
Hej. Var under och titta på avgasröret idag och hittade felet. Visade sig att främre avgasrörspackningens muttrar har rostat bort på bilen, så det har blivit en liten glippa emellan packningen och katalysatorn och främre ljuddämparen. Undrar dock hur man byter den, känns som att bultarna som håller fast röret sitter fast i katalysator delen. Är det koniska bultar som sitter i katalysator delen? Kan man i såna fall byta utan problem till vanliga sexkant vid byte av packningar? mvh |
|
|
Jag tänkte försöka få bytt packningarna i veckan, beställde nya på schmiedmann. Men undrar som sagt hur bultarna sitter fast i katalysatordelen, om det går att slå ut dom eller om man ska borra loss skiten för att ersätta med sexkantsbult. Mvh |
|
| Dom skruvarna är lite special. De har nästan som splines under skallen så de ej ska rotera i hålet. Brukar rosta fast duktigt. Så bara att försöka slå ur, jag fick borra och ersätta med vanlig skruv på min. | |
|
Tackar för svar. Ok, var inga problem att ersätta då (förutom borrningen)? Fick du plocka ner resten av avgasröret eller räckte det att lossa avgasröret i upphängningarna närmast katalysatorn? |
|
|
Jag fuskade. Gjorde det med motorn urplockad och grenrören i skruvstädet... Men det borde nog gå att få isär systemet under bilen. Får väl haka loss några gummin i värsta fall. |
|
| Ok, Får prova mig fram då helt enkelt och bunkra upp med borr så är helgen räddad:D | |
|
Update! Blev klar med bilen idag, var ett jävla helvete att byta! Försökte först att slå ut bultarna men var ju omöjligt att göra på plats under bilen, kändes som det fanns stor risk att någon av katalysatorerna skulle ta skada av det. Så började med att kapa av bultarna med vinkelslip så nära det gick, sen borrade jag igenom samtliga bultar. Trodde ju att bultarna skulle komma ut när man borrat igenom skiten, men dom satt stenhårt ändå. Visade sig också att jag hade fått fel packningar från schmiedmann, så fick blåsa in till biltema i full fart och leta efter liknande packningar och hittade 2st som passade perfekt för bara typ 40kr. Så istället för att montera dit nya M10 bultar så fick det bli 4st M8 bultar igenom den gamla bulten då jag inte våga borra i själva örat på avgasröret och det var svårt att få borrat helt rakt när man skulle borra igenom bulten. Tog ca 8timmar allt som allt, så skulle jag behöva göra det nån mer gång i framtiden skulle jag nog plocka av katalysatorerna från bilen och göra det på en bänk i stället även om det skulle ta längre tid. tack för hjälpen ni som svarade på tråden. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.