AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.442

Bråttom, kommer inte in i bilen, låsen stendöda! 740, E38, -98

by
66
byggslusk
Den optimala sportbilen, FIAT 600D -68.
BMW 740iA -98
Min fru skulle ställa in torrbollar i bilen och kom inte in. Nyckeln i dörrlåset funkar inte, hon har provat hålla ut handtaget och vrida om. Det går inte att komma in i skuffen heller för att ladda det helt urdragna batteriet. Än så länge är det varmgrader, men blir det för kallt blir batteriet förstört. Visst kan man ladda batteriet via polerna i motorutrymmet?

Några andra förslag vad vi kan göra utöver att ladda batteriet och hoppas på det bästa? Kruxet är att jag är långt borta sen flera veckor och kommer inte hem förrän den 21a och det känns ohyggligt jävla superviktigt att få in torrbollarna innan det blir total katastrof.

Du skall inga andra bilar hava jämte BMW!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lämpligt att ladda via polerna i motorhuven.
Det skall vara möjligt att öppna med nyckel. Har hon tittat i instruktionsboken?
Varför är det så viktigt med torrbollarna?
Det brukar kärva lite om man inte använt nyckeln på ett tag, det vanligt är att man inte vrider om tillräckligt med handtaget uppe.
Fungerar inte nyckeln i bakluckan heller?
by
66
byggslusk
BMW 740iA -98
Den Svenska instruktionsboken är ju inlåst i bilen och hon kan inte hitta den Tyska som ligger någonstans i huset, kanske i någon av de 13 bokhyllorna, kanske någon annanstans.

Torrbollarna måste in eftersom den vinterförvaring som jag haft i flera år och bokat för denna vinter också helt plötsligt gått till någon annan. Hittar ingen lösning på det så bilen kommer att bli kvar ute över vintern. Vill ju inte få mögel i bilen, i synnerhet som jag tydligen har en väldigt ovanlig färg på den.

Så snabbt möglar det inte. 10 dagar till gör ingen skillnad.
Vad händer när du försöker gå in i via bakluckan?
by
66
byggslusk
BMW 740iA -98
Hon kommer inte in i skuffen heller, men det låset kräver lite speciellt lirkande. Jag kan nog komma in där när jag kommer hem, men mekanismen krånglar lite ibland så det kan behövas lite lirkande.

Exakt vad händer när du lyfter handtaget vrider du tillräckligt?
Man brukar nämligen behöva vrida nyckeln ännu mer.
by
66
byggslusk
BMW 740iA -98
Svårt för mig att säga, jag är ju ganska långt borta en vecka till. Men om vi börjar i rätt ordning, ska hon lyfta på handtaget och vrida på nyckeln samtidigt eller lyfta först och vrida sen? Ska fråga hur mycket hon vrider.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
På min e38-01 skulle man inte lyfta handtaget, bara vrida nyckeln så långt som möjligt.
Hela grejen är väl att nyckeln ska vridas mer när handtaget är uppe?
Istället för till kl 12 så ska det vridas till kl 15 om man ska illustrera det hela.
by
66
byggslusk
BMW 740iA -98
Uppföljning för andra, jag kom in i bilen enkelt, det var bara att hålla upp handtaget och vrida nyckeln från kl. 12 till kl. 9.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.